tweedehandswagen problemen na slechts 1 uur na aankoop

_foobar
Topic Starter

tweedehandswagen problemen na slechts 1 uur na aankoop

#1 , 24 aug 2015 20:58

Na de aankoop van de wagen bij een handelaar (1 jaar garantie), als ook de overhandiging van
de vereiste documenten waaronder de aankoopfactuur, het keuringsattest, het tweedehandsrapport, het
gelijkvormigheidsattest, de Car-Pass en het roze formulier ter inschrijving van het voertuig, zijn wij
met deze wagen naar huis gereden.

Pas thuis aangekomen hebben wij tijdens het stationair draaien van de wagen geschrokken moeten
vaststellen dat er koelvloeistof onder hoge druk uit het reservoir begon te spuiten.

Na de vaststelling heb ik direct telefonisch contact met de verkoper opgenomen om hem op de hoogte te brengen van
de situatie en om af te stemmen hoe we dit probleem gaan oplossen.
Na overleg gingen we beiden akkoord dat ik de wagen in deze toestand niet terug nar hem kon rijden met het risico op extra schade aan het voertuig.
Daarom heb ik voorgesteld, en heeft de verkoper ingestemd, om de wagen naar de dichtsbijzijnde erkende Mazda
garage te rijden voor een diagnose.

Zo gezegd, zo gedaan.

De volgende dag bel ik naar de garage om te polsen naar de situatie en krijg ik te horen dat de verkoper deze wagen al is komen halen.
Hier heeft hij mij niet over ingelicht, terwijl de wagen op dat moment mijn eigendom was.
Op zijn minst had ik hier toch graag een telefoontje verwacht en dat heb ik hem ook laten weten.

Zonder er verder een spel van te maken heb ik hem verteld dat onze voornaamste zorg is om snel en correct geholpen te worden in deze vervelende situatie. Lukt dit niet binnen een redelijke termijn van 5 dagen, omdat mijn vrouw de wagen dan absoluut nodig heeft om de kinderen van school te kunnen gaan halen dan zouden wij graag de aankoop laten ontbinden.

Ter extra informatie:
het gaat hier over een Mazda 2 van 2004 die in prima staat leek te zijn.
Wij hebben ook een proefrit gedaan met deze wagen en konden er niets op aanmerken.
De motor draaide soepel, alsook de versnellingsbak was in prima staat, koppeling goed in orde etc.
Ook het tweedehandrapport en keuringsattest was zonder enige opmerking en het onderhoudsboekje was prima aangevuld.
7000 km geleden is deze wagen ook pas voorzien geweest van een nieuwe distributieriem.
Ik zou echt niet weten hoe wij zouden kunnen vermoeden dat er met deze wagen een probleem is...

Mijn vraag is nu of ik de aankoop kan laten ontbinden zonder er een juridische zaak van te maken?
Het tijdverlies en eventuele extra juridische kosten zien we helemaal niet zitten...

Alvast bedankt voor de hulp

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 25 aug 2015 02:44

Aankoop ontbinden kan enkel met wederzijdse toestemming, anders zal het een juridische zaak worden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

k.b.

#3 , 25 aug 2015 09:42

Ik begrijp toch iets niet hoor ...

kan toch perfect een klein defect zijn ( bvb een gaatje in een slang / darm) ... best dan ook gewoon aandringen op spoedige herstelling in garantie ...

k.b.

Reclame

Milo72

#4 , 25 aug 2015 15:14

Je moet hoe dan ook de handelaar de kans geven de problemen te verhelpen. En ik denk dat als de situatie op de spits zou gedreven worden en voor de rechtbank komen, geen enkele rechter de 5 dagen tijd die je de handelaar geeft als een redelijke kans en/of redelijke termijn zal beoordelen. Temeer aangezien de verkoper al heel duidelijk zijn goodwill getoond heeft (in andere garage diagnose laten stellen, auto al direct gaan halen, ...)

Dus, tenzij de handelaar instemt om de koop te ontbinden, zit er niets anders op dan de handelaar de tijd te geven om het euvel te verhelpen.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Terug naar “Gebrekkige Producten”