oeioei wat een hoop informatie waar ik eigenlijk niet veel van begrijp
Ik ga proberen even in het kort de situatie te verklaren
-Schoonvader overleden bijna 3 jaar geleden
-3 wetelijke erfgenamen nl mijn vrouw, 1 broer en 1 zus
-wij kwamen al een tijdje niet meer overeen met schoonbroer en -zus omdat ze na de scheiding van de schoonvader en -moeder alle contact verbraken met hun moeder en die ze alle schuld gaven van de scheiding.
-Wij onderhielden zelf nog wel alle contact met mijn schoonouders en dit werd ons niet in dank afgenomen door schoonbroer en -zus
-Na overlijden hebben wij ontekt dat er verschillende gelden van schoonvader verdwenen waren en op 1 van de rekeningen van schoonbroer gestort (daar hebben we rekeninguitreksels van om te bewijzen.
Verder ook ontdekt dat de levensverzekering (of is het misschien een groepsverzekering wij weten het niet) plots enkel op naam stond van de schoonbroer (waarschijnlijk heeft hij de schoonvader overhaald om dat zo te doen met een smoes van de successierechten en dat hij het wel zou verdelen enz)
-Verder hebben wij nooit iets vernomen van een notaris of wie dan ook
-wel worden we de laatste tijd door schoonbroer lastig gevallen omdat wij weigeren de rekening vrij te geven zodat ze ook de laatste centen kunnen afnemen
even antwoorden op jullie vragen:
"alle erfgenamen moeten de aangifte van de successierechten hebben ondertekend!" Nooit iets van gezien of gehoord
"Die gelden uit de verkoop zijn dus reeds geschonken aan je schoonbroer" Schoonvader was niet bij machte om zelf zijn finacieen te beheren en dus deed schoonbroer dat, en die heeft er gebruik van gemaakt om die gelden op zijn rekening over te schrijven. Volgens ons spreken we hier meer over diefstal van deze gelden
@Creatief even antwoorden op je vragen in he PB
- Heeft de tegenpartij (begunstigde van de groepsverzekering) een dagvaarding gekregen van je advocaat? Zonder dagvaarding worden nog eisende partij, noch verwerende partij niet naar de rechtbank geleid.--->Er is nog niet echt contact geweest tussen mijn advocaat en de schoonbroer (op een verzoeningsgesprek na da op niets uitdraaide)
- Was je schoonvader nog helder van geest toen hij de begunstigde van de groepsverzekering wijzigde?--->Ja maar vertrouwde volledig op schoonbroer (zoals wij ook deden) om zijn gelden te beheren
- Werd er al een gerechtelijke notaris (of 2 notarissen) aangesteld om deze nalatenschap te behartigen. Normaal gezien passeer je deze eerst vooraleer alles voor de rechtbank van eerste aanleg komt.--->Dat denk ik niet ik ben bijna zeker van niet
- Werd er reeds de fictieve massa samengesteld?--->Oei wat is dit
- Werd er een boedelbeschrijving onder eed afgelegd?--->Schoonbroer heeft gewoon heel het appartement van schoonvader leeggehaald en verder is hier niets gebeurd
- Hoe komt het dat jullie (je vrouw) de successierechten niet heeft ondertekend of niet op de hoogte is hoe groot de nalatenschap was?--->Wij waren (weeral eens) te goed van vertrouwen. We zullen nooit niet exact weten wat en hoeveel er verdwenen is
- Beschikte je vrouw wel over de precieze informatie i.v.m. de nalatenschap om er een onderzoeksrechter op los te laten samen met de advocaat?--->Van verschillende zaken hebben we wel bewijzen (rekeninguitreksels waarop te zien is dat er geld word overgezet van schoonvader's rekening naar schoonbroer rekening
- Je moet over precieze informatie beschikken zodat de onderzoeksrechter onmiddellijk naar zijn doel kan gaan, ander zoekt hij in het niets.--->Ik denk dat als wij ondervraagt worden dat we wel percies kunnen uitleggen waar te zoeken
- Met welke rechtbank heeft de advocaat onderhandeld om een onderzoeksrechter aan te stellen? Je kan niet zomaar stappen overslaan in een nalatenschap.--->Ik denk niet dat er met een rechtbank onderhandeld is door onze advocaat. Ik denk dat hij rechtstreeks een brief naar een onderzoeksrechter heeft gestuurd met de vraag om dit te onderzoeken
Ik hoop dat jullie hier iets wijzer van worden. Ik zie op dit moment het echt niet meer zitten
PS ik kan niet elke dag op dit forum dus sorry als mijn antwoord eventjes later is
Maar allesins idereen bedankt voor jullie antwoorden (al begrijp ik er niet alles van