Garagist kan probleem tweedehandswagen niet oplossen ??

flipmacinne
Topic Starter

Garagist kan probleem tweedehandswagen niet oplossen ??

#1 , 02 apr 2015 17:22

Beste mensen,
In oktober 2014 heb ik een tweedehands jaguar gekocht.
Ik heb drie jaar garantie waarvan één jaar op de meeste zaken (behalve slijtage) en dan nog twee jaar op de motor.
Drie weken geleden brandde een oranje lampje wat wees op een motormanagementprobleem.
De wagen onmiddellijk binnen gebracht bij de garagist.
Ze hebben hem uitgelezen maar konden niet direct het probleem oplossen.
Ze zeggen dat ze daarop de wagen bij een officiële jaguar garage hebben laten uitlezen en dat men toen de EGR klep heeft vervangen.
Blijkbaar brandde het lampje nadien nog steeds.
Waarop ze hem nogmaals hebben binnen gebracht bij de jaguar garage. Ze hebben dan alle elektronica en motor bekeken en konden geen probleem vaststellen.
Vandaag telefoon gekregen dat het lampje nog steeds brand maar dat het geen kwaad kan, aangezien alles nagekeken is.
Morgen mag ik de wagen gaan ophalen.

Ik ga niet akkoord met het feit dat dit lampje nog steeds brand. Het kan misschien geen kwaad maar ik wil geen wagen waarvan iets niet in orde is.

Sowieso betaal ik morgen niets van stukken, uren , kosten van vervangwagen,...

Wat kan ik doen om er toch voor te zorgen dat dit euvel opgelost geraakt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 02 apr 2015 17:43

Het lampje verwijderen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

bosprocureur

#3 , 02 apr 2015 19:50

Pfff...

Lampje verwijderen wordt effectief wel eens gedaan, denk ik.

Steek je licht eens op bij http://www.problemcar.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; , op uw merk en type, daar zijn al veel mensen geholpen.

En om in de stijl van een juridisch forum te blijven :

'Huidig bericht wordt tot u gericht zonder enige nadelige erkenning en onder voorbehoud van alle rechten enz....' :)

Reclame

flipmacinne
Topic Starter

#4 , 02 apr 2015 20:48

Dit is toch een ernstige vraag?
Aangezien de garage zegt dat het probleem opgelost is terwijl het niet opgelost is, wil ik weten welke juridische stappen ik kan nemen en wat ik daarvoor concreet moet doen...
Wel bedankt aan degene die nuttige reageren.

Sirkii

#5 , 02 apr 2015 22:04

Pfff...

Lampje verwijderen wordt effectief wel eens gedaan, denk ik
Dat zie je onmiddelijk want bij t opzetten van het kontakt (of de tijd die verloopt tussen het op de startknop duwen en het aanslaan van de motor) moet dit oranje lampje branden. Jaguar moet dit oplossen. Punt. Als de officiele dealer er niet uit komt moet hij maar de hulp,van de invoerder inroepen. Anders pragmatisch zelf naar een officiele dealer gaan, uw verhaal vertellen en een diagnose vragen. Kost je misschien (een paar) 100€ doch dan heb je de facto een expertise. t Feit dat de motor niet in noodloop gezet wordt suggereert dat het niets erg is maar t moet opgelost worden.

Anders AS om een oplossing te verkrijgen.

Vanzelfprekend ook zonder nadelige erkenning ..

sloeberken

#6 , 02 apr 2015 22:14

In u handleiding staat toch vermeld op wat dat lampje betrekking heeft.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 apr 2015 22:29

Hebt u de auto al terug en moet u morgen enkel de factuur betalen?

loeki

#8 , 03 apr 2015 07:34

Voertuig NIET meenemen als voertuig niet in orde is
Doch zeker op papier laten zetten dat het geen kwaad kan dat het lampje blijft branden
Daarna aangetekend Uw verkoper in gebreke stellen en om een definitieve oplossing vragen
Komt er geen afdoende oplossing, dan Uw rechtsbijstand inschakelen
Blijft U rijden met het brandende lampje, dan heeft U geen enkele controle meer over de functie's van waarschuwen van dat lampje en zullen fouten gemaskeerd blijven met zware kosten tot gevolg
In dat geval zal uw waarborg weg zijn, want U bent bliven rijden met een lampje brandend, wat in feite een mankement aangeeft

flipmacinne
Topic Starter

#9 , 03 apr 2015 07:46

Pfff...

Lampje verwijderen wordt effectief wel eens gedaan, denk ik
Dat zie je onmiddelijk want bij t opzetten van het kontakt (of de tijd die verloopt tussen het op de startknop duwen en het aanslaan van de motor) moet dit oranje lampje branden. Jaguar moet dit oplossen. Punt. Als de officiele dealer er niet uit komt moet hij maar de hulp,van de invoerder inroepen. Anders pragmatisch zelf naar een officiele dealer gaan, uw verhaal vertellen en een diagnose vragen. Kost je misschien (een paar) 100€ doch dan heb je de facto een expertise. t Feit dat de motor niet in noodloop gezet wordt suggereert dat het niets erg is maar t moet opgelost worden.

Anders AS om een oplossing te verkrijgen.

Vanzelfprekend ook zonder nadelige erkenning ..
Inderdaad, hierin kan ik mij vinden... Bedankt voor het goeie advies! Btw. wat bedoelt u met AS? :oops:

flipmacinne
Topic Starter

#10 , 03 apr 2015 07:48

Hebt u de auto al terug en moet u morgen enkel de factuur betalen?
Ik ben de wagen nog niet gaan ophalen. Ik twijfel als ik dat wel zou doen...
Sowieso betaal ik geen factuur, ze hebben mij nog niets gevraagd.

flipmacinne
Topic Starter

#11 , 03 apr 2015 07:50

Voertuig NIET meenemen als voertuig niet in orde is
Doch zeker op papier laten zetten dat het geen kwaad kan dat het lampje blijft branden
Daarna aangetekend Uw verkoper in gebreke stellen en om een definitieve oplossing vragen
Komt er geen afdoende oplossing, dan Uw rechtsbijstand inschakelen
Blijft U rijden met het brandende lampje, dan heeft U geen enkele controle meer over de functie's van waarschuwen van dat lampje en zullen fouten gemaskeerd blijven met zware kosten tot gevolg
In dat geval zal uw waarborg weg zijn, want U bent bliven rijden met een lampje brandend, wat in feite een mankement aangeeft
Volledig mee eens!!
Ik bel hen straks op en als ze zeggen niets meer te kunnen doen zal ik de wagen gaan ophalen en eisen dat ze op papier zetten dat het geen kwaad kan.
Daarna aangetekende brief sturen om hen in gebreke te stellen...
Ben eens benieuwd.
Hartelijk dank voor de wijze raad!! Ik apprecieer dit enorm!

flipmacinne
Topic Starter

#12 , 03 apr 2015 07:52

In u handleiding staat toch vermeld op wat dat lampje betrekking heeft.
Ja het wijst op een probleem met het motormanagement. Dit begrip is heel ruim vandaar dat ze niet kunnen (of willen) vinden wat er scheelt.

flipmacinne
Topic Starter

#13 , 03 apr 2015 09:24

Net gebeld en ik viel bijna van mijn stoel.
Ze kunnen dus niet met een oplossing komen. Ze vragen dat ik de vervangwagen binnen breng en mijn wagen terug meeneem.
Ik heb een document gevraagd waarin ze verklaren wat ze hebben onderzocht en dat ze niet tot een oplossing gekomen zijn. Dat willen ze niet meegeven.
Veel bla bla bla dat ze alle moeite hebben gedaan en dat er niets aan de wagen scheelt...
En dat elektronica eigenlijk buiten de garantie valt, terwijl het wel een waarschuwingslampje van een motormanagementprobleem is (???)
Dat ik blij mag zijn dat ik niets moet betalen terwijl ze wel al die uren eraan gewerkt hebben + een stuk vervangen hebben.
En nu? De wagen ophalen en onmiddellijk een aangetekende brief sturen om hen in gebreke te stellen?

loeki

#14 , 03 apr 2015 15:31

Wagen laten staan en Uw rechtsbijstandsverzekering inschakelen
Aangetekend in gebreke stellen en een deugdelijke herstelling eisen
Op een occasie heeft U een jaar garantie mits gekocht bij een handelaar
Hier valt ook de electronica onder

Als U hem toch gaat halen, dan enkel en alleen met een schriftelijke, getekende verklaring van Uw handelaar met vermelding: probleem en of het wel of geen kwaad kan als U er verder mee rijdt
Staat er op van wel, dan laten staan en verklaring meenemen

Niet bang worden van geroep of wat dan ook
Ten alle tijde rustig blijven en een deugdelijke herstelling eisen (is Uw volste recht)

Stel ook nu al onmiddelijk Uw verzekeringsagent op de hoogte en vraag hem stappen te ondernemen richting rechtsbijstand

sloeberken

#15 , 03 apr 2015 17:13

Ze weten dit perfect wat de oorzaak is, wagen zeker niet meenemen en u advocaat de opdracht geven hun in gebreke te stellen. U advocaat zal aan de rechtsbijstand verzekering vragen of hij mag optreden in hun opdracht. Ook voorlopig de vervangwagen houden.
Zou zelf geen stappen ondernemen, laat alles overlaten aan de advocaat, zodat er geen vergissingen begaan worden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Gebrekkige Producten”