Onroerend goed doorverkocht aan één kind

HerrFlick
Topic Starter

Onroerend goed doorverkocht aan één kind

#1 , 08 dec 2010 20:25

Beste,

Wegens een ingewikkelde echtscheidingsprocedure van mijn ouders heeft een broer van mij een stuk landbouwgrond van 0.5 Ha overgekocht van mijn vader voor de verkoopsprijs van € 10.000.

Mijn vraag: Kan dit zomaar ? Worden andere(n) kinderen op deze manier niet benadeeld als een stuk landbouwgrond zo goedkoop doorverkocht wordt ? De verkoop is op deze ogenblik wel al gesloten.

Komt er nog bij dat een deel van de landbouwgrond op termijn wordt onteigend en hij een fikse som in zijn zak kan steken.

Hoe kan ik deze zaak het best aanpakken zodat alle kinderen op dezelfde manier behandeld wordt en niet één parasiet met alles gaat lopen ?

Bedankt voor de antwoorden,

Kristof

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
frank1234

#2 , 09 dec 2010 13:04

naargelang de ligging is dat toch een tamelijk juiste prijs

eylis

#3 , 09 dec 2010 14:19

ik geloof dat ouders tijdens hun leven goederen, bezittingen, mogen verkopen aan wie ze willen voor de prijs die ze willen. dus ook aan één van hun kinderen.
zolang de ptijs niet te vér onder de geschatte waarde ligt is er niets aan de hand. Als de waarde teveel onder de echte waarde ligt kan de fiscus nog een boete vorderen. Maar dan nog kan de verkoop niet verhinderd worden.

Het is enkel wanneer één van de eigenaars al overleden zou zijn dat de verkoop niet mogelijk is.
dus helaas ja, je ouders mogen iets verkopen aan je broer; zelfs goedkoop.
In dat geval zou ik samen met de andere kinderen een gesprek hebben met je ouders of er nu ook al bezittingen kunnen verdeeld worden tegen een "verkoopprijs" aan de andere kinderen om iedereen gelijk te behandelen.

Vergeet echter niet alle factoren in beschouwing te nemen. Zorgt je broer op een bepaalde manier voor je ouders? Verleent hij misschien meer practische steun aan hen, terwijl jullie dat niet doen? Laat je ouders dat best eerst uitleggen.
Want in dat geval hebben zij waarschijnlijk gehandeld om hem te belonen voor zijn extra inspanningen.

Reclame

Vandebos

#4 , 09 dec 2010 14:38

Die prijs lijkt me binnen de normale prijsvork te liggen ermee rekening houdend dat er geen type van grond, provincie of locatie werd opgegeven of er rekening werd gehouden met eventuele pacht, jacht en gebruiksrechten waarmee de grond bezwaard kan zijn.

Voor de rest zie Eylis.

Creatief

#5 , 09 dec 2010 15:39

Diensten aan ouders moeten niet betaald worden. Het wordt verondersteld dat de kinderen alles gratis doen voor de ouders.
Indien ouders voor kleinkinderen (kinderen van één kind) wordt dit later bij het openvallen van de nalatenschap ook niet in rekening gebracht.

En zoals Elyis zegt: ouders mogen met hun roerende en onroerende goederen doen wat ze willen als ze beiden nog in leven zijn en dit telt zeker voor het eigen vermogen. Ze mogen zelfs alles opsouperen en zijn niet verplicht een berg geld en vastgoed achter te laten voor de kinderen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”