vruchtgebruik

patrice
Topic Starter

vruchtgebruik

#1 , 13 nov 2006 19:18

Hallo,

Ik ben de blote eigenaar (sinds mijn vijfde levensjaar) van een perceel recreatiegrond. Mijn moeder heeft hier het vruchtgebruik van.
Mijn moeder stuurt sinds twee jaar alle rekeningen van onderhoud, belastingen enz. naar mij toe. Deze zijn toch ten laste van de vruchtgebruiker, niet?

Ik ben als blote eigenaar ook niet in het bezit van een eigendomsakte...waar kan ik die opvragen?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 13 nov 2006 19:30

U heeft geen eigendomsakte : U kan een navraag doen omtrent de juiste situatie bij de dienst van het Kadaster van uw gemeente. Wettelijk gezien moeten de kosten die U noemt : onderhoud, onroerende voorheffing , andere taksen gedragen worden door de vruchtgebruiker die er ook de 'inkomsten' van heeft. Dit kan zijn : huuropbrengsten , inkomgelden, het dagelijks gebruik,....

wolf2

#3 , 27 dec 2006 07:35

Als uw moeder het vruchtgebruik heeft en u de blote eigendom, dan heeft u ongetwijfeld beide uw rechten verkregen uit een erfenis. Uw titel (uw aanspraak op uw blote eigendom; uw recht) vindt zijn oorsprong NIET in een akte (want die is er niet), maar in de aangifte van de nalatenschap die u heeft ingediend. Als minderjarige deed u dat niet zelf, maar is er iemand voor u opgetreden (wellicht uw moeder). U kan altijd een kopie vragen van de aangifte van nalatenschap bij het registratiekantoor dat de nalatenschap behandelde; toen was dat het kantoor bevoegd voor de laatste burgerlijke woonplaats van uw vader (neem ik aan). Om een volmaakte titel te hebben (die de dertigjarige verjaring bevestigt) zou u die aangifte nog moeten aanvullen met alle akten en andere eventuele aangiften gedurende die 30 jaar; en op zijn minst met ??n akte onder de levenden zelfs ouder dan 30 jaar.

Uw moeder moet inderdaad de genoemde kosten dragen.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”