2de hands wagen gekocht met problemen...

freak8540
Topic Starter

2de hands wagen gekocht met problemen...

#1 , 01 mei 2015 10:42

Hallo ,

Ik heb hier al verscheidene topics gelezen over verkoop van tweedehands wagens maar zou graag eens mijn verhaal doen.

Ik heb een 2tal weken een 2dehands wagen gekocht bij een autohandelaar, wagen zag er op eerste zicht goed onderhouden
uit plus de verkoperspraat zal ook wel zen werk gedaan hebben.
Enkele dagen nadat ik de wagen kocht begon ik mankementen op te merken.
-defecte parkeersensoren
-Kapotte afstandsbediening van reservesleutel
-piepende remmen na een x aantal km gereden te hebben

Met deze opmerking ging ik langs bij een erkende "ad" garage wat ook mijn vaste garage is voor onderhoud e.d..
Daar werd mijn auto uitgelezen via de computer en bleken nog meer foutmeldingen naar boven te komen. :

-Oliepomp die teken van defect vertoont
-Motorsteunen die fout geven (support - moteur)
- 4 injectoren die ook fouten vertonen

Nu wist men garagehouder te vertellen dat ik best zo snel mogelijk de wagen terug verkoop.
Nu is mijn vraag . Ik heb een factuur waarop vermeld staat dat er geen garantie is op de wagen zoals afgesproken.
Beide partijen zowel ik als de verkoper hebben deze ondertekend. Kan ik ergens naartoe met mijn problemen
en kan ik de verkopen aansprakelijk stellen voor het verkopen van een wagen met defecten ondanks er
op de factuur staat geen garantie...

Ik hoop hier een antwoord op te krijgen en hopelijk kan ik de verkoper aansprakelijk stellen voor de mankementen
en de reparatie hiervan. Ik durf amper nog rond te rijden met mijn wagen uit schrik in panne te vallen en
de grote kosten zelf te moeten dragen.

Mvg Freak

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jef007

#2 , 01 mei 2015 15:43

ongeacht wat je geschreven hebt, heb je 1 jaar garantie dat dat voertuig, als het van een handelaar gekocht is

sloeberken

#3 , 01 mei 2015 16:06

Als je een tweedehandswagen koopt in een garage heb je recht op 2 jaar garantie, dat is de algemene wetgeving. Dat is niet alleen voor auto’s zo, maar voor alles wat je koopt. Maar als je een tweedehandsauto koopt in een garage, dan kan die garantie teruggebracht worden tot 1 jaar. Minder dan 1 jaar kan niet, maar 1 jaar in plaats van 2 jaar is wel mogelijk.

Dus de verkoper bepaalt of ik recht heb op 1 of 2 jaar garantie?

Het moet wel expliciet in de verkoopovereenkomst staan dat de garantie ingeperkt wordt tot 1 jaar. Als dat niet duidelijk in de overeenkomst staat, heb je recht op 2 jaar garantie. 1 jaar is dus het minimum.
Indien verkoper weigert de wagen te herstellen onder garantie, stel je hem onmiddellijk in gebreke met een AS, hou dit schrijven kort en zakelijk.

http://www.zichtopuwautogarantie.be/dow ... yer_nl.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.seniorennet.be/Dossier/Mobil ... erming.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

freak8540
Topic Starter

#4 , 03 mei 2015 13:53

Bedankt sloeberken en jef007 voor jullie reactie en info.

mvg freak

Terug naar “Gebrekkige Producten”