#12 , 19 jul 2014 23:15
Ik werk zelf in een autozaak en dergelijke gevallen komen we af en toe tegen......... als je een tweedehands wagen koopt heb je als koper ook de taak om de wagen te onderzoeken en bij de verkoper te vragen om zichtbare problemen voor de koop op te lossen. Doe je dit niet, dan moet je achteraf ook niet klagen.
Wel een beetje oneerlijk verdeeld : een professionele autoverkoper weet véél meer van de auto's in zijn garage af dan de gemiddelde klant. Vaak weten ze een gebrek ook goed te verdoezelen. Toen ik een tijd geleden een tweedehandsauto ging bekijken zei de garagist "dat hij alleen gebruikt werd door een oudere man om 's zondags naar de visvijver te rijden en terug". "Om naar de kerk te rijden op zondag" werkt blijkbaar niet meer. Toen ik opmerkte dat er een -duidelijk veelgebruikte- trekhaak was, zei de verkoper dat die werd gebruikt voor een aanhangwagentje met de hengels. Toen ik de motor startte en de oliepeilstok verwijderde, spoot de olie eruit. Rotversleten motor. Als een naïef jong koppeltje die auto bekeken had, hadden ze hem waarschijnlijk gekocht. Tweedehands autoverkopers maken -helaas- hun slechte naam zeer vaak waar.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!