erfenis en stiefkinderen

nelly
Topic Starter

erfenis en stiefkinderen

#1 , 18 okt 2010 09:21

Mijn echtgenoot is overleden, wij waren getrouwd onder het wettelijk stelsel, en hij heeft 2 kinderen uit een vorig huwelijk.
Nu heeft de notaris de erfenis van mijn man zijn ouders (1990) in de nalatenschap gestoken. Deze erfenis is op gegaan aan allerlei dingen onder andere ook aan de langdurige ziekte van mijn man.
Ik moet mijn stiefkinderen dus nu een deel van die erfenis van zijn ouders uitbetalen maar ik kan dit niet want er is niets van over.
Kunnen mijn stiefkinderen hun deel opeisen van mijn eigen gelden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 18 okt 2010 09:39

Nelly, ik dacht dat het zo zat: ik dacht dat de erfenis voor de stiefkinderen van je man berekend wordt op:
- de som van zijn eigen vermogen (van voor het huwelijk) : wat jullie samen bezaten (van na het huwelijk) wordt hier (volgens mij )niet bij gerekend omdat jij daar nog het vruchtgebruik van hebt.
- van die som (eigen vermogen) worden alle kosten (begrafenis etc..) afgetrokken
- De som die overblijft is de erfenis van de kinderen:blijft er niets over, tja dan gaat er momenteel niets naar de kinderen.
Dus als de notaris berekend heeft dat er van het persoonlijk vermogen niets overblijft, heeft er niemand geld van jou persoonlijk te eisen.
Ook jullie gezamelijk vermogen is momenteel beschermd..
Daar gaat er niets naar de kinderen omdat jij nog leeft en het vruchtgebruik hebt.
Pas nadat jij overlijdt, krijgen ze de helft van jullie gezamelijk bezit. En jouw helft erft jouw famillie.
Tenzij er nog een andere factor een rol speelt in deze zaak.
Ik vind het overigens vreemd dat de notaris de financiele toestand niet uitgelegd heeft aan de kinderen: hij kan tonene waar het geld naartoe is gegaan.
Anderen met een tip?

nelly
Topic Starter

#3 , 18 okt 2010 10:45

De notaris heeft zelfs de kinderen van mijn man nooit gevraagd te komen en ook nooit een briefwisseling met hen gevoerd. Hij heeft alles naar mij gestuurd en ik moest alles doorsturen naar mijn stiefkinderen.
Mijn man heeft geerfd van zijn ouders tijdens ons huwelijk en de notaris heeft die volledige erfenissom in de nalatenschap gestoken zonder te vragen aan mij wat er met dit geld gebeurt
Ik moet nu de kinderen hun deel van die erfenis uitbetalen!
Is het normaal dat mijn man dat geld van zijn ouders voor de helft had moeten bijhouden voor zijn kinderen?

Reclame

roharro

#4 , 18 okt 2010 12:47

De notaris heeft een herberekening gemaakt van het eigen vermogen van de overledene en het vermogen van de huwelijksgemeenschap.
Aangezien het eigen geld van de overledene in de gemeenschap is terechtgekomen heeft die gemeenschap een schuld t.o.v. het eigen vermogen van de overledene. Aangezien het eigen vermogen van de overledene door zijn kinderen wordt geërfd (in blote eigendom), moet de huwelijksgemeenschap dat geld nu betalen aan die kinderen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

eylis

#5 , 18 okt 2010 13:15

ik denk toch dat er iets niet klopt Roharro...
Het eigen vermogen van de overledene is NIET in de huwelijksgemeenschap erecht gekomen...
als de man tijdens het huwselijk iets erft, blijft dat buiten de gemeenschap van goederen! Ook in een huwelijk met wettelijk stelsel.
dus dat deel komt de kinderen wel ten goede. De persoonlijke kosten kunnen daar afgetrokken worden denk ik (ziekenhuis begrafenis etc..)
Het gezamelijk bezit kan nog niet opgeeist worden, want daar heeft nelly momenteel het vruchtgebruik van.

En ik vinde het zeer vreemd dat de notaris niet alle erfgenamen samen heeft geroepen. Vermits dat het zijn eigen kinderen zijn en niet de kinderen van Nelly, had hij dat zeker moeten doen. Natuurlijk dat ze het nu aanvechten...
Iemand nog meer info hieromtrent?

roharro

#6 , 18 okt 2010 13:39

Wat de man heeft geërfd, en dus zijn eigendom is, werd hier tijdens het huwelijk uitgegeven. Het werd niet belegd in roerende of onroerende beleggingen op naam van de man. Bijgevolg dus in de gemeenschap opgegegaan.
Om dit te beletten moet men zijn voorzorgen nemen en voor de nodige bewijzen zorgen, wat hier niet is gebeurd.

eylis

#7 , 18 okt 2010 13:58

goh ja... je hebt gelijk!
Maar kan Nelly dan geen uitstel van vereffening bedingen door het feit dat zij nog steeds vruchtgebruik heeft van de erfenis, vermits zij overlevende echtgenote is? Al schiet er niets meer over...

nelly
Topic Starter

#8 , 18 okt 2010 15:01

Hoe kan ik nu vruchtgebruik hebben van iets dat er niet meer is? Mijn man is 2 jaar werkloos geweest (1995 tot 1997) zonder uitkering want hij was zelfstandige. Heeft daarna gewerkt als arbeider maar heeft van 2005 tot 2007 volledig tijdskrediet genomen om te schrijven en is in 2007 ziek geworden. Kanker die 3 jaar geduurd heeft en vele dure behandelingen heeft gevraagd. Het geld dat hij geerfd had is op gegaan aan leven en allimentatie voor zijn kinderen. Ik ben altijd gaan werken om in het onderhoud van ons 2 en mijn eigen kinderen'(uit vorig huwelijk) te voorzien. Ik heb nu een overlevings pensioen van 900 euro. Hoe kan ik bewijzen dat dat geld uit zijn eigen erfenis opgegaan is. Het is niet mijn bedoeling om mijn stiefkinderen iets aftenemen maar hoe kan ik in gods naam iets moeten betalen dat hun eigen vader opgedaan heeft?

roharro

#9 , 18 okt 2010 18:14

Het feit dat u recht op vruchtgebruik hebt betekent dat u niet de volledige som zou moeten "teruggeven" , maar enkel de waarde van de blote eigendom.
De waarde van het vruchtgebruik kan hoog oplopen (dus in uw voordeel) indien u niet al te oud bent.
Het is misschien mogelijk dat u de hoge uitgaven voor de geneeskundige verzorging kunt inroepen om minder (of niet) te moeten terugbetalen, maar daar moet u de mening van anderen afwachten, ik durf me daar niet met zekerheid over uitspreken.
Ik begrijp uw frustraties volkomen. Hopelijk voegen anderen hier nog meer uitleg aan toe.

wanton

#10 , 18 okt 2010 19:18

1. De alimentatie aan zijn kinderen - eigen schulden- is betaald met gelden uit zijn eigen vermogen , want daar heb jij geen zaken mee. Al die bedragen trek je af van het bedrag van de erfenis.
2. Uw man was drie jaar kankerpatiënt en ik veronderstel dat hij aan die ziekte is overleden. Dus allemaal kosten van de laatste ziekte. Leg al die facturen erbij en (misschien) wordt daar rekening mee gehouden.

Bij een volgend huwelijk op latere leeftijd , mensen laat je informeren over alle mogelijke scenario's.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#11 , 19 okt 2010 10:11

Ik ga ervan uit dat er geen testament of huwelijkscontract was.

“Art.1434.Het gemeenschappelijk vermogen is vergoeding verschuldigd ten belope van de eigen...gelden die in dat vermogen zijn gevallen en niet zijn belegd of wederbelegd, alsook, in het algemeen, telkens als het voordeel heeft getrokken uit de eigen goederen van een der echtgenoten.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

De erfenis van uw man behoorde tot diens eigen vermogen dat gevallen is in het gemeenschappelijk vermogen,zodat dit gemeenschappelijk vermogen vergoeding verschuldigd is aan diens eigen vermogen in zijn nalatenschap.Eigen schulden die hij hiermee zou betaald hebben dienen in mindering gebracht.

“Art.745bis.Wanneer de overledene afstammelingen...achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap…Art.745ter Niettegenstaande enig andersluidend beding kan ieder die de blote eigendom verkrijgt, eisen dat...dat de geldsommen worden ...gedeponeerd op een gemeenschappelijke bankrekening.”(B.W.).

‘de gehele nalatenschap’ omvat het eigen vermogen van uw man. Deponeren op een gemeenschappelijke bankrekening is niet ‘uitbetalen’.U blijft echter volle eigenaar van de helft van het gemeenschappelijk vermogen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

nelly
Topic Starter

#12 , 19 okt 2010 10:38

Bedankt voor de uitleg.
Het blijft er mij om gaan dat die gelden er niet meer zijn, hoe kan ik nu iets betalen dat er niet meer is? Wat kunnen de stiefkinderen mij nu aandoen? Loonbeslag? Blokkeren van mijn rekeningen? Deurwaarders sturen? Ik weet het allemaal niet meer.

wanton

#13 , 19 okt 2010 18:37

De alimentatie die uw man betaald heeft voor zijn kinderen , werden waarschijnlijk vastgesteld via de rechtbank. Uzelf heeft niets te maken met deze betalingen. Het is een eigen schuld van uw man. Eigen schulden worden bij voorkeur betaald met eigen gelden. Dus de erfenis die uw man heeft ontvangen is gebruikt om de alimentatie te betalen. Fiscaal wordt het ook op die manier geregeld. Probeer eens te achterhalen hoeveel uw man in de loop der jaren heeft betaald en maak al die verrekening.
Toet-anch-Amon

[email protected]

#14 , 19 okt 2010 20:10

Geachte Nelly, uiteraard hangt alles af van jullie financiële situatie destijds, ook toen uw man ziek werd en uiteindelijk overleden is.
Indien de tegoeden van de erfenis van de ouders van uw man nodig waren om de hoge ziektekosten te betalen, omdat jullie vermogen hiertoe niet meer in staat was, en u kunt dit aantonen, dan is het eigen vermogen van uw man grotendeels opgebruikt.

De kinderen van uw man erven dan weliswaar de naakte eigendom van het eigen vermogen van uw man, plus ook nog de naakte eigendom van de helft van de gemeenschap, maar dit zal veel minder bedragen dan hetgeen de notaris becijferd zal hebben.

Let wel op: de kinderen kunnen hun deel wel opeisen, behalve voor wat de gezinswoning betreft. In dat geval moeten zij uw vruchtgebruik uitbetalen. Hoe groot dit bedrag is, hangt af van uw leeftijd. Indien u veel jonger waart dan uw man, wordt uw leeftijd wel bepaald op de leeftijd van het oudste kind, verhoogd met 20 jaar.
'Sapiens nihil affirmat qoud non probet'
Een verstandig man beweert niets dat hij niet bewijzen kan.

wanton

#15 , 20 okt 2010 13:45

Nelly ,

nog een tip. Elke auto die uw man gekocht heeft na 1990 , toen hij de erfenis kreeg , is betaald met het geld van die erfenis. De auto's behoorden of behorren dan wel tot zijn eigen vermogen , maar dat verdwijnt met de totale afschrijving van de wagen.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”