schenking aan 1 van de kinderen

[email protected]

Re: schenking aan 1 van de kinderen

#31 , 19 okt 2010 20:21

Beste Kaat, het is inderdaad een probleem dat regelmatig opduikt; ouders verwijten hun kinderen een gebrek aan vertrouwen, omdat zij de ernst van de situatie niet (willen) inzien.
Eventueel kan jij dit met jouw zus bespreken en haar vragen of zij bereid is op papier te zetten dat zij een schenking heeft ontvangen van jullie ouders.

Wat nu het bedrag betreft: tot op heden blijft een schenking van geld zijn 'waarde op de dag van de schenking' behouden. Dit is nadelig. Gelukkig is er een parlementair initiatief bezig CD&V-signatuur)om dit aan te passen (samen met nog heel wat andere onrechtvaardigheden in het erfrecht). Normaal had dit trouwens reeds moeten gestemd zijn, maar door de regeringsproblematiek is dit nog niet gebeurd.
'Sapiens nihil affirmat qoud non probet'
Een verstandig man beweert niets dat hij niet bewijzen kan.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#32 , 19 okt 2010 22:33

@ Paul Nijs
En Paul, kan je ons ook vertellen welke onrechtvaardigheden op termijn uit het erfrecht zullen verdwijnen. Je maakt me nu wel écht nieuwsgierig.

roharro
Juridisch actief: Ja

#33 , 19 okt 2010 22:47

@ Paul Nijs
En Paul, kan je ons ook vertellen welke onrechtvaardigheden op termijn uit het erfrecht zullen verdwijnen. Je maakt me nu wel écht nieuwsgierig.
Hopelijk de te betalen erfenisrechten :lol: :lol: :lol:
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

kaat9000
Topic Starter

#34 , 20 okt 2010 09:01

@Paul nijs,
Het feit dat ik erover begonnen ben tegen mijn ouders is blijkbaar in héél slechte aarde gevallen.
We voelen dat ze het ons echt kwalijk nemen. Er wordt met geen woord meer gerept over de ganse situatie (scheiding zus, verkoop woning, schenking, ...).
Vandaar dat we met onze rug tegen de muur staan en het zullen moeten laten zoals het is.
We zullen moeten rekenen op de goodwill van mijn zus later.
Indien het erfrecht zou worden aangepast, zou dit dan ook gelden voor vroegere schenkingen?

Jurman

#35 , 24 okt 2010 14:51

In verband met de mededeling van Paul Nys (wijzigingen erfrecht in de toekomst) heb ik na wat googlewerk, een wetsontwerp gevonden ingediend door Guy Swennen, maar dit is van spa-signatuur.
Het wetgevingsstuk heeft het nummer 4-776.

Creatief

#36 , 24 okt 2010 21:13

Ach zo, als het dat was! Dat wetsontwerp hebben we hier al eens besproken gehad. Het is maar een ontwerp, geen wet.

Jurman

#37 , 24 okt 2010 21:18

Creatief, dat het een wet was, heeft Paul Nys ook niet geschreven nietwaar. Bovendien is dit voorstel van spa-signatuur en niet van CD&V zoals Paul Nys aanduidde.

kaat9000
Topic Starter

#38 , 03 nov 2010 20:39

Nog 1 vraagje:
Indien na overlijden van beide ouders een vereffening zou gebeuren van die schenking, moeten wij dan successierechten betalen op dat bedrag, terwijl mijn zus dit nu niet moet doen?

wanton

#39 , 03 nov 2010 22:53

de successierechten worden berekend op de aanwezige tegoeden in de nalatenschap per erfgenaam , ongeacht de verdeling , die anders kan zijn door schenkingen.

Simpel voorbeeld : 2 kinderen. Eén heeft schenking gehad , 5 j geleden , van 50.000 €. Bij overlijden heeft erflater nog 100.000 € tegoeden. De Successierechten worden berekend op 2 x 50.000 € , terwijl die 100.000 € effectief verdeeld worden : 75.000 - 25.000€?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”