Voorschot erfenis - Hoe correct regelen?

Elina
Topic Starter

Voorschot erfenis - Hoe correct regelen?

#1 , 03 dec 2010 21:56

Wij zitten met het volgende 'probleem', even schetsen:

Moeder en vader hebben 3 kinderen, alle 3 gehuwd. Nu gaat één van deze kinderen scheiden.
Om financieel alles rond te krijgen krijgt deze persoon zoals ze het noemen 'een voorschot op zijn erfenis'.
Hoe regelen moeder en vader dit volgens jullie op een correcte manier naar de andere kinderen toe?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 03 dec 2010 22:46

De enige 100 percent correcte wijze is iedereen op hetzelfde ogenblik identiek hetzelfde geven.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#3 , 04 dec 2010 13:16

De enige 100 percent correcte wijze is iedereen op hetzelfde ogenblik identiek hetzelfde geven.
Dit is misschien niet altijd correct te organiseren. Daarom , zorg voor degelijke bewijzen , met kopij voor de andere kinderen: vermelding van bedrag , datum , gehandtekend door gever en ontvanger. Vraag hulp op uw bankkantoor. Wanneer het dan later tot de erfenis komt , wordt er verrekening gedaan van de nu ontvangen sommen. Elke schenking moet idd gezien worden als een voorschot op de erfenis.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Elina
Topic Starter

#4 , 04 dec 2010 14:02

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Wat is jullie mening / advies hierover:
1. De overige 2 kinderen hebben weet van financiële hulp aan kind nr 3 maar hebben hierover verder geen informatie. Dit bedoel ik dan echt letterlijk, door vorige zin te schrijven weten jullie evenveel als de overige 2 kinderen. Kunnen hier problemen van komen?
2. Wanneer het later effectief tot de erfenis komt, bij de verrekening die er dan zou gebeuren, gaat men dan rekening houden met intresten, het feit dat je met 100 000 euro nu meer kan doen dan binnen 20 jaar wanneer de overige 2 erfgenamen over het geld zullen beschikken? Iemand ervaring mee?

wanton

#5 , 04 dec 2010 19:27

1. Het is eigenlijk best dat de andere kinderen weet hebben van de concrete situatie of weten waar ze de nodige bewijzen kunnen vinden. Maar dat U nu op de hoogte bent van het feit , is al een hele stap. Vraag openheid van de ouders : zij kunnen de vrede bewaren.

2. Er wordt bij de verrekening geen rekening gehouden met intresten. 100.000 € , in 2010 geschonken , worden in 2030 verrekend voor 100.000 €. Inderdaad niet geheel correct. en is eigenlijk afhankelijk van de goodwill van betrokkene.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”