Ik heb een warmtepomp laten plaatsen, bijna twee jaren geleden.
Ik heb deze warmtepomp gekozen op basis van de technische documentatie van de installateur.
Bij de levering vond ik het al verdacht dat er geen identificatieplaatje op de twee toestellen stonden. (een binnen- en een buitenunit) Bij nader toezien kon ik zien waar dit identificatieplaatje gekleefd geweest was. Met andere woorden, de installateur had deze bewust verwijderd. Ik ben zelf technicus in een internationaal bedrijf en het was dan ook voor mij wel snel duidelijk dat hier iets achter zat. De warmtepomp kwam uit China. Op zich heb ik daar geen probleem mee als ze maar goed werkt. Maar dit was niet zo en na heel wat geklungel heb ik zelf contact genomen met de fabrikant in China. In perfect Engels werd ik geholpen en op enkele dagen tijd draaide dit ding perfect. Er moesten instellingen gebeuren die de installateur had nagelaten of niet goed had gedaan. Maar door een toeval ben ik nog twee andere klanten van deze installateur tegengekomen met dezelfde problemen én ook zonder identificatieplaatje...
Intussen heb ik de laatste weken 2 emails gestuurd met de vraag naar de identificatieplaatjes én het CE-certificaat. Maar tot op heden, nog geen antwoord.
De dag van vandaag verkoopt iedereen warmtepompen en noemt men zich specialist. Je kan niemand verwijten dat hij zijn zaak onvoldoende kent, 't is wel erg maar het is alledaagse kost.
Maar een identificatieplaatje verwijderen is bewust bedrog plegen.
Nochtans, is dit wettelijk een must! Er moet een serienummer opstaan, de netspanning, het vermogen enz maar ook de fabrikant. Dit is belangrijk voor de verzekering, voor het terugvinden van firmware, én vooral voor het milieu; (het soort koelgas enz.) En het CE-certifaat moet er ook bij zijn.
Een technicus (van de brandweer bv)moet toch weten met wat voor toestel hij hier te maken heeft.
Ik zou een klacht willen indienen met alleen het doel dit te doen stoppen.
Graag advies, a.u.b. Waarvoor reeds dank.