erfenisrecht bij verkoop

WALTERFOTO
Topic Starter

erfenisrecht bij verkoop

#1 , 27 nov 2006 21:50

mijn moeder verkoopt haar eigendom waarin een restaurant is in gevestigd aan mijn broer voor minder dan de helft van de prijs dat het waart is. Moet mijn broer dan aan ons iets uitkeren of kan dit zomaar?
mijn moeder gaat wel het vruchtgebruik hebben
met dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 28 nov 2006 19:35

Eerste vraag is : hoe is de eigendomsverhouding op dit ogenblik tussen moeder en de kinderen qua eventuele blote eigendom/vruchtgebruik.
Alle betrokkenen moeten bereid zijn hun aandeel te verkopen en akkoord gaan over de prijs. De registratie zal wel beschrijf vragen over de werkelijke waarde. Indien de kinderen reeds voor een deel blote eigenaar zijn ( na te gaan bij het Kadaster) moeten die hun deel van het geld uitbetaald krijgen , echter ook in blote eigendom. Is het uw broer die het restaurant gaat uitbaten : die moet dan huur betalen aan moeder, want die houdt het vruchtgebruik.
Informeer U degelijk bij een notaris.

j.demoor

#3 , 29 nov 2006 10:21

Ik ga ervan uit dat die eigendom wel degelijk ENKEL uw moeder toebehoort.

Indien uw moeder het vruchtgebruik behoudt dan dient de waarde ervan in mindering gebracht van waarde van de volle eigendom.

Indien bij moeders overlijden zou blijken dat er een ?verborgen schenking? was die haar beschikbaar deel overtrof dan kan u toepassing maken van ?Art.920.Beschikkingen, hetzij onder de levenden, hetzij ter zake des doods, die het beschikbaar gedeelte overschrijden, kunnen na het openvallen van de erfenis tot dat gedeelte ingekort worden.?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

Reclame

WALTERFOTO
Topic Starter

#4 , 29 nov 2006 11:03

Alle eigendom is van moeder, wij voelen ons natuurlijk benadeeld, daar wij geen deel van de gebouwen krijgen.
Alles is voor mijn broer omdat die zogezegt de zaak verderzet

Aan ons is niks gevraagd om iets te tekenen, of een deel af te staan

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”