Gebrekkige draaideurautomaat

Valere
Topic Starter
Berichten: 15

Gebrekkige draaideurautomaat

#1 , 12 aug 2014 11:22

Off topic even een situatieschets in voorgeschiedenis. In 2000 kochten wij onze (oude) woning alwaar we in de loop der jaren stukje bij beetje in verbouwd hebben/hadden. In 1997 kregen we een dochter waarbij ergens in 2003 bleek dat ze lijdt aan een progressieve spierziekte en mentale retardatie.Daar bestaat tot op de dag van vandaag geen geneesmiddel voor en men kan enkel, in de mate van het mogelijke, aan symptoombestrijding proberen te doen. In 2011 kregen we de goede raad van de artsen professoren om, toekomstgericht, onze woning volledig aan te passen naar een rolstoelgebruiker omdat onze dochter blijkbaar het hardst getroffen worden aan de spieren in haar benen en handen. Vandaag kan ze amper een kilometer stappen en heeft ze beperkte kracht in haar handen. Een flinke financiële klap aangezien we naar de bank moesten om dit te financieren. Zoals het met elke verbouwing gaat, weet je waar je begint maar niet waar het ophoudt. We zijn toen dus echt diep moeten gaan toch, we missen geen enkele betaling. ( ongeveer 1200€/maand ) . Ik had vroeger een goed betaalde job maar zat ondertussen thuis met een op het eerste zicht serieuze burn-out leek maar achteraf een bipolaire stoornis bleek te zijn. Ondertussen werd ik in 2008 invalide verklaard en moet het doen met ... 1279€ per maand. Gelukkig is mijn vrouw onderwijzeres en krijgen we verhoogd kindergeld anders zouden we het niet redden.

Terzake : Bij de verbouwingen hebben we automatische schuifdeuren laten plaatsen dewelke we uit eigen zak betaalden. De buitendeur (zwaaideur) werd eveneens geautomatiseerd geplaatst. Hiervoor kregen we subsidie van het VAPH. Met de buitendeur begon al vrij vlug de ellende. Het was altijd wel iets. Dan stond ze te zoemen, dan stond ze weer te laag afgeregeld,... . De aannemer verving al de transformator en de motor en is hier al heel dikwijls geweest zonder dat hij ook maar een cent factureerde. Wat dat betreft kan ik hem dus niets verwijten. Drie à vier maanden geleden ging het goed mis met betreffende deur. Ze deed het helemaal niet meer. Technieker diverse keren hier geweest om te proberen herstellen. Ze doet het dan weer even om na enkele dagen weer dienst te weigeren of met schokken open en dichtte gaan. Nogmaals werd me niks gefactureerd. Teneinde raad overlegde ik na pakweg 6 weken met de aannemer en zei hem dat hij hier geen cent aan verdiende, dat ik het toch wel beu was en graag zou zien dat de automatische deuropener best vervangen zou worden. Hij vertelde me dat 'iemand' van zijn leverancier ergens half juli zou gaan langskomen om de zaak te bekijken. Hij zou me even contacteren om een precieze datum af te spreken. Daarna nog eens een technieker langs geweest ( in zijn verlof nog wel ). De automaat deed het weer een dag en het was weer gedaan. Ik weet het, technisch gezien, heel raar maar we zitten toch maar met de gebakken peren. Zulke automaat kost al vlug rond de 2400€ excl. BTW en is dus, gezien ons inkomen een erg pijnlijke zaak om zomaar een nieuwe te laten plaatsen.
Daarstraks zette ik de deur weer onder spanning en ja hoor ... ze doet het weer. Welliswaar piepend en krakend in de automaat.
Nu ben ik het wel echt hartsgrondig beu doch heb niet veel zin om de aannemer alweer maar eens te bellen. Heb de indruk dat hij (of de fabrikant hem) me aan het lijntje aan het houden zijn. Mocht de fabrikant vandaag ter plaatse komen, gaat hij uiteraard zeggen dat er niets scheelt. Morgen of overmorgen kan het weer een ander verhaal zijn. Zucht.

Mijn vraag is : wat moet ik daar nu mee? Is er, juridisch gezien, een manier om eisen te gaan stellen? De technieker terzake heeft immers duidelijk gezien dat er iets grondig mis is maar of die zijn baas gaat tegenspreken durf ik te betwijfelen. Jobs zijn vandaag de dag immers ontzettende duur en zo goed ken ik de aannemer nu ook weer niet. Ik weet dat het niet slim zou zijn, maar overweeg om hem een nieuwe automaat te laten plaatsen en er gewoon voor te betalen met de hoop dat ik dat geld achteraf mss kan recupereren. Indertijd kreeg ik bij de subsidieaanvraag een herstellingsbudget toegewezen van 499€ maar dan zou ik nog een aanzienlijke som moeten gaan bijbetalen. Een advocaat erbij halen, lijkt me er een beetje over en heb zo'n vermoeden dat me dat duurder zou uitkomen dan de waarde van de automaat. Tjonge toch.

Bij voorbaat dank voor jullie reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 39111
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 aug 2014 11:58

Wanneer is de deur geplaatst?
Garantie
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1&numero=1" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2013122123" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;

Van wie is de deur - kan die dienst ' Hiervoor kregen we subsidie van het VAPH.' niet tussenkomen desnoods met juridische bijstand.
Minder dan 2 jaar kan u een nieuwe andere deur vragen....

Mogelijk een te algemeen antwoord maar kans bestaat dat ook de aannemer naar de leverancier kan gaan ... en vermoedelijk zal de VAPH meer dan één deur per jaar laten plaatsen - kwestie van geen klanten te verliezen.

Gratis advies advocaat:
http://balieantwerpen.be/?action=onderd ... s+bijstand" onclick="window.open(this.href);return false; ( vervang Antwerpen door de arrondissementele gerechtelijke hoofdplaats vb Veurne - Tongeren enz
http://www.advocaat.be/Page.aspx?genericid=74" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.advocaat.be/Page.aspx?genericid=75" onclick="window.open(this.href);return false;

Valere
Topic Starter
Berichten: 15

#3 , 13 aug 2014 16:15

Heel erg bedankt voor uw reactie. Uiteraard is de deur van ons. De automatische deuropener werd gesubsidieerd in 2011 en geplaatst in 2011 dus ook van ons. De refertelijst van het VAPH ( lijst van toegestane hulpmiddelen met hun mogelijkheid tot nieuwe aanvraag) vermeld een termijn van 15 jaar alvorens ze tussenkomen in een nieuwe automaat. Heb toch een mailtje gestuurd naar het VAPH en de situatie uitgelegd. Zal wel even wachten zijn op antwoord maar naar mijn weten komen zij achteraf niet meer tussen. Wordt vervolgd.

Reclame

Valere
Topic Starter
Berichten: 15

#4 , 14 aug 2014 13:07

Kreeg daarstraks al een mailtje terug van het VAPH (Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap). Zij komen inderdaad niet tussen in dergelijke geschillen. Ze zien zelf geen andere oplossing dan een gerechtelijke procedure te starten en aan het plaatselijk OCMW te vragen of zij rechtsbijstand aanbieden. Nu is het wel niet zo erg dat we het OCMW in ons huishouden hoeven te betrekken. Mijn vrouw heeft een inkomen van ongeveer 2200€/maand en ikzelf ongeveer 1200€, beiden netto. Denk niet dat het OCMW, mochten ze het al aanbieden, bij dergelijke inkomsten gaat tussenkomen. Daarbij, mijn dochter is 17 jaar en heeft dus geen inkomen. Wij uiteraard wel verhoogd kindergeld. Dit terzijde. Nu overweeg ik te proberen bewijslast te verzamelen teneinde mogelijk zelf enige druk te kunnen zetten. Kwestie papier heb ik immers niets in handen behalve de factuur. Pas nu kom ik erachter dat ik niet in het bezit ben van garantie op papier. ( in de hele hetze van de verbouwing is me dat blijkbaar ontgaan - ben immers vrij secuur met die dingen - ze worden bewaard, ingescand en bewaard op 3 harde schijven - kan er niets van terugvinden ). In tweede instantie kan ik dan eventueel te rade gaan bij de Economische Inspectie.
Uit ervaring weet ik dat de aannemer nooit reageert op mails zodus kan ik er bijna van uitgaan dat hij ook aangetekende brieven niet zal afhalen. Telefonisch neemt hij wel altijd op en daar zit mss een gaatje. Is het wettelijk toegelaten dat ik hem bel en zonder zijn medeweten het gesprek opneem? Zoja, kan/mag dat dan als bewijslast aangevoerd worden? Andersom zou ik hem natuurlijk een sms kunnen sturen met de vraag me terug te bellen waarbij hij, vooraleer ik opneem, de melding krijgt dat het gesprek kan opgenomen worden. Technisch geen sinecure voor een leek terzake maar lijkt me dan wel waterdicht mocht hij niet gealarmeerd zijn door de boodschap. Tja, klinkt een beetje smerig maar als je in België, jammer genoeg, de rechten van een gehandicapte altijd moet zoeken en verdedigen, heb je er op een bepaald moment wel echt je zakken vol van. Zeker met het alombekende "Project 2020" waarbij men er in slaagt om nu al die mensen ( lees mijn dochter ) het wel heel erg moeilijk te maken. Maar dat is een heel andere discussie. Je zou voor veel minder gefrustreerd geraken.

Franciscus
Berichten: 39111
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 aug 2014 13:40

OCMW gezien deze beschikken over een sociale en juridische dienst om u (als inwoner) te helpen.
Gesprekken opnemen waar één van de partijen (uzelf dus) toestemming heeft voor gegeven ( om zijn eigen gesprek dus) op te nemen, is volstrekt wettig. Een partij hoeft het dus maar te weten.
Heeft vb een vereniging voor gehandicapten ook geen juristen die voor hen werken?
Gezinsbond had/heeft ook een sociaal/juridische dienst .... deze kunnen u mogelijk ook doorverwijzen naar de juiste hulpverlening.

Terug naar “Gebrekkige Producten”