auto... geld terug

truike
Topic Starter

auto... geld terug

#1 , 22 okt 2007 08:55

Ik heb 6 maand geleden een tweedehands seat ibiza gekocht bij een garage. Nu heb ik in die 6 maand die auto al 6 keer mogen binnenbrengen wegens proberen met de motor. Nu is het weer zo ver... het is zelf zo erg dat de motor dreigt vast te lopen en dus helemaal dreigt stuk te gaan.
Ik heb een jaar garantie... kan ik mijn geld terugeisen??? en hoe pak ik dit aan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Help_wanted

#2 , 22 okt 2007 12:00

Tenzij je een verborgen gebrek kan aantonen, moet je voldoening nemen met de herstelling onder garantie. Zolang de wagen hersteld wordt binnen een redelijke termijn, moet je voorlopig op je tanden bijten, denk ik.

truike
Topic Starter

#3 , 22 okt 2007 12:46

Maar wat na die garantie? dan draai ik zelf voor de kosten op.

Reclame

Help_wanted

#4 , 22 okt 2007 12:54

Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt voor de wagen, zal je hoogstwaarschijnlijk dekking hebben voor contractuele geschillen (zoals in dit voorbeeld)... Luister eens bij je verzekering(smakelaar)?

Voorlopig kan je enkel de wagen steeds terugbrengen voor herstelling onder garantie. Niet vooruitlopen, tenzij het steeds hetzelfde probleem is dat terugkomt...

truike
Topic Starter

#5 , 22 okt 2007 13:11

is inderdaad steeds zelfde probleem... kleppen in de motor die stuk gaan... was nu weer zo.

Help_wanted

#6 , 22 okt 2007 17:13

Zoals ik reeds gezed heb, kijk eens na of je rechtsbijstandsverzekering (als je deze hebt) een tussenkomst als deze dekt.

M.i. zolang de garage de herstelling uitvoert en hij niet moedwillig enkel een grondige herstelling uitstelt, door je wagen enkel op te lappen tot de garantie verloopt, om je dan aan je lot over te laten, kan je niet veel meer van de garage eisen.

Als je het gevoel hebt dat de garage wel ter kwader trouw is, dan raad ik je aan om je rechtsbijstandsverzekering in te schakelen.

j.demoor

#7 , 23 okt 2007 10:01

“Art.1649quater.§ 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering...§ 4. Manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van zes maanden vanaf de levering van het goed, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van levering...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“Art.1649quinquies.§ 1. Naast desgevallend schadevergoeding, heeft de consument het recht van de verkoper die met toepassing van artikel 1649quater aansprakelijk is voor een gebrek aan overeenstemming te eisen, hetzij de herstelling of de vervanging van het goed onder de voorwaarden bedoeld in § 2, hetzij een passende vermindering van de prijs of de ONTBINDING van de overeenkomst, overeenkomstig de voorwaarden bepaald in § 3...§ 3. De consument heeft het recht van de verkoper een passende prijsvermindering of de ontbinding van de koopovereenkomst te eisen :...of - indien de verkoper niet binnen een redelijke termijn of zonder ernstige overlast voor de consument de herstelling of de vervanging heeft verricht.”(B.W.).

Maan uw garagist aangetekend aan de koopovereenkomst te ontbinden,op grond van blijkbaar onherstelbare gebreken,dit is uw wagen terug te nemen en uw geld terug te geven binnen een door u daarin te bepalen redelijke termijn.Geeft hij geen gevolg aan uw aanmaning,roep hem dan op in minnelijke schikking.

“Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in MINNELIJKE SCHIKKING),zelfs mondeling verzoekt,worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om...te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald."(Gerechtelijk Wetboek).
De procedure ‘minnelijke schikking’ is kosteloos.Vraag ze dus aan de griffie van de rechtbank van koophandel.

Komt geen minnelijke schikking tot stand,dagvaard hem dan.

volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

wesley0

#8 , 26 dec 2007 21:36

Truike ,

Tot in hoeverre heb je hier al gevolg aan gegeven ?
Ik zit namelijk in hetzelfde schuitje .
En wens als dusdanig de verkoper in gebreke te stellen .

Mvg

Wesley0

Terug naar “Gebrekkige Producten”