Verborgen gebreken iPhone

Veleda
Topic Starter

Verborgen gebreken iPhone

#1 , 25 dec 2014 12:42

Hallo iedereen,

Vorige week heb ik van iemand een tweedehands iphone 5s gekocht van een jaar oud. De gsm werd geadverteerd als zijnde in perfecte staat, zonder gebreken of schade. Ik ben dan bij die persoon langsgeweest om het toestel te bekijken en dit zag er ook uit als beschreven. Daarnaast heb ik het eventjes kunnen testen. Ik ging er dus vanuit dat het toestel volledig werkte en heb ik het toestel gekocht voor €395. Eenmaal terug thuis moest ik nog enkele dagen wachten vooraleer de iphone te kunnen gebruiken omdat ik mijn nieuwe simkaart (nanosim) nog moest ontvangen via de post.
Na deze ontvangen te hebben (twee dagen na aankoop), installeer ik alles en kan ik uiteindelijk het toestel echt gebruiken. Hierbij stuit ik echter op een probleem. Wanneer ik een foto trek met de flits aan, komt er een lichte schijn op de linkerkant van elke foto tevoorschijn. Een gewone foto trekken zonder flits gaat wel zonder probleem. Ook merk ik op dat wanneer ik een filmpje opneem het geluid niet wordt opgenomen. Dus ik contacteer onmiddelijk de verkoper en hij zegt dat nooit eerder gemerkt te hebben. Er was nog garantie tot eind deze maand (december) dus hij gaf me het telefoonnummer van apple support. Zij vonden dit ook raar en dachten eerst aan een softwareprobleem maar na een herinstallatie bleek het daar niet aan te liggen. Ze stelden vervolgens voor om het toestel te laten ophalen zodat zij dit konden onderzoeken.

Nu kreeg ik gisteren te horen van het apple reparatiecentrum dat de garantie de schade niet dekt omdat er eerder een niet-geautoriseerde reparatie werd gedaan aan het toestel (serienummers van bepaalde onderdelen bleken niet te kloppen met die normaal in het toestel zouden moeten zitten). Ik kon ofwel kiezen voor reparatie (maar zou meer kosten dan ik betaald heb) ofwel het niet-gerepareerd laten retourneren. Dus ik verwittig meteen de verkoper en hij zegt dat het toestel nooit is binnengeweest voor eerdere reparatie en dergelijke.

Ik vroeg mijn geld terug en dan krijgt hij zijn iphone terug in de staat van bij verkoop. Maar de verkoper wil niet de volledige €395 terugbetalen omdat tegen dat het toestel terugkomt, de garantie voorbij zal zijn. Sterker nog, beschuldigt hij mij dat ik het toestel zou hebben laten vallen (terwijl het enkel gebruikt is op de dag dat ik mijn simkaart aankreeg). Daarbij indien dit het geval was dan zou je dat ook kunnen zien aan eventuele schade aan de behuizing maar daar is geen enkele sprake van?! Of dat dan ook nog maar iets zou uitmaken, je mag het toestel nu 100 keer laten vallen of mag er nog 10 jaar 'garantie' op gelden, het feit is dat er eerder een reparatie is uitgevoerd door een derde (niet-officiële) partij waardoor in geen enkel geval, geen enkele schade zal worden gedekt door de garantie. Hij blijft dat ontkennen met klem en zegt daar niets van te weten, dat het bij hem wel goed werkte. Ook zegt hij nu dat hij zelfs niet verplicht is om het toestel terug te nemen.... maar hoe zit het dan met zijn vrijwaringsplicht die je hebt als verkoper waar hij in dit geval niet aan heeft voldaan omwille van verborgen gebreken?

Ik krijg het echt van dergelijke oneerlijke mensen. Verder weet ik dat de verkoper af en toe accessoires en andere iphones verkoopt. Ik kwam ook tot de vaststelling dat het serienummer op het doosje niet overeenkomt met het serienummer van mijn apparaat. Heb hem dat gezegd en hij komt met een verhaaltje dat hij zijn doosje niet meer had en daarvoor dat van zijn vrouw heeft gebruikt. Als ik die serienummer (van het doosje) opzoek komt er zelfs op dat het toestel als gestolen geseind staat. Ook vroeg ik bij de verkoop of hij zijn factuur nog had van de aankoop en hij zei dat hij dat niet meer had omwille van verhuis. Ik vroeg dan hoe het zat met de garantie en hij zei dat je daarvoor geen factuur nodig hebt maar enkel de serienummer moet doorgeven aan Apple. Ik ging dus akkoord met de verkoop door te betalen maar dit gebeurde wel op basis van bepaalde informatie die voor mij duidelijk achtergehouden werd.

Mijn vraag is nu, wat kan ik hieraan doen? Wat ik wil is gewoon mijn €395 terug en hij mag zijn miseriebrol houden..
Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Veleda
Topic Starter

#2 , 25 dec 2014 12:55

Ook heb ik een groot vermoeden dat de bijgeleverde accessoires (oplader, oortjes,...) niet de officiële zijn. Ik heb al eerder producten van apple gehad en die kabels voelen veel degelijker aan.

Vandebos

#3 , 25 dec 2014 15:21

Verkoper aangetekend in gebreke stellen vanwege bedrieglijke verkoop. Deze tien dagen na kennisname geven om de verkoop te annuleren. Deze verwittigen dat u bij gebrek aan annulatie verkoop verplicht zal zijn de zaak voor het vredegerecht te brengen met alle bezwarende informatie tot uw beschikking.

U sluit af met: 'enkel voor de goede orde en om kennisname overeenkomstig de vigerende communicatiewetgiving te garanderen wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post bezorgd.'

Met vriendelijke groeten uiteraard.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 dec 2014 16:07

"Als ik die serienummer (van het doosje) opzoek komt er zelfs op dat het toestel als gestolen geseind staat."
En daarna naar de politie stappen... om aangifte te doen.

Klein verhaaltje... een van onze buren is amateur fotograaf ... maakt professionele foto's ...
Heeft een tijdje geleden onderdelen gekocht via internet. Bij controle met zijn toestellen bleek hij een bepaalde lens al te hebben en zette deze terug op verkoopsite.
Enkele dagen later was er een koper voor.. deze kwam de lens bij hem thuis ophalen. Zijn vader was thuis en liet het object zien ..man moest er nog eventjes over nadenken maar ging binnen korte tijd terugkomen. Ondertussen was hij thuis en effectief er werd terug gebeld edoch was niet de koper maar de politie ( zowel in uniform als in burger).
Papa in de boeien en mee - hij in de boeien en mee .. nog een vachtwagen van de politie erbij ... AL zijn materiaal werd meegenomen tot de schermen toe. ook zijn auto werd meegenomen.
Bleek dat de 'koper' de eigenaar was en de lens een gestolen. Gelukkig kon buur via al zijn facturen bewijzen dat hij alles behalve die ene keer alles regulier gekocht had.
En gelukkig kon hij via zijn afschriften al zijn aankopen ( ook de auto) bewijzen .. vader mocht 's avonds al beschikken maar hij is zondagmorgen nog bij de onderzoeksrechter mogen komen en dan ook vrijgelaten.
Politie heeft uiteraard de lens met beslag gelegd en ook nog een zak van een grote keten want die zou mogelijk ook van het slachtoffer kunnen zijn.

Klein feitje -- grote gevolgen... mogelijk in uw zaak ook ... en laat bij politie ook uw toestel nakijken op al of niet gestolen.

sloeberken

#5 , 25 dec 2014 17:30

"Als ik die serienummer (van het doosje) opzoek komt er zelfs op dat het toestel als gestolen geseind staat."
Serienummer op toestel is van belang, een verpakking heeft geen serienummer.

Zou doen zoals Vandebos zegt en afwachten wat zijn reactie is. Zeker emails bijhouden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie

#6 , 25 dec 2014 18:02

Als de verkoper een particulier is, dan heb je sowieso geen garantie.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Veleda
Topic Starter

#7 , 26 dec 2014 12:03

Bedankt voor jullie reacties!
Serienummer op toestel is van belang, een verpakking heeft geen serienummer.
Er staat aan de onderkant van het doosje een serie- en IMEI-nummer enz. (bij alle apple producten is dit bij mijn weten het geval), dat nummer komt niet overeen met het serienummer van mijn toestel. Mijn iPhone werd niet als gestolen opgegeven, anders zou ik dat ontdekt hebben wanneer ik het serienummer enz doorgaf via telefoon aan de apple support. Het overeenkomstig apparaat met het doosje, dat is wel gestolen. Volgens mij heeft de verkoper dat gestolen toestel dan toch gehad? Want hij heeft mijn toestel in de verpakking van dat ander (als gestolen opgegeven) toestel geplaatst en vervolgens aan mij verkocht.
Er is nog fabrieksgarantie tot eind deze maand. Bij verkoop tussen particulieren wordt deze garantie dan toch overgedragen?
Verkoper aangetekend in gebreke stellen vanwege bedrieglijke verkoop.
Nu zou hij het toestel willen terugnemen aan €350, ik had €395 betaald dus houdt hij een deel en kan het gewoon terug voor 395 aan een ander proberen te verkopen en hopen dat die persoon wel in zijn val trapt. Want tegen dan is de garantie verlopen en kan het toestel niet meer opgestuurd worden ter reparatie.. Die persoon zal nooit weten dat er eerder geknoeid werd en onderdelen verwisseld waren.
Ik ga nog één poging ondernemen om mijn €395 terug te krijgen (heb er al genoeg tijd aan verloren), weigert hij dit echter nogmaals dan zal er niets anders opzitten dan hetgeen wat jij voorstelt.

bartvdv

#8 , 26 dec 2014 12:44

Hoezo, waarom ? De TS heeft de kans gehad het toestel ter plaatse uit te proberen. Dat hij dat niet grondig heeft gedaan is zijn eigen keuze geweest. Je kan de verkoper daar niet verantwoordelijk voor stellen. Hetzelfde geldt voor de accessoires. Wat maakt het uit dat dat niet de originele zijn ? En het zou niet de eerste keer zijn dat hersteldiensten er zich makkelijk vanaf proberen te maken.

Mocht ik de verkoper zijn geweest, dan had hij ook kunnen fluiten naar de teruggave van zijn geld.

denlowie

#9 , 26 dec 2014 12:57

Er is nog fabrieksgarantie tot eind deze maand. Bij verkoop tussen particulieren wordt deze garantie dan toch overgedragen?
De wettelijke garantie is enkel van toepassing op de verkoop van nieuwe of tweedehands goederen door een professionele verkoper aan een consument.

een wettelijke van 2 jaar kunt u genieten van de resterende wettelijke garantie bij de oorspronkelijke verkoper indien de particulier/wederverkoper u bijvoorbeeld de factuur van de oorspronkelijke aankoop overhandigt.

Anders heb je geen recht op garantie.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Veleda
Topic Starter

#10 , 26 dec 2014 13:20

Hoezo, waarom ? De TS heeft de kans gehad het toestel ter plaatse uit te proberen. Dat hij dat niet grondig heeft gedaan is zijn eigen keuze geweest. Je kan de verkoper daar niet verantwoordelijk voor stellen. Hetzelfde geldt voor de accessoires. Wat maakt het uit dat dat niet de originele zijn ? En het zou niet de eerste keer zijn dat hersteldiensten er zich makkelijk vanaf proberen te maken.

Mocht ik de verkoper zijn geweest, dan had hij ook kunnen fluiten naar de teruggave van zijn geld.
Ik heb het toestel inderdaad eventjes getest... En in eerste instantie was het oké, eventjes door het menu gegaan enz.. Je kan toch niet elke functie apart testen? Om op dit probleem te stoten moest ik dan een foto trekken met flits, zonder flits, filmpjes opnemen, opnieuw afspelen om te kijken of er wel geluid mee wordt opgenomen? Oké dit had ik verder kunnen testen maar ik ging ervan uit dat alles perfect werkte (zeker omdat de verkoper eerder in de advertentie en daarna via bericht nog had bevestigd dat er geen gebreken waren en het toestel in nieuwstaat verkeerde).
En trouwens voorgaande (wat ik dus had kunnen testen) gaf slechts aanleiding tot het andere probleem (dat er geknoeid is met onderdelen). Dus jij zou een toestel verkopen waarvan je weet dat er andere onderdelen inzitten (gerepareerd door niet-erkende derde partij), zonder dat te melden aan de koper? Kan moeilijk terplaatse het toestel openen? Als leek ken je toch niet het verschil tussen welke onderdelen vervangen zouden zijn en welke niet. De controle is gebeurd door Apple zelf (Apple Care).

bartvdv

#11 , 26 dec 2014 13:26

De wettelijke garantie is enkel van toepassing op de verkoop van nieuwe of tweedehands goederen door een professionele verkoper aan een consument.

een wettelijke van 2 jaar kunt u genieten van de resterende wettelijke garantie bij de oorspronkelijke verkoper indien de particulier/wederverkoper u bijvoorbeeld de factuur van de oorspronkelijke aankoop overhandigt.

De twee jaar garantie wordt wel degelijk mee overgedragen.

Veleda
Topic Starter

#12 , 26 dec 2014 13:27

Ik belde naar de apple support, zij gaven me de optie ofwel het toestel binnenbrengen bij een premium reseller (easy-m, switch,...) in België, hiervoor had ik een factuur nodig als bewijs het daar gekocht te hebben (wat ik niet heb). Ofwel om het op te sturen naar een officieel reparatiecentrum van Apple care (enkel in Nederland) en in dit geval was er nog wel degelijk garantie obv het serienummer, hiervoor is geen factuur nodig als bewijs.

bartvdv

#13 , 26 dec 2014 13:34

Ik heb het toestel inderdaad eventjes getest... En in eerste instantie was het oké, eventjes door het menu gegaan enz.. Je kan toch niet elke functie apart testen? Om op dit probleem te stoten moest ik dan een foto trekken met flits, zonder flits, filmpjes opnemen, opnieuw afspelen om te kijken of er wel geluid mee wordt opgenomen? Oké dit had ik verder kunnen testen maar ik ging ervan uit dat alles perfect werkte (zeker omdat de verkoper eerder in de advertentie en daarna via bericht nog had bevestigd dat er geen gebreken waren en het toestel in nieuwstaat verkeerde).
Dat had je inderdaad kunnen testen. Het is geen verborgen gebrek. Het gaat tenslotte om een tweedehands toestel. Je weet dat er iets mis kan mee zijn. Dat nalaten is je eigen verantwoordelijkheid.
En trouwens voorgaande (wat ik dus had kunnen testen) gaf slechts aanleiding tot het andere probleem (dat er geknoeid is met onderdelen). Dus jij zou een toestel verkopen waarvan je weet dat er andere onderdelen inzitten (gerepareerd door niet-erkende derde partij), zonder dat te melden aan de koper? Kan moeilijk terplaatse het toestel openen? Als leek ken je toch niet het verschil tussen welke onderdelen vervangen zouden zijn en welke niet. De controle is gebeurd door Apple zelf (Apple Care).
Het valt nog te bezien of dat ook zo is. Hersteldiensten maken zich er soms makkelijk vanaf. Het kan goed zijn dat de TS hier inderdaad niet van op de hoogte was. Verder wordt het verwarrend wat de garantie betreft. "Eind deze maand (december) loopt de garantie af, dus eigenlijk is het toestel onderussen bijna 2 jaar oud ? Apple Care, dus 3 jaar garantie ?

Veleda
Topic Starter

#14 , 26 dec 2014 13:53

Het valt nog te bezien of dat ook zo is. Hersteldiensten maken zich er soms makkelijk vanaf. Het kan goed zijn dat de TS hier inderdaad niet van op de hoogte was. Verder wordt het verwarrend wat de garantie betreft. "Eind deze maand (december) loopt de garantie af, dus eigenlijk is het toestel onderussen bijna 2 jaar oud ? Apple Care, dus 3 jaar garantie ?
Ja dat is nog iets waar de verkoper over gelogen heeft, hij zei me dat het toestel 1 jaar oud was (heb het bericht nog). Terwijl normaal de garantie dan tot december 2015 (2 jaar) zou moeten lopen. Het is dan volgens u geen verborgen gebrek aangezien ik het kon testen, wat valt dan wel onder een verborgen gebrek? En als een verkoper bepaalde informatie achterhoudt onder wat valt dat volgens u? Als ik wist dat er eerder aan geknoeid werd dan had ik het toch nooit gekocht?

sloeberken

#15 , 26 dec 2014 14:38

Tussen particulieren is er geen garantie verplichting, zo een toestel kopen zonder de originele aankoop factuur is op zich al een groot risico. Denk niet dat je ooit gaat kunnen bewijzen dat het een verborgen gebrek was. Is hij die iets beweerd de bewijslast moet aantonen. Met dergelijke tweedehands toestellen is het oppassen geblazen. Je kan moeilijk iemand gaan betichten van diefstal louter met een verpakkingsdoosje. Is misschien zoals de verkoper zegt van zijn vrouw haar toestel dat gestolen is. Meeste gestolen toestellen is de verpakking niet bij.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Gebrekkige Producten”