Malafide kattenveroper

ynnck
Topic Starter

Malafide kattenveroper

#1 , 23 aug 2015 13:43

Rond januari liet mijn zus zich overhalen een brits korthaar kitten te kopen via een particulier kweker.
Nu een half jaar later heeft dit beestje reeds meer gekost aan dierenartsbezoeken dan de aankoopprijs...
Intussen hebben wij nog een tweede brit gekocht bij een erkend kweker dit keer, en merk je zeer duidelijk dat het eerste katje geen raszuiver dier is. Ze is constant ziek, schuw, veel kleiner hoewel ouder dan de tweede kat enz.

Intussen biedt de verkoper weer een nestje aan, en we zijn dit grondig beu en willen zowel voor de kittens als voor toekomstige 'klanten' dat deze persoon gestopt wordt. Hij verdient grof geld door te (over)kweken, ook vernamen we dat hij dit doet met de kat van een familielid, het is dus niet zijn eigen dier waar hij mee kweekt.

Graag zouden we via aangetekend schrijven hem in gebreke willen stellen, we weten alleen niet goed hoe en wat...
Volgens bronnen waar we informatie hebben gevraagd kan dit oa voor broodfok, handel in zieke dieren, illegale handel (hij is niet als handelaar erkend, het gebeurt 'in het zwart'), maar wat klopt hier nu van?

Hoe pakken we dit best aan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 23 aug 2015 15:15

Is er met betrekking tot kattenkweek geen besluit dat ze verplicht gesteriliseerd moeten worden?

Ik zou mijn licht eens gaan opsteken bij de lokale dierenbescherming.

ynnck
Topic Starter

#3 , 23 aug 2015 15:24

Is er met betrekking tot kattenkweek geen besluit dat ze verplicht gesteriliseerd moeten worden?

Ik zou mijn licht eens gaan opsteken bij de lokale dierenbescherming.
Deed ik reeds, van hen uit komen zaken als broodfok, handel in zieke dieren... heb dit nagekeken op de website van FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu dienst dierenwelzijn. Maar daar kan men enkel melding maken van handelaars die zich niet aan de regels houden, maar deze persoon is geen handelaar (toch geen geregistreerde).

Onze dierenarts zei ook reeds dat men hier weinig aan kan doen, maar toch zou ik op een of andere manier een klacht willen indienen.

Reclame

Vandebos

#4 , 23 aug 2015 15:31

Heeft u bij de aankoop een contract getekend mbt. bepaalde ziekten, inentingen, bestaande medische toestanden?

U kan dat eventueel inroepen met behulp van een verslag van de veearts en zo een deel van de gemaakte onkosten recupereren.

Dat is ongeveer het enige wat ik als advies kan meegeven. Behalve dan dat je het aankopen van een raskat of hond best nooit in België doet, ga daarvoor naar Nederland. Alle wantoestanden die je hier zelfs met sommige erkende kwekers tegenkomt zijn daar onbestaande of worden ongenadig afgestraft.

tira00

#5 , 23 aug 2015 16:40

Een "ras"kat zonder stamboom bestaat niet.
Hetzelfde voor honden, geen stamboom=geen rashond.
Het zijn dieren waar je de herkomst en de voorouders niet van kent.

En jawel in België zitten ook fatsoenlijke fokkers.
Maar daar zijn wachtlijsten en mensen willen hun dier dadelijk hebben.

Je moet al op mars wonen als je in 2015 nog nooit van broodfok gehoord hebt.
Ik wens u veel succes in uw strijd tegen die broodfokkers, kan je vergelijken met de maffia.

artemis

#6 , 23 aug 2015 16:46

Heeft u bij de aankoop een contract getekend mbt. bepaalde ziekten, inentingen, bestaande medische toestanden?
Goeie vraag.

Werd dat kitten steriel verkocht? Dat zijn ze nu namelijk wettelijk verplicht en als ze dat niet gedaan hebben dan weet je al dat die fokker een loopje neemt met de wetgeving en niet betrouwbaar is.

Was het een kitten met stamboom? In de kattenwereld is een 'raskat' zonder stamboom gewoon geen raskat, heel simpel. In de praktijk zijn er nogal wat mensen die vinden dat dat velletje papier niet belangrijk is voor hen en kopen ze een iets goedkopere raskat zonder stamboom (terwijl een stamboom bijna niks kost indien de kat er recht op heeft en aan de voorwaarden voldoet) en tegelijkertijd stimuleren ze daarmee de niet zo koosjere werkwijze van de betrokken fokker.

Zoals ik de wetgeving lees heeft een 'occasionele kweker' geen erkenningsnummer nodig (ze mogen maximum 2 nesten per jaar hebben), maar moet hij zich wel aan allerlei andere regels houden.
Hier vind je de volledige regelgeving
http://www.vlaanderen.be/sites/default/ ... rt2015.pdf

Het is jammer dat de zoveel mensen zich pas in het onderwerp verdiepen nà de aankoop en niet ervoor.

mava105
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 aug 2015 16:49

[ Maar daar kan men enkel melding maken van handelaars die zich niet aan de regels houden, maar deze persoon is geen handelaar (toch geen geregistreerde).

Van zodra iemand iets verkoopt is hij een handelaren, al of niet en officiele.

ynnck
Topic Starter

#8 , 24 aug 2015 18:15

Het kitten was niet steriel, dat de persoon in kwestie niet te vertrouwen is weten we intussen ook. De vraag is eigenlijk alleen, waarvoor kunnen we hem exact in gebreke stellen in een aangetekend schrijven, en waarvoor kunnen we eventueel klacht indienen?

Het is een particulier die naar eigen zeggen 'nog nooit klachten kreeg' en ons dus wandelen stuurt wanneer we hem hierover aanspraken. Maar intussen kweekt hij gewoon door met zieke kitten tot gevolg.

artemis

#9 , 24 aug 2015 19:35

Het is heel moeilijk je verder concrete raad te geven zonder dat we precies weten wat er allemaal met het kitten aan de hand was, wat er in het aankoopcontract staat enz. Dat de fokker 'niet te vertrouwen is' is geen argument waar je iets mee kan want veel te vaag.

Heb je de link met de wettelijke richtlijnen voor de fokkers uit mijn vorig bericht gelezen?
Begin daarmee en noteer op welke punten de fokker in de fout ging
Lees nauwlettend de verkoopovereenkomst

Dat de fokker het kitten niet steriel verkocht is al op zijn minst een objectieve en onbetwistbare overtreding van de huidige regelgeving (sinds 1/09/2014) en alleen al daarvoor kan je klacht indienen bij FOD Volksgezondheid.

Steek je licht eens op op een kattenforum, daar zijn serieuze kattenfokkers actief die de regelgeving goed kennen en je ook zullen kunnen verderhelpen, al zal je daar in eerste instantie misschien wat rond je oren krijgen omdat je je niet hebt geïnformeerd vóór de aankoop. Zet dan door!
http://www.kattensite.be/
http://www.kattenforum.be/
Maar zeker op die fora zal je met meer concrete informatie over de brug moeten komen dan hier.

Je zal toch echt een gedetailleerd dossier moeten uitbouwen als je hiermee verder wil, en ik hoop dat je dat wil doen.
Ik wens je veel succes toe, en hopelijk komt het goed met het kitten.

PS Ik ben een kattenmens, maar heb bewust nooit raskatten gehad.

artemis

#10 , 24 aug 2015 22:40

Was overigens de tweede Brit die jullie van een 'erkende kweker' hebben wél steriel bij aankoop?

tira00

#11 , 24 aug 2015 22:45

De meeste kopers van kittens zijn niet gek op dat vroeg (2 maand oud) steriel maken.
Zelfs de meeste dierenartsen vinden het beter om pas te laten doen als de poes volgroeid is.

ynnck
Topic Starter

#12 , 24 aug 2015 23:34

Was overigens de tweede Brit die jullie van een 'erkende kweker' hebben wél steriel bij aankoop?
Ja, die kwam (zoals enkele posts hierboven werd aangeraden) uit Nederland, waar alles inderdaad veel strenger verloopt.
Voor de duidelijkheid er is geen verkoopcontract (ik weet het, mijn zus haar fout), de verkoper handelt 'in het zwart'.
Er is wel heen-en-weer email verkeer tussen verkoper en mijn zus, als bewijs dat er een koop werd gesloten. Hierin is echter enkel sprake van de prijs, en wanneer we het kitten mochten ophalen.

artemis

#13 , 25 aug 2015 11:46

Ja, die kwam (zoals enkele posts hierboven werd aangeraden) uit Nederland, waar alles inderdaad veel strenger verloopt.
Maar in Nederland is er helemaal geen sterilisatieplicht zoals nu hier sinds 1/9/14. Toch zijn er heel veel kattenfokkers die al jàren aan kittencastratie doen (ook in België voor de nieuwe regelgeving er was) omdat ze dat het beste vinden. Ook sommige asiels en opvangcentra doen het al geruime tijd.
Dus die Nederlandse fokker verkocht het kitten niet steriel aan jullie omdat hij het moest, maar omdat hij het zo verkiest.

@#11 Veel dierenartsen lopen achterop wat de kennis en de techniek bij vroegcastratie betreft. In de USA wordt het al zo lang gedaan.
Een serieuze fokker laat zijn kittens niet gaan voor ze 13 - 14 weken zijn. Ik denk dat ze eerder laten castreren rond 12 weken (want poezen worden in feite ook gecastreerd).

Maar nogmaals, een occasionele fokker heeft momenteel nog geen erkenningsnummer nodig, zelfs geen btw-nummer. De vraag is maar of die malafide fokker nog wel een occasionele fokker is (zie eerste link boven). Occasionele fokkers kunnen in principe niet meer aan nieuwe open fokpoezen en -katers geraken in België omdat ze daar wél een erkenningsnummer voor nodig hebben (je mag nog enkel open katten verhandelen, zelfs gratis weggeven, aan a) ofwel fokkers met een erkenningsnummer of b) mensen in het buitenland). Dus het wordt moeilijker voor de occasionele fokker.

Misschien vind je nog wat in de volgende link, er is in elk geval een meldpunt
http://www.lne.be/themas/dierenwelzijn
En je kan ook Gaia proberen contacteren.

Vandebos

#14 , 25 aug 2015 16:23

Erkende fokkers of broodfokkers, het is hier in België één gruwelijke pot nat. Nog niet zo lang geleden was er een erkende expert/rasfokker uit het Brugse die er wild op loskweekte en lustig op de haar verleende authoriteit systematisch de stamboom van haar broedsel vervalste of de raskweker uit het Brusselse die uiteindelijk de stille vennoot/eigenaar bleek van de meeste broodfokkerijen in de regio, of de groep raskweker die in Tsjechië hun eigen export puppiefabriek opzaten en jaarlijks meer dan ettelijke honderden pups zonder voeding of water transporteerden naar België.
Een grote stinkende pot nat die door eigen agenda's, persoonlijke belangen en de onwil van de overheid niet opgekuist raakt.

Terug naar “Gebrekkige Producten”