Vervallen producten verkopen legaal?

Fuerza
Topic Starter

Vervallen producten verkopen legaal?

#1 , 11 jul 2013 17:19

Goedemiddag iedereen!

Zal gelijk met de deur in huis vallen. Deze maand heb ik mijzelf een beauty box aangekocht. Het concept van zo'n beauty box is dat je voor €15 vijf items krijgt om te proberen die weliswaar gerelateerd zijn aan make-up. Nadat ik de beauty box van deze maand heb gekregen viel het me op dat de zelfbruiner die hierin zat volledig verkleurd was en onder het stof lag. Na mail verkeer met het desbetreffende bedrijf werd er bevestigd dat het product dat in deze beauty box al minstens 5 jaar uit hun gamma gehaald geweest zijn en hierdoor dus ook niet meer veilig zijn om te gebruiken. En daar blijft het niet eens bij, na verder onderzoek werd er ontdekt dat de oogschaduw die ook in deze box zat OOK vervallen is en niet meer veilig om te gebruiken!

Ik heb ondertussen het bedrijf gecontacteerd die deze beauty boxen verkoopt en zij willen mij mijn geld niet terug geven. Ze willen ter compensatie een mini mascara geven. Ze erkennen echter wel het feit dat deze producten vervallen zijn, niet op hun openbare Facebook pagina (daar ontkennen ze het) maar via mail verkeer waar ik en talloze andere klanten dus het bewijs van hebben. Om nog maar te zwijgen over het feit dat ik medicatie krijg dat mijn immuunsysteem volledig onderdrukt en dus wel eens érg ziek had kunnen worden als ik deze vervallen producten had gebruikt!

Welke rechten heb ik nu als consument? Wat kan ik doen zodat zij wel degelijk mijn geld terug zullen geven? Tot in hoeverre is vervallen producten verkopen strafbaar?

Alvast bedankt voor de reacties, want ik wil het hier echt niet bij laten!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fuerza
Topic Starter

#2 , 12 jul 2013 20:44

Helemaal niemand hier die een tip heeft hierover?

Lanox
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 jul 2013 17:07

Staan er vervaldata op de producten?

Reclame

Fuerza
Topic Starter

#4 , 13 jul 2013 23:22

Neen, op make-up producten wordt er nooit een vervaldatum vermeld. De fabricant heeft echter wel aangegeven (het verkopende bedrijf trouwens ook) dat deze over de datum zijn. Producten zijn ook duidelijk verkleurd, dus alles wijst in die richting.

Jef 007

#5 , 14 jul 2013 19:18

klacht indienen bij FOD economie?

ganapathi tantre

#6 , 15 jul 2013 21:56

Ik vermoed dat er geen strafbare feiten zijn gepleegd. Een vervaldatum op een product is voor zover ik weet geen verplichting maar eerder een paraplu voor de fabrikant.
Een vervaldatum wil niet eens zeggen dat het product op zich slecht zou zijn of onbruikbaar na die datum. Zie de talloze topics omtrent mensen die de consumptie de rug toekeren en voedsel uit bakken halen . Ik durf het woord vuilnisbak niet eens gebruiken in deze context want dat zou kunnen insinueren dat voedsel na een bepaalde datum d' office afval of vuilnis zou worden.

Ik denk dat er pas strafbare feiten worden gepleegd als bepaalde producten na een bepaalde datum schadelijk zijn voor de gezondheid
Maar die schadelijkheid zal moeten worden bewezen en niet vermoed (bvb adhv een vervaldatum)

denlowie
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 jul 2013 07:12

op voeding voor menselijke consumptie is wel degelijk een vervaldatum verplicht, dit kan zijn bij zeer bederfbare waren "ten miste houdbaar tot xx" en bij minder bederfbare waren " ten minste houdbaar tot en met xxx".
Voor dieren voeding is het ook verplicht !
KB van 3 januari 1975 en 13 september 1999 en K.B. van 13/02/2005
Richt lijn 2000/13/EG VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD van 20 maart 2000
Artikel 3
1. Op de etikettering van levensmiddelen moeten, onder de voor-waarden en onder voorbehoud van de afwijkende bepalingen zoals be-doeld in de artikelen 4 tot en met 17, uitsluitend de volgende gegevensworden vermeld
5bis 5. de datum van minimale houdbaarheid of, bij uit microbiologisch oogpunt zeer bederfelijke levensmiddelen, de uiterste consumptie-datum
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Turaki

#8 , 16 jul 2013 08:38

op voeding voor menselijke consumptie is wel degelijk een vervaldatum verplicht, dit kan zijn bij zeer bederfbare waren "ten miste houdbaar tot xx" en bij minder bederfbare waren " ten minste houdbaar tot en met xxx".
Kleine correctie: bij snel bederfbare producten staat "te gebruiken tot" (TGT), na deze datum is het product niet meer veilig te gebruiken, bij langer te bewaren producten staat er "ten minste houdbaar tot" (THT), na deze datum is het product nog wel te gebruiken, maar is de kwaliteit niet meer gegarandeerd.

Terug naar “Gebrekkige Producten”