Schenking aan minderjarige kinderen via brief

homerus
Topic Starter

Schenking aan minderjarige kinderen via brief

#1 , 29 nov 2006 21:13

Mijn moeder is een paar maanden geleden overleden. Ze wist dat ze niet lang meer te leven had. Toch heeft ze geen testament opgemaakt. Er is de woning die naar mijn vader gaat en ze hadden samen een appartement aan de zee. Daar hebben we nu een brief gevonden waarin ze vraagt om de eigendom van dit appartement over te laten aan mijn twee kinderen die beiden minderjarig zijn. Is dit een geldig document (is niet gedateerd, wel ondertekend) en impliceert dit, dat ik of mijn kinderen daar successierechten moeten op betalen?
Alvast bedankt voor de info!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 30 nov 2006 15:32

Beste ,
ingeval van een eigenhandig geschreven testament moet een rechter , via een notaris beslissen over de geldigheid van het dokument .
Er is eerst en vooral de vormvereiste : is het dokument wettelijk opgemaakt zoals voorzien? Neen dus want niet gedateerd. Misschien zijn er nog zo dingens.
Ten tweede , over de inhoud en de wens die geuit wordt : mag en kan zij alleen beslissen over de goederen? Geeft zij misschien meer weg dan wettelijk mag? Er zijn vb. steeds rechten van de langstlevende echtgenoot. Binnen welk huwelijkstelsel was zij getrouwd? Was er een huwelijkscontract?

Dit zijn enkele elementen die de rechter moet (laten) onderzoeken alvorens hij een testament geldig verklaart.
Degene die de nieuwe eigenaar(s) wordt , zal wel de nodige successierechten moeten betalen.
U dient zeker een notaris in te schakelen.

j.demoor

#3 , 01 dec 2006 13:41

?Art.970.Het eigenhandig testament is niet geldig, indien het niet geheel met de hand van de erflater geschreven, gedagtekend en ondertekend is; het is aan geen andere formaliteiten onderworpen?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Uit ?(is niet gedateerd, wel ondertekend)? volgt dat dit document geen geldig testament is,zodat hieruit niet ge?rfd wordt en er dus evenmin successierechten dienen op betaald.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

Reclame

wanton

#4 , 01 dec 2006 15:40

?Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

????????????? welke leek vindt daar zijn weg?????????????

j.demoor

#5 , 03 dec 2006 09:57

j.demoor schreef:
?Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in "http://just.fgov.be"

????????????? welke leek vindt daar zijn weg?????????????

Die verwijzing dient ENKEL voor degenen die zelf geen wetten kunnen maken(mijzelf inbegrepen).

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”