Oneigenlijk gebruik van het beschikbaar gedeelte.

Vaoke
Topic Starter

Oneigenlijk gebruik van het beschikbaar gedeelte.

#1 , 26 dec 2006 01:45

Ik ben ??n van de meerdere voogden en toeziende voogden binnen de familie; rechtlijnig als ik ben wens ik die verantwoordelijkheid niet uit de weg te gaan en nog veel minder misbruik te maken van de mogelijkheden die zich aandienen.
Om die redenen maak ik dan ook zeer bewust gebruik van mijn spreekrecht bij de Vrederechter; mede daardoor en na meerdere zittingen is de Vrederechter tot het inzicht gekomen dat er gelden moeten gerecupereerd worden .. ten bate van de pupillen onder de voogdij .. en dit uit het vermogen van de niet opengevallen nalatenschap (onverdeeldheid).
Anders gezegd, er is sprake van ongeoorloofde vermogensvermenging.. een gegeven dat bij niet-doen (op termijn) zou resulteren in een persoonlijke verrijking van o.m. de voogden en de toeziende voogden!
Kent iemand er analoge voorbeelden en wat voor een beslissing werd er toen genomen?!
Maar nu komt de belangrijkste vraag.
Men streeft er naar om m'n eerbare houding af te straffen.. door de overige voogden en toeziende voogden te bevoordelen via max. 1/4 van het beschikbare gedeelte!
Nu moet u weten dat de overlevende hoogbejaarde ouder zeer erg be?nvloedbaar en van hun afhankelijk is!
Kan dat allemaal zo maar?
Kan dergelijke schenking (via een testament) vernietigd worden?
Kan er afgezien daarvan een tegeneis ingediend worden op grond van "laster, eerroof en misbruik van vertrouwen"?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 28 dec 2006 11:21

Toeziende voogden, bestaan die nog?
Er is een overlevende ouder, wordt er dan nog een extra voogd aangesteld?
Een niet opengevallen nalatenschap? Van de overleden ouder?
Een schenking via testament?

:?:

Vaoke
Topic Starter

#3 , 28 dec 2006 12:21

Voor alle duidelijkheid, de hoogbejaarde ouders hebben bij leven (via een procedure bij de Rechtbank van Eerste Aanleg en vervolgens de Vrederechter) het ouderlijke gezag laten vervangen door de voogdij.. inmiddels is vader overleden en zijn wij vooralsnog in "onverdeeldheid" zonder machtiging van de vrederechter; en dat is niet het enige probleem.. er is nog veel m??r, zoals vermogensvermenging, enz!!!
Voor ??n rechtlijnig mens is het dus (tot nader order) over eieren lopen; meteen kan u zich een idee vormen van de "rol" die er gespeeld wordt door de 3 andere voogden en de overige 4 toeziende voogden!
De vrederechter mag dan al een controlefunctie bezitten.. als hij/zij geen pro - actieve rol vervult als orgaan binnen de voogdij en/of niet wordt gevoed met info annex vragen.. dan weet u wel hoe de dingen (kunnen) verlopen!
Anders gezegd, de nieuwe Wet op de voogdij van ?29.04.2001 mag dan al door vermeende belangengroepen zijn omschreven als (veel te) streng.. eigenlijk is ze niet eens streng genoeg.. want uit het vorenstaande mag blijken dat verlengd minderjarigen onder de voogdij onvoldoende beschermd worden!
En wanneer je als enige van de 8 (toeziende) voogden daar tegen in durft of wenst te gaan.. dan wordt je op een andere (en nog vele andere) manier(en) afgedreigd!
Of hoe het leven een HEL kan zijn?!
Er zijn dus nog altijd "toeziende voogden" (sic).. nu ja, "toeziende voogden"?!
In die context blijf ik dus op mijn honger zitten voor wat betreft het "oneigenlijk gebruik maken van het beschikbaar gedeelte van en door de overlevende ouder"!!!
Afgezien daarvan is het ook nog de vraag tot wanneer de onterecht vermengde gelden kunnen of moeten gerecupereerd worden? Volgens mijn berekening een aardig fortuintje.. dat ten goede moet komen van de pupillen met een wettelijk beschermd statuut of niet soms?!
Jullie of uw antwoord, het is een welgekomen steuntje in m'n rug; alvast zeer bedankt op voorhand![/u]

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”