Mag niet omruilen, geen cadeaubon, geen geld...

mathiasm
Topic Starter

Mag niet omruilen, geen cadeaubon, geen geld...

#1 , 15 jan 2014 10:47

Beste lezers,

een week geleden heeft mijn vriendin een t-shirt, ter waarde van 50 euro, voor mij gekocht.

Deze bleek te klein te zijn. Vervolgens is zij met deze t-shirt naar de winkel geweest om het om te ruilen voor een grotere maat.

Nu blijkt het dat de winkel deze t-shirts heeft teruggestuurd en de mijne kunnen ze niet omruilen.

De winkel weigert alsook het geld of een cadeau in de plaats te geven.

Hoe kan ik dit best aanpakken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 15 jan 2014 10:51

Alles wat u kan bekomen zal van de goodwill van de winkel in kwestie afhangen.
Wettelijk hebt u nergens recht op (omruiling, terugbetaling of de tegenwaarde in de vorm van een waardebon).

mathiasm
Topic Starter

#3 , 15 jan 2014 11:20

Alles wat u kan bekomen zal van de goodwill van de winkel in kwestie afhangen.
Wettelijk hebt u nergens recht op (omruiling, terugbetaling of de tegenwaarde in de vorm van een waardebon).
Beste,

Beste Lightning, ik ben niet met u akkoord o.w.v. de volgende reden...

"4de principe: de wet biedt de consument verschillende remedies om aan de niet-overeenstemming
van het consumptiegoed te verhelpen:
• In de eerste plaats herstelling of omruiling;
• In de 2de plaats een passende prijsvermindering of ontbinding van de koopovereenkomst
onder bepaalde voorwaarden.

In eerste instantie kunt u het herstel of de omruiling van het gebrekkige product
vragen. Wat de omruiling betreft, moet rekening worden gehouden met het feit
dat gesoldeerde kleding bestaat uit onverkochte stukken die tijdens het seizoen
niet verkocht werden en dat omruiling ( zelfde maat, kleur, model) niet gegarandeerd
is.

Indien herstelling of omruiling onmogelijk of buitenmaats zijn, kunt u een prijsverlaging
vragen (in verhouding tot het vastgestelde gebrek) of indien het een groot gebrek
betreft, de annulering van de verkoop en de terugbetaling van de betaalde prijs. Deze
terugbetaling kan evenwel worden beperkt in overeenstemming met het gebruik dat
u van het kledingstuk heeft gemaakt."

referentie: http://economie.fgov.be/nl/binaries/Bes ... -98573.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Mijn vraag is: in welke categorie val ik? Is mijn geval een groot gebrek?

De

Reclame

Lightning

#4 , 15 jan 2014 11:27

Uw geval is geen gebrek maar een miskoop.

Turaki

#5 , 15 jan 2014 12:06

"Niet-overeenstemming van het consumptiegoed" wil zeggen dat het goed niet gebruikt kan worden waar het voor dient. Het T-shirt dient om gedragen te worden, en kan ook zo gebruikt worden. Er is dus geen niet-overeemstemming. De verkeerde maat kiezen maakt het T-shirt niet onbruikbaar, het kan nog steeds gedragen worden, door mensen die die maat kunnen dragen, en waarvoor het ook bedoelt is.
Je moet ook geen auto gaan kopen en dan klagen dat je er niet mee kan rijden omdat je geen rijbewijs hebt.

mathiasm
Topic Starter

#6 , 15 jan 2014 12:09

"Niet-overeenstemming van het consumptiegoed" wil zeggen dat het goed niet gebruikt kan worden waar het voor dient. Het T-shirt dient om gedragen te worden, en kan ook zo gebruikt worden. Er is dus geen niet-overeemstemming. De verkeerde maat kiezen maakt het T-shirt niet onbruikbaar, het kan nog steeds gedragen worden, door mensen die die maat kunnen dragen, en waarvoor het ook bedoelt is.
Je moet ook geen auto gaan kopen en dan klagen dat je er niet mee kan rijden omdat je geen rijbewijs hebt.

Wil je zeggen dat ik deze fout niet meer kan herstellen? en dat de omruiling enkel afhangt van de "mood" van de verkoper?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 jan 2014 12:27

Inderdaad.
Er is geen 'defect' aan het goed. Dus garantie is niet van toepassing.
Er is geen inbreuk op termijn ' bedenking' want de koop is afgesloten IN de winkel.

Het zou enkel een commerciële geste 'kunnen' zijn van de firma ... maar dat is pure goodwill.
Ter info desbetreffende regelgeving.
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

snellemichiel

#8 , 15 jan 2014 14:50

U hebt recht op een omruiling wanneer in de winkel policy een 'extra' omruiling periode benadrukt. (Bijvoorbeeld niet te tevreden breng terug na 7 dagen en ruil om!)
Anders zal er dus een gebrek aan de t-shirt moeten zijn om herstelling/vervanging/terug betaling(al dan niet volledig) te kunnen eisen.

Dat een vriendin een te kleine maat heeft gekocht is jammer, maar als de winkel geen omruilpolicy heeft gaat u niets kunnen doen.
Zal dus goodwill zijn van de winkel of een te kleine t-shirt in je kast.

j.demoor

#9 , 17 jan 2014 08:35

Ik ga ervan uit dat uw citaat dit is uit nr.2.36 , p.37 van http://economie.fgov.be/nl/binaries/Bes ... -98573.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;.

Dit citaat betreft echter : ‘Ik heb een kledingstuk in solden gekocht. Bij de eerste wasbeurt verschenen er grote stukken zonder kleur. De fabrikant geeft toe dat er een probleem is. Volgens het kasticket worden gesoldeerde stukken echter niet terugbetaald en ook niet ingeruild. Kan ik toch vragen dat mijn aankoop wordt ingeruild of terugbetaald op basis van de wettelijke garantie.’

‘Deze bleek te klein te zijn’ houdt echter niet in dat de t-shirt enig gebrek vertoonde,zodat u in dat geval ook geen omruiling kan eisen. Bovendien wijzigt men geen wetten met brochures,ook al geeft de minister ze uit.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Gebrekkige Producten”