Pagina 1 van 1
verborgen gebreken bij een tweedehands auto
Geplaatst: 28 dec 2013 18:38
door voyager1980
Ik heb op vrijdag 27/12/2013 een tweedehands auto Peugeot 307sw gekocht bij een Peugeot dealer met 12 maanden garantie. Vandaag 28/12/2013 blijkt deze enkele niet zichtbare gebreken te vertonen.
1 ) De temperatuurregeling langs de rechterkant blijft constant warme lucht blazen of hij nu op LO, HI of een temperatuur staat.
2 ) De hoogte regeling van de lichten functioneert niet.
3 ) De snelheidsbegrenzer geeft een storing aan.
Kan ik de handelaar hiervoor verantwoordelijk stellen? Valt dit onder de garantie? Of moet ik dit beschouwen als gekocht in de staat waarin hij zich bevind?
Re: verborgen gebreken bij een tweedehands auto
Geplaatst: 28 dec 2013 19:18
door Franciscus
ALS u een factuur hebt valt dat onder garantie.
Re: verborgen gebreken bij een tweedehands auto
Geplaatst: 28 dec 2013 20:24
door voyager1980
ALS u een factuur hebt valt dat onder garantie.
Ik heb een factuur. Ik heb alleen schrik dat ze gaan zeggen; je had dit maar moeten zien bij de aankoop.
Re: verborgen gebreken bij een tweedehands auto
Geplaatst: 28 dec 2013 22:19
door voyager1980
Ik heb een mail gestuurd naar de garage. Eens kijken wat ze een van de volgende dagen antwoorden. Het lijkt mij beter om zeker alles op papier te hebben voor eventueel verdere stappen te kunnen nemen.
Re: verborgen gebreken bij een tweedehands auto
Geplaatst: 29 dec 2013 14:20
door liesc
Het was niet mijn bedoeling iemand zijn post in te pikken, maar vond het een gelijkaardige problematiek waarbij we synergie konden creëren. Bij deze heb ik mijn post weggedaan...
Re: verborgen gebreken bij een tweedehands auto
Geplaatst: 29 dec 2013 15:30
door mava105
hopelijk krijg ik hier wat hulp
Daarvoor begin je beste een eigen topic. Een topic van iemand anders inpikken is niet leuk, en je weet niet of het gegeven antwoord er een is op uw vraag of op deze van de andere vragensteller.
Re: verborgen gebreken bij een tweedehands auto
Geplaatst: 01 mei 2014 23:22
door voyager1980
Tot nu toe is het probleem nog steeds niet opgelost. Heb zelfs contact opgenomen met Peugeot Belux. Daar kreeg ik als antwoord "De garantie is een garantie die is afgesproken met een dealer en niet met Peugeot wij komen er niet in tussen.
Re: verborgen gebreken bij een tweedehands auto
Geplaatst: 02 mei 2014 07:02
door loeki
Uw verkoper aangetekend in gebreke stellen met een realistische datum dat het probleem opgelost moet zijn en meedelen dat U anders verdere stappen onderneemt
Wijs hem in de brief eveneens nogmaals op de wettelijke garantie termijn
Tevens Uw rechtsbijstands verzekering van Uw autopolis op de hoogte brengen van het probleem met de verkoper
Dit is meestal mee verzekert
Re: verborgen gebreken bij een tweedehands auto
Geplaatst: 23 jun 2014 08:56
door BW123
Euhm het is niet omdat je een factuur hebt dat je daarom automatisch recht hebt op garantie voor deze 3 problemen. Garantie komt trouwens maar tussen bij een defect en behalve je hoogteregeling is er geen defect. En de term verborgen of niet zichtbare gebreken is hier absoluut niet van toepassing, je kon ze alle 3 gespot hebben als je de wagen degelijk had gecheckt...
Re: verborgen gebreken bij een tweedehands auto
Geplaatst: 23 jun 2014 13:24
door Franciscus
Re: verborgen gebreken bij een tweedehands auto
Geplaatst: 16 jul 2014 08:44
door BW123
Ik werk zelf in een autozaak en dergelijke gevallen komen we af en toe tegen: een klant komt een wagen bekijken, zegt toe en komt na levering klagen over zaken die vastgesteld waren of vast te stellen waren bij een grondige test of bezichtiging. Ooit es ene gehad die kwam klagen dat zijn koppelingspedaal nogal hard was om in te duwen in vergelijking met zijn vroegere auto terwijl hij wel 20 km was gaan rijden bij bezichtiging. Die mens vroeg of we de koppeling in garantie konden vervangen, waar we uiteraard geweigerd hebben want dit was geen defect.
Mijn punt: als je een tweedehands wagen koopt heb je als koper ook de taak om de wagen te onderzoeken en bij de verkoper te vragen om zichtbare problemen voor de koop op te lossen. Doe je dit niet, dan moet je achteraf ook niet klagen.
De vraag is nu in hoeverre de genoemde problemen reeds zichtbaar waren bij de aankoop. Indien ze er al waren, dan had ts dit voor de levering moeten melden.
Re: verborgen gebreken bij een tweedehands auto
Geplaatst: 19 jul 2014 23:15
door Oude Belg
Ik werk zelf in een autozaak en dergelijke gevallen komen we af en toe tegen......... als je een tweedehands wagen koopt heb je als koper ook de taak om de wagen te onderzoeken en bij de verkoper te vragen om zichtbare problemen voor de koop op te lossen. Doe je dit niet, dan moet je achteraf ook niet klagen.
Wel een beetje oneerlijk verdeeld : een professionele autoverkoper weet véél meer van de auto's in zijn garage af dan de gemiddelde klant. Vaak weten ze een gebrek ook goed te verdoezelen. Toen ik een tijd geleden een tweedehandsauto ging bekijken zei de garagist "dat hij alleen gebruikt werd door een oudere man om 's zondags naar de visvijver te rijden en terug". "Om naar de kerk te rijden op zondag" werkt blijkbaar niet meer. Toen ik opmerkte dat er een -duidelijk veelgebruikte- trekhaak was, zei de verkoper dat die werd gebruikt voor een aanhangwagentje met de hengels. Toen ik de motor startte en de oliepeilstok verwijderde, spoot de olie eruit. Rotversleten motor. Als een naïef jong koppeltje die auto bekeken had, hadden ze hem waarschijnlijk gekocht. Tweedehands autoverkopers maken -helaas- hun slechte naam zeer vaak waar.
Re: verborgen gebreken bij een tweedehands auto
Geplaatst: 21 jul 2014 16:59
door BW123
Dan is dat een heel domme garagist aangezien garantie verplicht is...
Re: verborgen gebreken bij een tweedehands auto
Geplaatst: 10 aug 2014 14:58
door sloeberken
Ik werk zelf in een autozaak en dergelijke gevallen komen we af en toe tegen: een klant komt een wagen bekijken, zegt toe en komt na levering klagen over zaken die vastgesteld waren of vast te stellen waren bij een grondige test of bezichtiging. Ooit es ene gehad die kwam klagen dat zijn koppelingspedaal nogal hard was om in te duwen in vergelijking met zijn vroegere auto terwijl hij wel 20 km was gaan rijden bij bezichtiging. Die mens vroeg of we de koppeling in garantie konden vervangen, waar we uiteraard geweigerd hebben want dit was geen defect.
Mijn punt: als je een tweedehands wagen koopt heb je als koper ook de taak om de wagen te onderzoeken en bij de verkoper te vragen om zichtbare problemen voor de koop op te lossen. Doe je dit niet, dan moet je achteraf ook niet klagen.
De vraag is nu in hoeverre de genoemde problemen reeds zichtbaar waren bij de aankoop. Indien ze er al waren, dan had ts dit voor de levering moeten melden.
Klopt niet, als je als handelaar tweedehandswagens aan consumenten verkoop, dienen deze zonder gebreken verkocht te worden, daarom heeft de wetgever de handelaar verplicht van 1 jaar garantie te geven. Al de rest is verkopen op bedrieglijke wijze.