erfrecht 2de vrouw en 2 kinderen vorig huwelijk

els en charles
Topic Starter

erfrecht 2de vrouw en 2 kinderen vorig huwelijk

#1 , 30 nov 2006 18:45

ik heb een vraag ik en mijn vriend willen volgend jaar trouwen. hij heeft nu een eigen huis die hij aan het afbetalen is. ik woon nu al twee jaar bij hem in. hij heeft twee kinderen van zijn vorige huwelijk. we schelen van ouderdom 26 jaar. nu is de vraag als we trouwen en hij komt te overlijden kan dan een soort akte op gemaakt worden dat de kinderen mij niet kunnen buiten smijten en dat ik mijn deel die ik binnen heb gebracht van bv pc van mijn geld en zo niet kan kwijt geraken. dus dat de kinderen niet met alles kunnen gaan lopen.
ik dank je bij voorbaat .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 01 dec 2006 15:46

Beste Els ,

wanneer jullie trouwen erft U als overlevende echtgenoot sowieso het vruchtgebruik van alle goederen die in de nalatenschap vallen , zeker van de gezinswoning en de huisraad. Zijn kinderen erven de blote eigendom maar Uzelf kan levenslang blijven wonen. Verder kan U eens overwegen een contract 'scheiding van goederen' op te maken. Daardoor is alles wat U heeft en zal aankopen van U en blijft dat zo.
Vraag concrete raad aan een notaris.

j.demoor

#3 , 02 dec 2006 15:55

Art.745bis.Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap??(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

?Art.1452.Echtgenoten kunnen overeenkomen dat de tegenwoordige en toekomstige roerende of onroerende goederen, bedoeld in artikel 1399, geheel of ten dele tot het gemeenschappelijk vermogen zullen behoren.Art.1461.Echtgenoten kunnen overeenkomen dat de langstlevende of een hunner indien hij het langst leeft, bij de verdeling een ander deel dan de helft, of zelfs het gehele vermogen, zal ontvangen.Art.1465.Ingeval er kinderen zijn uit een vroeger huwelijk, blijft elk beding in het huwelijkscontract hetwelk ten gevolge heeft dat aan een der echtgenoten meer wordt gegeven dan het beschikbaar gedeelte, zonder gevolg ten aanzien van het meerdere; gelijke verdeling van hetgeen is overgespaard van de wederzijdse inkomsten der echtgenoten, al zijn die ongelijk, wordt echter niet beschouwd als een voordeel waardoor de kinderen uit een vroeger huwelijk worden benadeeld.?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”