Verbouwingen door verkoper huis blijken gebrekkig

DieterC1989
Topic Starter

Verbouwingen door verkoper huis blijken gebrekkig

#1 , 05 mei 2015 08:31

Eerst en vooral hoop ik dat dit de juiste subcategorie is voor mijn vraag.

Eind december 2014 heb ik een huis gekocht welk verbouwd is door de verkoper.
We hebben 2 platte daken, waar telksen een ventilatierooster naar buiten toe in zit.
Deze ochtend werden we wakker met een "leuke" verrassing. Langs beide roosters is water naar binnen gekomen.

De ventilatie bestaat uit een ventilator die met een buis recht door het plat dak gaat. De buis is bovenaan wel goed afgesloten met een kapje.
Nu is mijn vraag, kan ik dit verhalen op de verkoper aangezien dit iets is dat hij heeft gedaan?

Als ik mij niet vergis zou ik de verkoper nu in gebreke moeten stellen..klopt dit?
Zijn er nog andere zaken dat ik moet/kan doen?

Groeten
Dieter

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 mei 2015 08:44

Verander gewoon de kapjes. Veel minder miserie en mogelijks ook veel goedkoper dan ediverse aangetekende brieven en mogelijks een procedure.

DieterC1989
Topic Starter

#3 , 05 mei 2015 08:51

Verander gewoon de kapjes. Veel minder miserie en mogelijks ook veel goedkoper dan ediverse aangetekende brieven en mogelijks een procedure.
Ik heb niet de indruk dat het water langs de buis naar binnen komt, deze voelt toch niet nat aan aan de binnenkant.

Reclame

sloeberken

#4 , 05 mei 2015 09:28

De roofing losgekomen aan de buizen, of de afdichtingen. Waarschijnlijk blijft er water op het dak staan door vuil rond de aflopen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

giserke

#5 , 05 mei 2015 11:11

Is de verkoper een professional, of een particulier?

DieterC1989
Topic Starter

#6 , 05 mei 2015 11:22

Is de verkoper een professional, of een particulier?
De verkoper was een particulier via een immo kantoor

sloeberken

#7 , 05 mei 2015 12:03

Dan zal het moeilijk gaan om de verkoper in gebreke te stellen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

giserke

#8 , 05 mei 2015 13:15

Je kunt het moeilijk aanzien als een 'verborgen gebrek' want je kan de woning inspecteren voor de aankoop.
Gerenoveerde gebouwen aankopen is altijd gevaarlijk als je geen bouwkundige bent of er niets van kent.

Je gaat best een gebouw bekijken na of tijdens een regenachtige periode voor je het aankoopt.

DieterC1989
Topic Starter

#9 , 05 mei 2015 13:45

Hoe zit het dan met aansprakelijkheid van gedane werken?
Als je werken laat doen door een aannemer blijft deze 10 jaar aansprakelijk, net als de architect.
Wat als je beslist van de werken zelf te doen, en niet door een aannemer? Ik redeneer dan dat je zelf de aannemer wordt en de aansprakelijkheid dus ook neemt.
Kan zijn dat ik fout redeneer natuurlijk..

giserke

#10 , 05 mei 2015 14:22

De 10 jarige aansprakelijkheid is natuurlijk maar voor mensen die erkend zijn als aannemer of architect.

art. 6 van de woningbouwwet: De aansprakelijkheid van de werken van de aannemer gaat ook over na de verkoop.
Hier moet echter wel bij vermeld worden dat die aannemer het recht kan inroepen dat het geen 'verborgen gebrek' was tijdens de verkoop. De bewijslast ligt dus bij de koper.

DieterC1989
Topic Starter

#11 , 19 mei 2015 10:34

Bedankt voor de reacties allemaal.
Dakwerker is langsgeweest, de roofing was niet op een correcte manier vastgemaakt waardoor deze was losgekomen. Het zou nu gefixed moeten zijn.
Topic mag van mij gesloten worden.

Terug naar “Gebrekkige Producten”