vruchtgebruik en naakte eigendom

hubert9280
Topic Starter

vruchtgebruik en naakte eigendom

#1 , 06 dec 2006 19:51

Bij overlijden van de man heeft de vrouw het volledige vruchtgebruik van de eigendom. E?n kind als erfgenaam de naakte eigendom al kan die dat niet verkopen. Kan het vruchtgebruik van de echtgenote nu nog gewijzigd worden naar naakte eigendom ? Of is er enige vorm van wijziging aan dit stelsel mogelijk?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
koen999

#2 , 06 dec 2006 19:58

alleen als het kind meerderjarig is en daarmee instemt lijkt me

wanton

#3 , 06 dec 2006 20:23

De langstlevende echtgenoot kan geen omzetting naar (naakte of) blote eigendom bekomen. Zij kan wel ten alle tijde omzetting vragen :
1. verkoop van het vruchtgebruik door haar
2. toewijzing van de blote eigendom van de gezinswoning aan haar,
telkens mits de gepaste vergoeding

De waarde die hiervoor dient betaald te worden wordt vastgelegd volgens vb. de leeftijdstabellen van Ledoux. Dit is een correctere benadering dan de omrekening die de Registratie gebruikt voor de berekening van de successierechten.

Reclame

Jan S

#4 , 08 dec 2006 08:36

Zij kan ook het vruchtgebruik verkopen aan derden (niet het kind) waarbij zij het inkomen daaruit mag innen.

Stief

#5 , 08 dec 2006 08:47

Is de vraag of het kind kan verkopen, of de vrouw?

Ik dacht begrepen te hebben het kind?
Dan heeft Koen daar op geantwoord.
Maar zelfs als het kind verkoopt, kan dit enkel de naakte eigendom verkopen en blijft het vruchtgebruik bij de vrouw.
Die nieuwe eigenaar heeft dan slechts een naakte eigendom gekocht en kan er niet in wonen natuurlijk.

Jan S

#6 , 20 dec 2006 18:25

(zie mijn antwoord hierboven)

Ik vraag me nu wel af:
indien de langstlevende echtgenoot zijn/haar vruchtgebruik verkoopt aan een derde en daarbij een som int...stopt dat vruchtgebruik dan bij overlijden van de langstlevende, of bij overlijden van die derde?

en kan die derde dat op zijn/haar beurt opnieuw doorverkopen? (lijkt me onwaarschijnlijk maar soit)

alvast bedankt

jan

wolf2

#7 , 29 dec 2006 18:41

Een vruchtgebruik stopt (wat deze vraag betreft) bij het overlijden van de persoon op wiens hoofd het VG is gevestigd: de langstlevende dus. Dit blijft zo, zelfs al wordt het 10 keer doorverkocht.

Hoe ouder zij wordt, hoe minder dat VG waard is.

Jan S

#8 , 30 dec 2006 11:12

Bedant!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”