#1 , 09 aug 2007 09:48
Beste,
Ik heb een klacht, opmerking,... over Garmin en over GPSshop.nl (of .be of CoolBlue, want dat allemaal dezelfde firma) en weet niet goed waar naartoe enerzijds.
Anderzijds wil ik 'het probleem' ook kenbaar maken aan zoveel mogelijk mensen.
Het verhaal.
In februari van dit jaar kopen mijn vriendin en ik via de website van GPSShop.nl een GPS van Garmin, type Etrex Venture Cx.
Wij kopen dat type omdat op de website van Garmin.nl, alsook op de website van GPSShop.nl, alsook op de verpakking van het betreffende toestel (in de AS-Adventure van Mechelen) volgende specificaties stonden voor de Etrex Venture Cx;
Specificaties: 500 waypoints and 50 routes with up to 250 points each (op verpakking)
Specificaties op site GPSShop.nl: Routes/waypoints per route (aantal) 50/250
Die specificaties maakten volgens iedereen die we spraken (bij AS Adventure, bij GPSShop.nl) uiterst geschikt voor een meerdaagse trip met de fiets. We kochten dan ook het toestel aan (een combi-pakket met de topografische kaart van Belgi?, geschikt om zelf routes te tekenen) voor 420?. Voor onze fietsreis naar Duitsland (waarvoor we in hoofdzaak het toestel kochten) schaften we onszelf ook nog de topografische kaart van Duitsland aan (185?)
Als fervente fietsers zijn we direct begonnen met het tekenen van fietsroutes en het rijden van die fietsroutes. Fantastisch.
Ons eerste zelfgetekende fietsweekend naar de Ardennen was ook een succes. Het kon niet anders of onze reis zou geweldig worden.
In het voorjaar (een maand of 3 geleden nu) zijn we begonen met het uittekenen van onze fietsreis. Een tocht van 1500km, enkele namidagen werk. Onze fietsroute hebben we dan opgedeeld in kleinere routes (naar de voorgeschreven specificaties):
47 (= minder dan 50) routes van minder dan 250 punten. Daarenboven maakten we een lijst van 120 waypoints (= minder dan 500) van eventuele campings of hotels die we konden aandoen op onze trip.
Toen we dat pakketje routes wilden opslaan in onze GPS liep het mis.
Het toestel kon de routes niet allemaal opslaan.
Geen probleem, Garmin had een on-line helpdesk.
Ik stuurde een korte beschrijving door van het probleem in de veronderstelling dat ofwel ons toestel defect was, ofwel dat we iets fout deden. Dat was het begin van veel verwarrende communicatie, tegenstrijdigheden en g??n oplossingen.
Einde van het verhaal; de helpdesks van Garmin.uk, Garmin.nl en Garmin.be zeiden verschillende zaken. Ik begin het verdacht te vinden en neem contact op met GPSShop.nl, tenslotte de verkoper van het toestel.
Die vragen me alle communicatie en de file van onze routes op te sturen naar hen. Ik heb dat gedaan, zij hebben me in contact gebracht met Garmin.nl Die hebben tests gedaan en kwamen met de voor ons verbijsterende resultaten:
De Etrex Venture Cx kan , in tegenstelling tot eerdere berichten op de websites, verpakking en helpdesks, GEEN 50 routes van 250 punten aan.
Meer nog, ze hebben GEEN ENKEL toestel dat dat w?l kan (hoewel er voor meerdere types gelijkaardige specificaties worden gegeven)
Op mijn vraag wat ze daar aan gaan doen wordt niet tot amper gereageerd. Ik mag mijn toestel inleveren en zij zullen mijn geld terugstorten. Probleem opgelost voor Garmin.
Ik neem dat niet zo maar, neem contact op met GPSShop.nl, vertel hen de houding van Garmin. Ze zeggen me een officiele klacht met eis tot schadevergoeding te formuleren. Vorige week stuurde ik dan een mail naar GPSshop.nl met daarin een klacht met alle uitleg erbij.
We gaven meer dan 600? uit bij hen voor een toestel en kaarten in functie van een fietsvakantie (die ondertussen gepland is en waarvan de campings en hotels geboekt zijn) Het toestel werkt perfect (voor dagtochten en fietsweekends) maar niet voor de volledige reis.
We zijn nu genoodzaakt de laptop mee op fietsreis te nemen om de routes regelmatig over te ztten naar het toestel!
Mijn eisen voor schadevergoeding in die mail:
1. De foute (misleidende communicatie) wil ik aangepast zien, zodat andere klanten niet hetzelfde tegenkomen als wij.
(Tto op heden staat de foutieve informatie nog steeds op de sites!)
2. Als wij op een jaar, met de GPS, 3000km doen, dan kan dat niet zoals het hoort voor de fietsreis (= 1500km)
wij kunnen het toestel dus voor 50% niet naar behoren gebruiken en dus vragen we 300? vergoeding.
Vandaag kreeg ik een telefoontje van GPSshop.
Ze kunnen niets voor mij doen, vinden het jammer van de foutieve communicatie, maar kunnen (willen) ook niet meer dan het toestel terugnemen en ons het geld teruggeven. Standaard garantieprocedure.
Dat is voor ons g??n optie, want we gebruiken het toestel voor onze dagritten, weekends...en gaan het ook mee op reis nemen, maar jammer genoeg niet op de manier waarop we dachten toen we het kochten.
Ik ben van mening dat het toestel aan ons is verkocht met (al dan niet opzettelijke, dat laat ik in het midden) misleidende informatie.
Ik dacht dat dat verboden was en ging ervan uit dat een schadevergoeding nog het minste was (daar ze geen toestel kunnen leveren dat wel kan wat ze beloofden), maar dat is niet zo.
Ik wil dat dit verhaal verspreid en bekend wordt bij zoveel mogelijk potentiele outdoor GPS gebruikers.
Ik wil hier ook graag een officiele klacht van maken, maar weet niet goed hoe.
Kunnen jullie me bij ??n van deze zaken helpen?
Wat is jullie mening hieromtrent?
Alvast bedankt.