verwerpen erfenis onmogelijk

x10
Topic Starter

verwerpen erfenis onmogelijk

#1 , 27 nov 2006 10:12

Mijn broer is gestorven en zowel zijn vrouw als kinderen hebben de erfenis verworpen. Nu komt men bij mijn moeder aankloppen. Ook zij wil de erfenis verwerpen maar de notaris zegt dat dit niet meer kan omdat zij de laatste in lijn is waar ze zich kunnen toe wenden en zij een eigendom heeft. Men dreigt haar huis op te eisen. Kan dit zomaar ? Ik dacht dat men altijd een erfenis kon verwerpen. Hoe kunnen we dit vermijden ?
Klopt het dat we (gratis) een 2de notaris kunnen inschakelen om onze belangen te behartigen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 nov 2006 15:01

Ik zie niet in waarom uw moeder de nalatenschap niet kan verwerpen. Was u daar bij als de notaris dit gezegd heeft? Vraag hem dan naar de wettekst, hij zal die niet kunnen geven.

scorpioen

Fresh

#3 , 28 nov 2006 15:40

uiteraard kan uw moeder verwerpen.

Reclame

j.demoor

#4 , 29 nov 2006 10:16

?Art.784.De verwerping van een nalatenschap wordt niet vermoed : zij kan voortaan alleen gedaan worden op de griffie van de rechtbank van eerste aanleg van het arrondissement waar de erfenis is opengevallen, in een bijzonder daartoe gehouden register.?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

De wet sluit geenszins ?de laatste in lijn? uit van het recht om de nalatenschap te verwerpen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”