voetenplaat rolstoel: garantie of niet

krisje1973
Topic Starter

voetenplaat rolstoel: garantie of niet

#1 , 28 jan 2015 20:30

In augustus 2014 kocht ik een nieuwe rolstoel.
Hij heeft een vast frame en de voetenplaat is er op gevezen.

Sinds ongeveer 10 dagen heb ik gemerkt dat de voetenplaat gescheurd is.

Ik verwittigde de verstrekker hiervan en stuurde een foto door.
De verstrekker liet me gisteren weten dat dit niet onder de garantie valt en stuurde me een offerte om deze te vervangen.
Ik zou en een nieuwe voetenplaat moeten hebben en de werkuren betalen.

Naar mijn mening valt dit onder de garantie, zeker omdat de rolstoel nog maar 5 maand oud is doch de verstrekker beweert van niet.
Ik kan begrijpen dat bvb een band niet onder de garantie valt maar de voetenplaat?

Om een idee te geven waarvoor deze voetenplaat dient:
- om voeten op te laten rusten
- bij het in en uit de auto stappen, zet ik mijn gewicht op de voetenplaat om over te schuiven in of uit de auto
- op regelmatige tijdstippen komt er meer gewicht op de voetenplaat gezien ik mezelf even dien op te lichten om een betere houding aan te nemen.

Het lukt me niet om hier een foto te plaatsen van de gescheurde voetenplaat.

Iemand een idee wat betreft garantie?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 28 jan 2015 20:54

Vraag de verkoper eens op welke wettelijke basis hij zich baseert om te stellen dat deze niet binnen de garantie valt?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 jan 2015 21:40

regelgeving garantie
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://economie.fgov.be/nl/geschillen/k ... echt_ADCB/" onclick="window.open(this.href);return false;
rechts staat adres inspectie

Als u naar de winkel gaat kan u de teksten eens afdrukken en meenemen...

Indien lid van Testaankoop kan u ook zeggen dat u deze zal verwittigen en niet vergeten uw ziekenfonds. Die hebben ook een juridische dienst.

Reclame

j.demoor

#4 , 30 jan 2015 11:14

“Art.1649bis...§ 2. Voor de toepassing van deze afdeling wordt verstaan onder :...5° " garantie " : elke door een verkoper of producent tegenover de consument aangegane verbintenis om de betaalde prijs terug te betalen, of om de consumptiegoederen te vervangen of te herstellen, of om er zich op enigerlei wijze om te bekommeren, indien de goederen niet overeenstemmen met de beschrijving in het garantiebewijs of in de desbetreffende reclame...Art.1649septies.§ 1. Elke garantie is bindend voor diegene die haar biedt volgens de in het garantiebewijs en de daarmee samenhangende reclame vastgestelde voorwaarden...”(Burgerlijk Wetboek).

Onverminderd eventuele conventionele ‘garantie’ geldt volgende wettelijke vrijwaringsplicht : “Art.1649quater.§ 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering...§ 4. Manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van zes maanden vanaf de levering van het goed, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van levering, tenzij dit vermoeden onverenigbaar is met de aard van het goed of met de aard van het gebrek aan overeenstemming, door onder andere rekening te houden met het feit of het goed nieuw dan wel tweedehands is.Art.1649quinquies § 1. Naast desgevallend schadevergoeding, heeft de consument het recht van de verkoper…te eisen, hetzij de herstelling of de vervanging van het goed onder de voorwaarden bedoeld in § 2,hetzij...ontbinding van de overeenkomst...”(Burgerlijk Wetboek).

‘In augustus 2014 kocht ik een nieuwe rolstoel.’ en augustus 2014+ 6 maanden = februari 2015.

Beroep u onverwijld en aangetekend op voornoemde wettelijke vrijwaringsplicht.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Gebrekkige Producten”