Schenking onroerend goed verdelen

guyr26
Topic Starter

Schenking onroerend goed verdelen

#1 , 28 nov 2006 15:07

Beste,
Ik hoop dat voor deze eenvoudige vraag ook een eenvoudig antwoord is.

Kunnen mijn ouders mij ( als enig kind) hun huis schenken in verschillende delen met tussenpozen van 3 jaar. Zodat ik in de laagste procenten van de schenkingen blijf. Bijvoorbeeld op 9 jaar 3 schenkingen van van ongeveer 50 000 euro als het huis 150 000 euro waard is. Fysiek zou het er dus op neerkomen om eerst bvb de bovenverdieping te verkopen, dan slaap en badkamer, en 3 jaar later living en keuken.

Dank voor het antwoord

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 30 nov 2006 09:43

?Art.1010.Een legaat onder algemene titel is dat waarbij de erflater een gedeelte vermaakt van de goederen waarover hij volgens de wet mag beschikken, zoals de helft, een derde, of al zijn onroerende goederen, of al zijn roerende goederen, of een bepaald gedeelte van al zijn onroerende goederen of van al zijn roerende goederen.Ieder ander legaat is slechts een beschikking onder bijzondere titel.?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Niets belet een gelijkaardige schenking onder de levenden te doen.Zie hiervoor art.931-959 B.W.

Er ontstaat dan een ?onverdeeldheid? zoals deze ook ontstaat bij aankoop van een huis door ongehuwden.

Vraag wel vooraf aan een notaris een kostenraming.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

wanton

#3 , 30 nov 2006 15:40

U kan niet bepalen dat vb de bovenste verdieping geschonken wordt , of de living en de keuken. De schenking betekent : 1/3 in de onverdeeldheid van een woning. Dit kan inderdaad in drie keer gebeuren., zoals U zelf voorstelt. Waarom geen schenking van blote eigendom , zodat de ouders het vruchtgebruik blijven houden? Uw werkwijze kan , maar is mi. aangewezen voor een andere woning dan de gezinswoning van de ouders.
In veel gevallen is vererven goedkoper dan schenken!

Interpelleer een notaris, eerder dan just.fgov.be

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”