2de hands motorfiets onder garantie:

echelon
Topic Starter
Berichten: 25

2de hands motorfiets onder garantie:

#1 , 28 okt 2014 11:44

Hoi,

Even een korte schets van de situatie waar ik graag even jullie mening even over wil.
3 maanden geleden kocht ik een 2de hands motorfiets in een erkende garage: Superbike City te Lokeren.

Het ondertekende verkoopcontract meldde het volgende:
- In de prijs is inbegrepen: Volledig onderhoud.
Ook de website van de garagist meldt het volgende:
- U bent aan het juiste adres voor een tweedehands motorfiets. Wij garanderen U een perfect werkende motor, met garantie.
Elke motor wordt volledig nagekeken vooraleer deze vertrekt. De onderdelen die aan vervanging toe zijn worden met originele wisselstukken hersteld.
Ondanks het feit dat Superbike City ook schademotoren aankoopt en verkoopt, garanderen wij U dat er tussen onze tweedehands motorfietsen geen opgelapte schademotoren staan. Dus geen gerommel, geen bedrog, maar eerlijke, correcte tweedehandsmotoren met garantie tot 6 maanden.


Volgende heeft zich ondertussen voorgedaan:
- tijdens de testrit viel de motor stil, een probleem met de benzinepomp werd hersteld.
- Tijdens de 2de korte testrit geen gebreken gevonden.
- Na aankoop: De motorfiets had geen plaats om de nieuwe Europese nummerplaat te bevestigen. 50 € werd mij aangerekend om dit in orde te brengen.
- Na aankoop: Op een nacht door de politie aan de zijkant gezet en waarschuwing gekregen dat mijn lichten verblindden omdat ze slecht waren afgesteld
- Eerste echte rit: Vreemd gevoel in de bochten. Bandenspanning bleek gevaarlijk foutief te staan. Ik was hier wat verrast maar kom, eigen verantwoordelijkheid en makkelijk in orde gebracht.
- 2de rit: Nog steeds vreemd gevoel in de bochten. Ik dacht dat het lag omdat ik nog aan de nieuwe motorfiets moest wennen.
- 3de rit: Eerste tekenen van trillen in het stuur die al gauw ernstiger werden. Motorfiets binnen gedaan en na 1 week kreeg ik de melding dat de moto gereed was.
- 4de rit: Moto opgehaald maar bij de eerste bocht merk ik al meteen dat het probleem alleen maar erger is geworden. Ik maak een filmpje en geef dit door aan de garagist.
https://www.youtube.com/watch?v=TL_OvJ4 ... WJvL9JqhNw

De garagist meldt opnieuw het probleem te onderzoeken.
Na 1 week krijg ik echter een factuur van maar liefst 110 € omdat buiten mijn weten om een volledig nieuwe voorband is geplaatst
en gezien dit een slijtage gevoelig onderdeel is zijn de kosten hiervan voor mijn rekening.
Ik weiger deze kosten op mij te nemen waarna ik de melding krijg dat hij er dan wel een 2de hands band zal opzetten.

Ik voel me hier aardig bedrogen omdat op meerdere momenten mij werd voorgehouden dat ik op een veilige manier de baan op ging
met een volledig onderhouden en perfect werkende motorfiets. Na nog geen 300 km met gevaarlijk trillend stuur te rijden wordt mij de rekening gepresenteerd
omdat de band al versleten zou zijn. Iets wat strijdig is tegen zowat alles wat me werd voorgehouden (perfect werkende motorfiets, volledig onderhoud, 6 maanden garantie, vervanging met NIEUWE onderdelen,...)

Ondertussen krijg ik geen antwoord meer van deze garagist.
Wat kan ik doen? Waar heb ik recht op? Wat is de volgende stap en waar kan ik terecht voor meer info?
Wat is jullie mening?

alvast bedankt!
mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 28 okt 2014 12:30

Als je die kilometers kunt bewijzen denk ik dat je een punt hebt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

echelon
Topic Starter
Berichten: 25

#3 , 28 okt 2014 13:10

Als je die kilometers kunt bewijzen denk ik dat je een punt hebt.
De km-stand staat op het contract van verkoop vermeldt.
48450 km.
Een bewijs van de huidige km-stand kan ik niet geven maar motorfiets werd mij verkocht op 11-07.
Kan ik op de 1 of andere manier een bewijs laten vastleggen van de huidige km-stand?
Of is een foto voldoende?

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 28 okt 2014 13:53

Zou die factuur betwisten met als rede van de afgelegde km, en dat de motor van in begin geen normaal rijgedrag vertoonde, je kan dit staven met een foto.
Dat je door deze reden veronderstelt dat van bij de aankoop de band een verborgen gebrek vertoonde, en dit alzo onder de wettelijke garantie valt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

echelon
Topic Starter
Berichten: 25

#5 , 28 okt 2014 16:20

Factuur betwisten is niet echt aan de orde. Ik heb al bericht gekregen dat hij er een oude 2de handse dan zal opsteken.
Eventueel is dit een tussenoplossing zolang het levensgevaarlijke trillen maar verholpen is.

Maar mij gaat het meer om het feit dat ik langs alle kanten mooie beloften krijg dat een motorfiets volledig in orde wordt afgeleverd met 6 maanden garantie
en uiteindelijk al meteen op kosten wordt gejaagd. Dat op zich is nog niks maar dat ik de openbare weg terug wordt opgestuurd om dan naderhand te vernemen dat mijn voorband niet in orde is...
dat is spelen met mijn leven en daar kan ik niet zo goed tegen.

Ik ga vanavond langs deze garage in Lokeren. Enerzijds om een foto te nemen van de huidige km-stand en mijn sleutels terug te vorderen
zodat er niet meer met de motorfiets kan gereden worden buiten mijn weten.
Anderzijds om nog een poging te ondernemen dit rechtstreeks met de tegenpartij uit te klaren.

Inazuma
Berichten: 10233
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 28 okt 2014 18:01

- Tijdens de 2de korte testrit geen gebreken gevonden.
Heb je tijdens de testrit dan niet de snelheid uit het filmpje gereden ?
Je rijdt toch nog niet zo wreed snel als dat begint ?
Kan zeker aan de band liggen, daar niet van, maar zoiets valt toch meteen op tijdens een testrit / check-rit door de dealer zelf ?

Het is zo extreem dat je dat ook niet op een paar 100km veroorzaakt door extra bandenslijtage.

Risiko bestaat dat je dat met een 2de hands band opnieuw hebt - meteen of in 't kort.

Sommige banden zijn zeer gevoelig voor "scalinatura" - trapvorming tussen de profielblokken.
Je banden slijten aan de achterkant van een profielblok - stuk dat laatst weer loskomt van het asfalt.
Kijk van voor naar je band, als daar profielgroeven op zitten met "punten" naar boven stijl /\ ,
dan slijt dat puntje vaak veel sneller dan de rest.
Als dat in de buurt van het midden zit, krijg je zo'n schuddend kopje.
Kan je met de hand voelen trouwens.


Kan ook zijn dat er een probleem is met het balhoofd / balhoofdlagering.
Zit er een middenbok onder ? Vermoedelijk niet, met 2 personen dan :
Als je het voorwiel van grond hebt, probeer het vooruit/achteruit te bewegen.
Als er spel op zit, is minstens 1 van de balhoofdlagers kaduuk.
Kijk frame na rond het balhoofd.
Kleur kap vergelijken met gelakte delen elders.

- Na aankoop: De motorfiets had geen plaats om de nieuwe Europese nummerplaat te bevestigen. 50 € werd mij aangerekend om dit in orde te brengen.
Originele bevestiging niet (meer) aanwezig ?
Of past het niet met het nieuwe luchtrem-formaat ?

Na nog geen 300 km met gevaarlijk trillend stuur te rijden wordt mij de rekening gepresenteerd omdat de band al versleten zou zijn.
Banden zijn normaal wel een slijtage-deel, en je kan hun toestand bij aankoop zien ...
Of voelen bij een testrit.

Anderzijds, als de band zover door is , is het eigenlijk onverantwoord om dat zo te verkopen.


Lage bandenspanning, dat komt ook niet van dag 1 op dag 2.
Dat het kouder wordt helpt echter niet voor de bandenspanning - altijd checken na dat het kouder wordt.

Ondertussen krijg ik geen antwoord meer van deze garagist.
Niet slecht, is er precies ééntje waar je niet meer naar toe wil ook niet ...

echelon
Topic Starter
Berichten: 25

#7 , 28 okt 2014 19:22

Hallo Inazuma,

Tijdens de 1ste testrit is de motor stilgevallen... wegens een probleem aan de benzine pomp.
Tijdens de 2de testrit had ik een passagier bij en reed ik sneller dan in het filmpje zijnde 120 km/u waarbij ik het probleem niet voelde.
Het is enkel merkbaar tussen de 70 en 90 km/u.
Pas nadat ik de moto daadwerkelijk heb gekocht ben ik dit probleem beginnen waarnemen.
In het begin zeer zacht daarna erger en erger. Ik ben eigenlijk niet zeker of ik de motor uiteindelijk met dezelfde banden heb meegekregen
dan tijdens de testrit.

De Europese nummerplaat paste niet wegens geen plaats tussen de 2 uitlaten.
Afbeelding
Had ik tijdens de aankoop niet op gelet omdat mijn laatste nummerplaat voor op de openbare weg nog een gele met zwarte letters was.

Ik ben niet goed mee wat je bedoelt met scalinatura maar toen ik de bandenspanning juist zette merkte
ik dat het middenvlak veel meer afgesleten was terwijl de buitenkanten van de band nagenoeg nieuw waren.
Blijkbaar hield de vorige eigenaar van eindeloze rechte stukken rijden op de autostrade :roll:

Er zit een middenbok onder maar... Ik ben niet op zoek naar de oorzaak van het trillen.
In principe weten we die al zijnde de voorband.
Wat ik gewoon onaanvaardbaar vind is dat ik binnen de 300 km al een factuur van 110 € gepresenteerd krijg
door een garagist die letterlijk op zijn site zet:
"Elke motor wordt volledig nagekeken vooraleer deze vertrekt. De onderdelen die aan vervanging toe zijn worden met originele wisselstukken hersteld."

jef007
Berichten: 1729

#8 , 28 okt 2014 19:53

wettelijk heb je 1 jaar garantie op je 2de hands motorfiets

echelon
Topic Starter
Berichten: 25

#9 , 28 okt 2014 21:35

Zonet langs de garagist gegaan.
Werkelijk een hallucinante vertoning dat ver van klantvriendelijkheid stond.
Veel theatraal gedoe dat me het bloed onder de nagels heeft gehaald maar kort samengevat stond mijn toon hem niet
aan maar omdat hij geen zin had in gezever mocht ik met een nieuwe voorband vertrekken.

Ik moest spontaan denken aan een vriend van me die ooit zei:
"they talk the talk but they don't walk the walk".
En beter kan ik dit geval niet samenvatten denk ik.

Het vertrouwen is volledig weg en de kans dat ze mij daar nog zien is zo goed als 0.
Tijdens de rit terug naar huis bleek overigens dat het probleem volledig opgelost was.
Wel vreemd want de garagist zelve bleef volhouden het probleem nooit te hebben gezien of gemerkt...

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 28 okt 2014 23:42

Zoiets had ik al verwacht.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Inazuma
Berichten: 10233
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 29 okt 2014 19:13

Het is enkel merkbaar tussen de 70 en 90 km/u.
Vrij typisch .
In het begin zeer zacht daarna erger en erger.
Beteren doet dat niet, maar op de eerder weinige km die je zegt er mee gedaan te hebben, is het gek dat het zo'n verschil maakt.
Misschien door de lage bandenspanning ?
Is een killer voor banden, en zeker motorbanden.

Ik ben niet goed mee wat je bedoelt met scalinatura
Hoogteverschillen (trapjes) tussen de opeenvolgende rubber profielblokken .

Als je dat voorhebt, of beter je band, voelt het een beetje aan als de schubben van een vis.
Als je dan over het centrale loopvlak van vooraan/onderaan je voorwiel naar boven en naar achter wrijft, voel je telkens een verhoging van het loopvlak na een groef in het profiel.

Band ziet er dan een beetje uit als een zaagblad van een cirkelzaag van opzij gezien.

Er zit een middenbok onder maar... Ik ben niet op zoek naar de oorzaak van het trillen.
In principe weten we die al zijnde de voorband.
Beter zo dan dat het het balhoofd is ...

echelon
Topic Starter
Berichten: 25

#12 , 04 nov 2014 10:13

Er ligt nu een Pirelli Diablo Corsa III op.
Probleem is volledig verholpen maar mij horen of zien ze bij Superbike City dus niet meer omdat
nu wel duidelijk is dat ik van in het begin met een levensgevaarlijke versleten band de baan ben opgestuurd.

Enkele dagen geleden nog met de motorfiets in een zware onweersbui terechtgekomen die ik niet had zien afkomen omdat het al vroeg donker was :oops:
Band gedraagt zich stabiel op wegmarkeringen en waterput deksels.
Nu rij ik dus met een nieuwe voorband maar versleten achterband maar die vervang ik zelf wel...
Voordeel van de VFR800 is dat hij een middenbok heeft en het achterwiel volledig vrij is aan de rechterkant wegens de enkelzijdige achterbrug. :mrgreen:

Inazuma
Berichten: 10233
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 04 nov 2014 16:12

Er ligt nu een Pirelli Diablo Corsa III op.
Probleem is volledig verholpen
Hou er rekening mee dat het kan terugkomen als je band slijt.

Naar mijn ervaring is dat een profiel dat door de manier waarop de groeven getrokken zijn, gevoelig is voor "trapvorming" - des te meer naarmate je meer km "rechtdoor" doet - en waardoor je motor met het kopje gaat schudden.

Je weet hoe 't voelt nu :mrgreen:

http://s1318.photobucket.com/user/J_Her ... 8.jpg.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Tweedehands setje hierboven, aan de voorband zie je dat die over een vloer ofzo gerold heeft, en een golfvormig vuilpatroon heeft op de "hogere" rubberblokken.
Dat loopt van links naar rechts


Have fun 8_)

Terug naar “Gebrekkige Producten”