- Tijdens de 2de korte testrit geen gebreken gevonden.
Heb je tijdens de testrit dan niet de snelheid uit het filmpje gereden ?
Je rijdt toch nog niet zo wreed snel als dat begint ?
Kan zeker aan de band liggen, daar niet van, maar zoiets valt toch meteen op tijdens een testrit / check-rit door de dealer zelf ?
Het is zo extreem dat je dat ook niet op een paar 100km veroorzaakt door extra bandenslijtage.
Risiko bestaat dat je dat met een 2de hands band opnieuw hebt - meteen of in 't kort.
Sommige banden zijn zeer gevoelig voor "scalinatura" - trapvorming tussen de profielblokken.
Je banden slijten aan de achterkant van een profielblok - stuk dat laatst weer loskomt van het asfalt.
Kijk van voor naar je band, als daar profielgroeven op zitten met "punten" naar boven stijl /\ ,
dan slijt dat puntje vaak veel sneller dan de rest.
Als dat in de buurt van het midden zit, krijg je zo'n schuddend kopje.
Kan je met de hand voelen trouwens.
Kan ook zijn dat er een probleem is met het balhoofd / balhoofdlagering.
Zit er een middenbok onder ? Vermoedelijk niet, met 2 personen dan :
Als je het voorwiel van grond hebt, probeer het vooruit/achteruit te bewegen.
Als er spel op zit, is minstens 1 van de balhoofdlagers kaduuk.
Kijk frame na rond het balhoofd.
Kleur kap vergelijken met gelakte delen elders.
- Na aankoop: De motorfiets had geen plaats om de nieuwe Europese nummerplaat te bevestigen. 50 € werd mij aangerekend om dit in orde te brengen.
Originele bevestiging niet (meer) aanwezig ?
Of past het niet met het nieuwe luchtrem-formaat ?
Na nog geen 300 km met gevaarlijk trillend stuur te rijden wordt mij de rekening gepresenteerd omdat de band al versleten zou zijn.
Banden zijn normaal wel een slijtage-deel, en je kan hun toestand bij aankoop zien ...
Of voelen bij een testrit.
Anderzijds, als de band zover door is , is het eigenlijk onverantwoord om dat zo te verkopen.
Lage bandenspanning, dat komt ook niet van dag 1 op dag 2.
Dat het kouder wordt helpt echter niet voor de bandenspanning - altijd checken na dat het kouder wordt.
Ondertussen krijg ik geen antwoord meer van deze garagist.
Niet slecht, is er precies ééntje waar je niet meer naar toe wil ook niet ...