Tweedehands auto

Annikaglenn
Topic Starter

Tweedehands auto

#1 , 01 okt 2015 22:02

Beste,

Heb eens een vraagje,
We wouden een tweedehandsauto kopen bij een particulier . Deze auto leek inorde maar moest nog naar de controle voor verkoop. De verkoper vroeg een voorschot voor hij naar de keuring ging . De auto was goedgekeurd . We wouden hem vandaag gaan halen maar deden eerst een testrit . Tijdens de testrit ( nog geen 2 min aan rijden ) konde we ineens niet meer schakelen , mijn vriend is mechanieker en zei dat waarschijnlijk de ambriage kapot is. Dus besloten wij toch de auto nu niet te kopen . De verkoper wilt ons voorschot niet terugbetalen mag dit zomaar want ik dacht dat hij dat moest terugbetalen als de verkoop niet doorgaat

Mvg , annika

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 01 okt 2015 22:24

Wat staat er op papier? Hoe werd dat voorschot betaald?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 okt 2015 23:01

En is er een keuring en een carpass?

Reclame

Annikaglenn
Topic Starter

#4 , 02 okt 2015 00:02

Nog niets getekend .. Er was een keuring en carpass was inorde . Voorschot is via overschrijving betaald

Sirkii

#5 , 02 okt 2015 08:36

De verkoper verbond er zich toe een auto in werkende staat af te leveren. Stuur hem een aangetekende brief (met kopie per gewone brief) waarin je hem oplegt om uiterlijk binnen 1 (of 2) weken de werkende verkochte auto te leveren of anders het voorschot terug te betalen. Laat die brief desnoods door een advocaat schrijven (zal je normaliter zo'n 100€ kosten) omdat je (te checken) normaliter het voorschot dubbel kan terugeisen.

mjers

#6 , 02 okt 2015 09:27

Heb je schriftelijk toegezegd dat je de auto ging kopen?

mjers

#7 , 02 okt 2015 09:30

De verkoper verbond er zich toe een auto in werkende staat af te leveren.
Waat staat dit in de wet?
De verkoper verbind zich er toe de auto af te leveren in de staat waarin het zich bevindt!

Heel verschil.

Het is de plicht van de koper de auto grondig te testen vooraleer de koop te sluiten. Indien de koper akkoord gaat met de aankoop wordt aangenomen dat hij de staat van de auto kent, inclusief de gebreken.

mjers

#8 , 02 okt 2015 09:36

Deze situate komt veel voor, en is ook al verschillende keren uitvoering besproken op dit forum...

Mogelijk heb je iets aan onderstaande links... Komt altijd op hetzelfde neer.

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 17#p355717

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 12&t=66694

Als de verkoper kan bewijzen dat je toegestemd hebt met de verkoop heb je een probleem en kan de verkoper eisen dat je de wagen koopt. Met het verlies van het voorschot zal je in dit geval nog het beste af zijn... Ook al win je de zaak achteraf, advocaten kosten ook geld.

Kan hij niet bewijzen dat je akkoord was met de verkoop. Eis dan uw geld terug, stuur hem een AS en meld erbij dat je bereid bent juridische stappen te ondernemen. Jouw keuze hoever je hiermee wil gaan...

Maar louter het feit dat je reeds een voorschot hebt gegeven is toch wel een teken dat je akkoord was met de verkoop...

mjers

#9 , 02 okt 2015 09:44

omdat je (te checken) normaliter het voorschot dubbel kan terugeisen.

??? waar haal je deze info? Wie beslist hoeveel de schadevergoeding dan is?
Kan enkel door een rechter bepaald worden lijkt me.

sloeberken

#10 , 02 okt 2015 09:56

Laat dit een les zijn, je hebt het volledig verkeerd aangepakt. Voor je een voorschot betaald doe je eerst een testrit, niet andersom.
Voor de rest zal je een keuze moeten maken, en uitzoeken wat het voordeligste is. Maar om direct te stellen dat de koppeling stuk is, zonder dit degelijk te onderzoeken, is niet de goede manier.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

sloeberken

#11 , 02 okt 2015 09:58

Verkoop tussen particulieren, zal dit zeker niet lukken.

mjers

#12 , 02 okt 2015 10:06

Verkoop tussen particulieren, zal dit zeker niet lukken.

Uiteraard, uw eerdere opmerking omschrijft het ook goed...
Het feit dat het voorschot reeds betaald is beperkt de kansen van TS om de verkoop te betwisten.

Naar mijn mening heeft TS geluk dat de verkoper geen uitvoering van de verkoop eist.

Jasper.S

#13 , 02 okt 2015 10:11

Wat de aankoop betreft: Blijkbaar is men overeengekomen om eerst nog een testrit te maken. Kan dit impliciet niet beschouwd worden als een voorwaarde? Een testrit zegt toch zo veel als: "Vooraleer we de koop sluiten, wil ik er mij van vergewissen dat de wagen naar behoren rijdt. ALS dit het geval is, gaan we akkoord met de aankoop". De verkoper is hier blijkbaar mee akkoord gegaan door de testrit toe te staan. De testrit voldeed niet aan de eisen van de mogelijke kopers, de voorwaarde voor aankoop is niet vervuld, de koop springt af.

Kan dit dan ook geen basis zijn om het voorschot terug te krijgen?

sloeberken

#14 , 02 okt 2015 10:21

Jasper.S dit zijn de zaken op zijn kop zetten, eerst testrit dan voorschot. Bij het betalen van een voorschot, is er een mondelinge verkoopovereenkomst.

mjers

#15 , 02 okt 2015 10:40

Wat de aankoop betreft: Blijkbaar is men overeengekomen om eerst nog een testrit te maken. Kan dit impliciet niet beschouwd worden als een voorwaarde? Een testrit zegt toch zo veel als: "Vooraleer we de koop sluiten, wil ik er mij van vergewissen dat de wagen naar behoren rijdt. ALS dit het geval is, gaan we akkoord met de aankoop". De verkoper is hier blijkbaar mee akkoord gegaan door de testrit toe te staan. De testrit voldeed niet aan de eisen van de mogelijke kopers, de voorwaarde voor aankoop is niet vervuld, de koop springt af.

Kan dit dan ook geen basis zijn om het voorschot terug te krijgen?

Neen, in de basis heb je gelijk en pas je de wet correct toe.
Een verkoop kan gesloten worden op voorwaarde dat... Is die voorwaarde niet vervuld kan je argumenteren dat de verkoopsovereenkomst niet doorgaat.

Maar, zoals aangegeven door sloeberken, Eerst een voorschot geven en daarna een testrit doen is niet de correcte manier. Dan kan de tegenpartij argumenteren dat de testrit slechts een formaliteit was en geen invloed kan uitoefenen op het al dan niet uitvoeren van de overeenkomst. Daarbij is een testrit subjectief. Wat voor de één een superauto is zal voor de ander een slechte auto zijn.

Als de koper meld dat hij de wagen wil kopen op voorwaarde dat de testrit door hem goedgekeurd is, is uw redenatie correct en kan TS nog van de overeenkomst afzien. Maar zo is het hier niet gelopen...

Terug naar “Gebrekkige Producten”