problemen 2e handswagen

kellybayro
Topic Starter

problemen 2e handswagen

#1 , 19 feb 2015 08:43

Goeiemorgen,

Ik ben 2 weken geleden gestart als express koerier op zelfstandige basis.
Daar ik in het verleden te maken heb gehad met een faling sta ik nog tot 06/2015 geseind bij de nationale bank.Ik krijg nergens een lening dus moest ik een goedkope manier zoeken om te kunnen starten.
Ik heb mijn VW passat van 2003 geruild voor een renault kangoo aan een handelaar.
De kangoo geeft 170000 km en is van 2002.
De handelaar garandeerde mij dat ik er zonder problemen mijn werk mee kon doen,dat hij perfect in orde was.
Ik heb er een testrit mee gedaan en ondervond niets abnormaals.
In die 2 weken tijd geeft hij ondertussen al 3 keer niet willen starten smorgen's!Met als gevolg dat ik ritten heb moeten afzeggen,dus werkloos was die dagen!Voor een zelfstandige is dit dus een ramp!
Ik heb mijn geld teruggevraagd,de waarde van de kangoo dus, maar hij wil het niet terugbetalen.
Ondertussen staat mijn kangoo terug bij hem en heb ik van hem een vervangwagen meegekregen.Ook een kangoo die ik tot zaterdag mag gebruiken.Na 100 km te rijden met die vervangwagen begon het lampje van de olie te branden.Ik heb meteen de auto nagekeken en wat blijkt?Er is geen druppel olie in de motor!!Komt er nog bij dat er geen blusapparaat aanwezig is,ruitensproivloeistof leeg is en de knop om de 4 richtingsaanwijzers op te zetten ontbreekt!!
Hij wil dus mijn geld niet eerder teruggeven dan dat hij terug verkocht is,ik zit opgescheept met een gebrekige vervangwagen en vanaf maandag sta ik zonder wagen dus zonder werk!Ik ben ten einde raad!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 19 feb 2015 09:19

Normaal is het minimum 1 jaar garantie op een tweedehands wagen, zou op de factuur moeten staan. Maar ben niet zeker of dit ook geld, als je koopt als zelfstandige.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

kellybayro
Topic Starter

#3 , 19 feb 2015 09:33

Ik heb geen factuur maar wel een verkoops overeenkomst.
Daar staat niets op vermeld i.v.m. garantie.

Reclame

j.demoor

#4 , 21 feb 2015 11:40

“Art.1649bis. § 1. Deze afdeling is van toepassing op de verkopen van consumptiegoederen door een verkoper aan een consument.§ 2. Voor de toepassing van deze afdeling wordt verstaan onder :1° " consument " : iedere natuurlijke persoon die handelt voor doeleinden die geen verband houden met zijn beroepsactiviteit of zijn commerciële activiteit; 2° " verkoper " : iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon die consumptiegoederen verkoopt in het kader van zijn beroepsactiviteit of zijn commerciële activiteit;...”(Burgerlijk Wetboek).

‘Ik ben 2 weken geleden gestart als express koerier op zelfstandige basis.’

De auto die u in die hoedanigheid koopt is geen consumentenkoop,zodat de art.1649bis-octies Burgerlijk Wetboek er niet van toepassing op zijn.

Volgende bepalingen zijn echter wel van toepassing op niet-consumentenkopen :
“Art.1641.De verkoper is gehouden tot vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak, die deze ongeschikt maken tot het gebruik waartoe men ze bestemt, of die dit gebruik zodanig verminderen dat de koper, indien hij de gebreken gekend had, de zaak niet of slechts voor een mindere prijs zou hebben gekocht.Art.1642. De verkoper moet niet instaan voor de gebreken die zichtbaar zijn en die de koper zelf heeft kunnen waarnemen.Art.1643 Hij moet instaan voor de verborgen gebreken, zelfs wanneer hij die niet gekend heeft, tenzij hij in dat geval bedongen heeft dat hij tot geen vrijwaring zal zijn gehouden.Art.1644. In het geval van de artikelen 1641 en 1643, heeft de koper de keus om ofwel de zaak terug te geven en zich de prijs te doen terugbetalen, ofwel de zaak te behouden en zich een gedeelte van de prijs te doen terugbetalen, welk gedeelte door deskundigen zal worden bepaald.Art.1645 Indien de verkoper de gebreken van de zaak gekend heeft, is hij niet alleen gehouden tot teruggave van de prijs die hij ervoor ontvangen heeft, maar bovendien tot vergoeding van alle schade aan de koper.Art.1646. Indien de verkoper de gebreken van de zaak niet gekend heeft, is hij slechts gehouden tot teruggave van de prijs, en tot vergoeding aan de koper van de door de koop veroorzaakte kosten.Art.1647.Indien de zaak welke gebreken had, is teniet gegaan ten gevolge van haar slechte hoedanigheid, is het verlies voor rekening van de verkoper, die jegens de koper gehouden is tot teruggave van de prijs, en tot de overige schadevergoedingen in de twee vorige artikelen bepaald. Maar het verlies door toeval veroorzaakt is voor rekening van de koper.Art.1648.De rechtsvordering op grond van koopvernietigende gebreken moet door de koper worden ingesteld binnen een korte tijd, al naar de aard van de koopvernietigende gebreken en de gebruiken van de plaats waar de koop gesloten is.”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Gebrekkige Producten”