Laptop retour
Geplaatst: 15 dec 2018 15:40
Dag allemaal,
Ik heb een week of 3 geleden een laptop gekocht via een webshop. Hij is enkele dagen later geleverd bij mij aan huis, op een donderdag.
Ik heb het toestel aangezet, en ben begonnen met windows te installeren en een account te registreren. Ik heb hem verbonden met mijn thuisnetwerk, waarna hij een update is beginnen uitvoeren. Na enkele minuten up te daten werd duidelijk dat er iets haperde aan het toestel. Het scherm viel een paar keer na elkaar kort uit en startte opnieuw op, waarna er een foutmelding op het scherm kwam en de laptop automatisch opnieuw opstartte.
Ik heb zaterdag contact opgenomen met de verkoper om ze in te lichten dat ik gebruik wenste te maken van mijn herroepingsrecht zoals het omschreven stond in hun algemene voorwaarden. Ik heb het modelformulier in bijlage meegestuurd. Ik kreeg een mailtje terug waarin gevraagd werd waarom ik de laptop terug stuurde, hoewel ik om het retourrecht uit te oefenen niet verplicht ben een reden op te geven heb ik geantwoord dat er volgens mij iets mis was aan de grafische kaart. De daarop volgende maandag, heb ik dit formulier zowel als de laptop (incluis geopende verpakking en alle toebehoren) aangetekend terug verzonden. Ze zijn twee dagen erna aangekomen bij de winkel.
5 dagen na aankomst had ik nog steeds niets gehoord, en heb ik een mailtje gestuurd om te vragen of het pakket was aangekomen. Als antwoord kreeg ik terug dat deze inderdaad waren aangeleverd, en dat de technieker nu was aan het uittesten wat er mis was met het apparaat. Alleszins konden ze me al vertellen dat ik het toestel niet in oorspronkelijke staat had teruggeleverd, gezien 'toestel is nog geïnstalleerd en met paswoorden'.
Dit was ondertussen 4 dagen geleden, en heb sindsdien niets meer gehoord. Ik vermoed dat de mensen van de webshop het toestel onder garantie willen laten vallen, en me eventueel een nieuw toestel van hetzelfde model zullen geven. In principe zou dit prima zijn, ware het niet dat ik ondertussen het vermoeden heb gekregen dat de laptop gewoon slecht gemaakt is, en ik dus eigenlijk liever mijn geld zou terugkrijgen.
Mijn vraag is dus of ik in dit geval beroep kan doen op mijn herroepingsrecht. Volgende zinnetje staat in de algemene voorwaarden : 'Hij zal het product slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of hij het product wenst te behouden.' Tot waar kan ik redelijkerwijs het toestel uitpakken en gebruiken om de grafisch kaart te testen?
Alvast bedankt voor een eventueel antwoord,
en excuses voor het lange verhaal.
Ik heb een week of 3 geleden een laptop gekocht via een webshop. Hij is enkele dagen later geleverd bij mij aan huis, op een donderdag.
Ik heb het toestel aangezet, en ben begonnen met windows te installeren en een account te registreren. Ik heb hem verbonden met mijn thuisnetwerk, waarna hij een update is beginnen uitvoeren. Na enkele minuten up te daten werd duidelijk dat er iets haperde aan het toestel. Het scherm viel een paar keer na elkaar kort uit en startte opnieuw op, waarna er een foutmelding op het scherm kwam en de laptop automatisch opnieuw opstartte.
Ik heb zaterdag contact opgenomen met de verkoper om ze in te lichten dat ik gebruik wenste te maken van mijn herroepingsrecht zoals het omschreven stond in hun algemene voorwaarden. Ik heb het modelformulier in bijlage meegestuurd. Ik kreeg een mailtje terug waarin gevraagd werd waarom ik de laptop terug stuurde, hoewel ik om het retourrecht uit te oefenen niet verplicht ben een reden op te geven heb ik geantwoord dat er volgens mij iets mis was aan de grafische kaart. De daarop volgende maandag, heb ik dit formulier zowel als de laptop (incluis geopende verpakking en alle toebehoren) aangetekend terug verzonden. Ze zijn twee dagen erna aangekomen bij de winkel.
5 dagen na aankomst had ik nog steeds niets gehoord, en heb ik een mailtje gestuurd om te vragen of het pakket was aangekomen. Als antwoord kreeg ik terug dat deze inderdaad waren aangeleverd, en dat de technieker nu was aan het uittesten wat er mis was met het apparaat. Alleszins konden ze me al vertellen dat ik het toestel niet in oorspronkelijke staat had teruggeleverd, gezien 'toestel is nog geïnstalleerd en met paswoorden'.
Dit was ondertussen 4 dagen geleden, en heb sindsdien niets meer gehoord. Ik vermoed dat de mensen van de webshop het toestel onder garantie willen laten vallen, en me eventueel een nieuw toestel van hetzelfde model zullen geven. In principe zou dit prima zijn, ware het niet dat ik ondertussen het vermoeden heb gekregen dat de laptop gewoon slecht gemaakt is, en ik dus eigenlijk liever mijn geld zou terugkrijgen.
Mijn vraag is dus of ik in dit geval beroep kan doen op mijn herroepingsrecht. Volgende zinnetje staat in de algemene voorwaarden : 'Hij zal het product slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of hij het product wenst te behouden.' Tot waar kan ik redelijkerwijs het toestel uitpakken en gebruiken om de grafisch kaart te testen?
Alvast bedankt voor een eventueel antwoord,
en excuses voor het lange verhaal.