Recente Tweedehandswagen - Problemen met de Koppeling
Geplaatst: 14 jun 2014 15:53
Hallo Allemaal,
Na mijn ongeval in februari, besloot ik met de restwaarde van m'n oude auto een tweedehandsmodel te kopen: een Citroën Saxo uit 2002 met 62.275km op de teller. Keuring was schoon (tja, autoverkopers zijn goeie klanten he), buiten een vermelding over de mistlampen en de uitlaat.
Gisteren begon ik plots problemen te krijgen met de koppelingspedaal: na het ontkoppelen komt de pedaal plots pas na 3-5 seconden terug ipv dat hij terug koppelt als ik de druk van m'n voet verminder. Bovendien wil de pedaal (en dus de koppeling) op sommige moment zelfs helemaal niet terugkomen. Wellicht is er een probleem met de cilinder van de pedaal. Ik kan nog rijden met de auto, maar dat is gevaarlijk gezien ik bij het koppelen de controle over de motor tijdelijke verlies.
De verkoper zegt dat de koppeling, als gebruiksproduct, niet onder garantie valt. Is dat in elk geval zo? Ik heb de auto nog geen maand (in ontvangstname 24 mei, verkoop dateert van 10 mei) en de kilometerstand is niet bepaald hoog (nu iets meer dan 63.000km - ik reed er slechts 750km mee). Ik heb de gewoonte rustig op te trekken (ik woon in een schoolbuurt) en plaats m'n linkervoet naast de koppeling tenzij ik effectief van versnelling wissel. Ik denk dus niet dat die koppeling door mijn toedoen op 750km versleten is.
Wat kan ik best doen? Ik denk best een A.S. schrijven sturen om hen in gebreke te stellen, met de redenering dat het aan hen is te bewijzen dat de slijtage 100% aan mijn gebruik van de wagen te wijten is en hen een maand geven om voor een oplossing te zorgen? Als dat niet gebeurd, ga ik naar een garage en laat 'm onderzoeken - als daaruit blijkt dat het sleet duidelijk eerder zijn oorsprong heeft een ombudsman of advocaat inschakelen?
Bijkomende info: de verkoper was een sprl (volgens unizo een evba, een detailhandel in auto's en carrosserieherstelling). Er is een factuur opgemaakt (ook een bewijs van in ontvangstname, contract voor verkoop en een voorafgaande verkoopsbelofte; geen tekort aan documentatie dus). Op de verkoopsbelofte en op het verkoopscontract staat er wel een andere verkoper dan op de factuur en het bewijs van in ontvangstname...
De verkoop ging via een tussenpersoon, eveneens een sprl, op wiens terrein de verkoop plaats vond - ik had nooit rechtstreekls contact met de feitelijke verkoper.
Bedankt voor jullie input
Na mijn ongeval in februari, besloot ik met de restwaarde van m'n oude auto een tweedehandsmodel te kopen: een Citroën Saxo uit 2002 met 62.275km op de teller. Keuring was schoon (tja, autoverkopers zijn goeie klanten he), buiten een vermelding over de mistlampen en de uitlaat.
Gisteren begon ik plots problemen te krijgen met de koppelingspedaal: na het ontkoppelen komt de pedaal plots pas na 3-5 seconden terug ipv dat hij terug koppelt als ik de druk van m'n voet verminder. Bovendien wil de pedaal (en dus de koppeling) op sommige moment zelfs helemaal niet terugkomen. Wellicht is er een probleem met de cilinder van de pedaal. Ik kan nog rijden met de auto, maar dat is gevaarlijk gezien ik bij het koppelen de controle over de motor tijdelijke verlies.
De verkoper zegt dat de koppeling, als gebruiksproduct, niet onder garantie valt. Is dat in elk geval zo? Ik heb de auto nog geen maand (in ontvangstname 24 mei, verkoop dateert van 10 mei) en de kilometerstand is niet bepaald hoog (nu iets meer dan 63.000km - ik reed er slechts 750km mee). Ik heb de gewoonte rustig op te trekken (ik woon in een schoolbuurt) en plaats m'n linkervoet naast de koppeling tenzij ik effectief van versnelling wissel. Ik denk dus niet dat die koppeling door mijn toedoen op 750km versleten is.
Wat kan ik best doen? Ik denk best een A.S. schrijven sturen om hen in gebreke te stellen, met de redenering dat het aan hen is te bewijzen dat de slijtage 100% aan mijn gebruik van de wagen te wijten is en hen een maand geven om voor een oplossing te zorgen? Als dat niet gebeurd, ga ik naar een garage en laat 'm onderzoeken - als daaruit blijkt dat het sleet duidelijk eerder zijn oorsprong heeft een ombudsman of advocaat inschakelen?
Bijkomende info: de verkoper was een sprl (volgens unizo een evba, een detailhandel in auto's en carrosserieherstelling). Er is een factuur opgemaakt (ook een bewijs van in ontvangstname, contract voor verkoop en een voorafgaande verkoopsbelofte; geen tekort aan documentatie dus). Op de verkoopsbelofte en op het verkoopscontract staat er wel een andere verkoper dan op de factuur en het bewijs van in ontvangstname...
De verkoop ging via een tussenpersoon, eveneens een sprl, op wiens terrein de verkoop plaats vond - ik had nooit rechtstreekls contact met de feitelijke verkoper.
Bedankt voor jullie input