Factuur autogarage

airpress
Topic Starter

Factuur autogarage

#1 , 13 jan 2015 21:34

Hallo.

Ben nieuw op dit forum omdat ik er mij niet goed bijvoel met mijn huidige situatie.

Sinds vorige week las ik op het internet dat er een probleem is met de timing chain van mijn motor.( dit probleem komt bekend voor en BMW neemt dat ook de herstelkosten op zich)
Echter heeft de officiele BMW dealer de facturen nodig van onderhoud. Sinds mijn auto niet is onderhouden bij een erkende dealer. De BMW dealer heeft deze nodige voor een eventuele commerciële tussenkomst.Dit vormt trouwens geen probleem bij bmw, ze hebben juist de facturen nodig van de onderhouden bij de niet erkende garage.
Auto is trouwens onderhouden volgens BMW met alle orignele onderdelen en olie.

De auto is nog maar 2 x binnen geweest is voor onderhoud.
1 x op 2/04/13 en 1x op 18/04/14. Dit staat ook aangeduid op het onderhoudsboekje.
Het klein onderhoud (2/04/13) werd cash betaald omdat ik gevraagd had aan de garage hoeveel het ongeveer zou kosten. Onderhoud werd uitgevoerd en betaald cash.
Geen factuur gekregen terplaatse. Ik ging ervan uit dat men deze ging opsturen. Ook niet opgezonden gekregen met de post.

Groot onderhoud (18/04/14) betaald met overschrijving omdat dit ongeveer 400€ was.
Ze zonden de factuur op voor betaling. Daarna bedrag overgemaakt.
Daar zit juist het probleem. Nu vraag ik aan de garage waar die factuur is van 2/04/13.
Hij kan ze niet niet vinden zegt hij, hij zou moeten gaan zoeken in het archief van de facturen indien dit onderhoud hier werd uitgevoerd. Dit laatste staat mij alleszins niet aan wat hij daar zegt. Ik zou nog de uren om de factuur te zoeken ook moeten betalen zei hij daarstraks via mail.
Mijn onderhoudsboekje werd afgestempeld met de stempel van de garage op 2/4/13 en het latere onderhoud ook. Het onderhoud op 2/4/13 werd ZEKER uitgevoerd want ik stond ernaar te kijken.
Ik ben zelf al naar mijn uittreksel gaan zoeken en ik kan terugvinden dat ik op 2/4/13(dag van onderhoud) 150€ cash ben gaan afhalen om te betalen.
Alle afspraken die werden gemaakt met de garage (via mail) voor onderhoud heb ik allemaal bij me.
Waar is trouwens geen voet meer binnen zet.
Ik laat de garage morgen en overmorgen de tijd om de factuur op te zoeken.

Weet je wat ik persoonlijk denk? Dat ze er nooit een factuur van hebben gemaakt. Garantie dat het in het zwart uitgevoerd werd. Wat niet tegen mij gezegd werd alleszins!!

Dit kan toch niet? Wat kan ik het beste ondernemen als de garage geen factuur vind en beweerd dat het onderhoud dan niet werd uitgevoerd? Het is uitgevoerd allesins stond ernaar te kijken. :)

Alvast bedankt, niels.
Laatst gewijzigd door airpress op 13 jan 2015 22:00, 3 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 13 jan 2015 21:37

Mondeling aangeven dat u wel eens met uw onderhoudsboekje naar de fiscus zou willen stappen indien u geen factuur krijgt van uw herstelling.

Enig probleem voor u: je hebt ook geen bewijs van betaling, dat kan men dus opnieuw proberen te eisen.

Turaki

#3 , 13 jan 2015 21:52

Gesprek opnemen (zonder dat garagist dit weet), en zo gesprek leiden dat hij zelf toegeeft dat u reeds betaald heeft. Daarmee is het gevaar van de 2e betaling van de baan.

Dan via AS (met kopie van onderhoudsboekje) factuur opvragen. Indien hij dan antwoordt dat u nooit betaald heeft, kan u hem als antwoord de uitgeschreven opname overmaken, met de melding dat u dit gerust ook met de fiscus wil delen.

Reclame

airpress
Topic Starter

#4 , 13 jan 2015 22:05

Wat bedoelt u met AS?

Turaki

#5 , 13 jan 2015 22:14

Aangetekend Schrijven.

airpress
Topic Starter

#6 , 13 jan 2015 22:32

De garage gaat morgen de factuur proberen te vinden in zijn archief. Echter deelde hij mee dat de nodige tijd aangerekend zal worden.
Kan dit? Hij moest ze potverdorie maar opgezonden hebben of afgegeven hebben ,nadat ik cash betaalde aan de balie.

BrechtS

#7 , 13 jan 2015 23:43

De garage gaat morgen de factuur proberen te vinden in zijn archief. Echter deelde hij mee dat de nodige tijd aangerekend zal worden.
Kan dit? Hij moest ze potverdorie maar opgezonden hebben of afgegeven hebben ,nadat ik cash betaalde aan de balie.
Ik zou op zijn minst dan als voorwaarde stellen dat dat enkel betaald zou worden als de factuur gevonden wordt. Maar natuurlijk hopen dat er iemand intijds kan zeggen of u het kan afleiden zonder ervoor te moeten betalen.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 jan 2015 23:49

Een factuur vragen van 2/04/2013 in januari van 2015 ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

airpress
Topic Starter

#9 , 14 jan 2015 06:30

Ja waarom niet? Heb deze in de tijd nooit gekregen. Klein onderhoud=> cash betaald aan balie => zwart werk?

Ik ga nu naar een officiële dealer gaan. BMW heeft gewoon de facturen nodig van de onderhouden voor een commerciële tussenkomst voor de foutieve timing chain ketting. 2014 is geen probleem deze heb ik toegezonden gekregen omdat ik via overschrijving wilde betalen. Echter 2013 nooit iets van gezien.

Ik heb ook al iets van het garageregister gelezen. Normaal als een auto binnenkomt in de garage dan moet de nummerplaat genoteerd worden?

denlowie
Juridisch actief: Nee

#10 , 14 jan 2015 09:38

Ge mag gerust op u beide oren slapen , ieder garage schrijft ieder wagen wel in, ook als hij een deel zwart doet, de boetes zijn te hoog om een wagen niet in te schrijven, en daar word veel controle op gedaan.
Dit maakt toch voor u niks uit hoe een garage zijn paperassen doet.
Mocht ik die garage zijn dan gaf ik je een copy van de factuur van 2/04/2013, en iedereen tevreden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jef007

#11 , 14 jan 2015 14:00

elke garagehouder die onderhoud doet, moet de nummerplaat of chassisnummer inschrijven in het "garageregister" bij binnenkomst in de garage van het desbetreffend voertuig
elke handelaar die zichzelf een beetje respecteert, kan alle facturen van jaar 2013 gewoon zo uit zijn kast nemen ( als hij dat zou willen, natuurlijk)
hoe dan ook, is hij verplicht alle uitgaande en inkomende facturen 5 jaar bij te houden

Milo72

#12 , 14 jan 2015 14:25

Dat een garagist (net zoals elke zelfstandige) zijn boekhouding een tijdlang moet bijhouden lijkt me logisch.

Dat hij een (kopie van een) faktuur van een jaar en 8 maand geleden op verzoek van een klant GRATIS moet afleveren, lijkt me al wat minder logisch...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Turaki

#13 , 14 jan 2015 14:34

Dat hij een (kopie van een) faktuur van een jaar en 8 maand geleden op verzoek van een klant GRATIS moet afleveren, lijkt me al wat minder logisch...
Akkoord, op voorwaarde dat hij reeds een factuur aan de klant had bezorgd (misschien ook in gesprek verwerken), en dat de prijs hiervan niet onredelijk is (ik denk aan een maximum van 5€ administratiekost).

Terug naar “Gebrekkige Producten”