problemen na auto-onderhoud

kristofkortrijk
Topic Starter

problemen na auto-onderhoud

#1 , 02 mar 2013 13:37

Dag allen,

Gisteren (vrijdag 1 maart) was mijn Toyota Corolla (2007) binnen voor een groot onderhoud in de Toyotagarage waar zowel ik als mijn gezinsleden al sinds jaar en dag gaan. Bij het afleveren van de auto in de garage 's ochtends, voelde de schakelpook nog heel normaal aan. Bij het ophalen 's avonds, merkte ik bij het wegrijden dat de versnellingen opvallend anders lagen. Het is een auto die normaal gezien vrij "kort" schakelt, slechts kleine schakelbewegingen nodig. Na het onderhoud echter, lagen alle versnellingen opmerkelijk "dieper". Onder het motto "er is onderhoud geweest, ze zullen wel een en ander afgesteld hebben", gaf ik daar slechts weinig aandacht aan.
Vandaag, de dag na onderhoud dus, wil ik vertrekken en merk ik dat schakelen zéér moeizaam gaat. Twee straten verder kan ik helemaal niet meer schakelen. Garage dus opgebeld en laten takelen.

Blijkbaar is er een metalen onderdeel doorgebroken, vervanging zal zo'n € 600 kosten, exlc. btw en werkuren.
Nu vind ik het persoonlijk vrij verdacht dat dit nét een dag na een groot onderhoud gebeurt. De garage beweert bij hoog en laag dat het onderhoud geen invloed kan hebben gehad op het schakelmechanisme.

Nu zal het voor mij quasi onmogelijk zijn om objectief te kunnen aantonen dat het onderhoud er voor iets tussenzit. Bovendien kan ik eigenlijk enkel steunen op mijn eigen subjectieve bewering dat mijn schakeling volledig anders aanvoelde voor en na onderhoud. Wat dus zou willen zeggen dat de schade is toegebracht bij het binnen- en buitenrijden van de werkplaats of tijdens het onderhoud zelf. De technieker moet dit verschil ontegensprekelijk ook gevoeld hebben, maar heeft blijkbaar gezwegen... De auto valt net twee maand buiten garantie.

Nu vroeg ik me af welke stappen ik kan ondernemen? En kan ik de bijkomende kosten op de garage verhalen als dit de enige "bewijzen" zijn die ik heb? Kan het inroepen van een opinie van een andere garage hierbij helpen? Of het mogelijk verzuim van de technieker om de problemen te melden?

Alvast bedankt voor de info en suggesties!
Kristof

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 mar 2013 14:24

Normaal bij een groot onderhoud komt men niet aan de versnellingsbak, enkel kijkt men of er voldoende olie in de versnellingsbak is.

Wat je hier beschrijft zou het wel eens de synchromesh ring kunnen zijn, dit gaat stuk door altijd met je hand op de pook te laten liggen en/of ook door bruut te schakelen.
Het kan ook wel iets anders zijn, heb ook geen glazen bol.

Hebben ze gezegd welk stuk het juist is?

Hoe ga je kunnen bewijzen dat dit hun fout is ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

kristofkortrijk
Topic Starter

#3 , 02 mar 2013 14:29

Dat is inderdaad het gebroken onderdeel. Nu rij ik zelf nooit met de hand op de versnellingspook, ook heb ik een zéér rustige rijstijl. Wel weet ik dat die mannen vrij agressief de garage binnen- en buitenrijden, vaak zien gebeuren bij klein onderhoud. Kans bestaat dus dat de technieker iets te lustig heeft geschakeld en dat hier de schade van komt?
Normaal bij een groot onderhoud komt men niet aan de versnellingsbak, enkel kijkt men of er voldoende olie in de versnellingsbak is.

Wat je hier beschrijft zou het wel eens de synchromesh ring kunnen zijn, dit gaat stuk door altijd met je hand op de pook te laten liggen en/of ook door bruut te schakelen.
Het kan ook wel iets anders zijn, heb ook geen glazen bol.

Hebben ze gezegd welk stuk het juist is?

Hoe ga je kunnen bewijzen dat dit hun fout is ???

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 mar 2013 14:46

Wie gaat dit zeggen in de garage ?

En werkuren? daar is veel werk mee gemoeid .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jef 007

#5 , 02 mar 2013 17:59

is de diagnose bevestigd??
zou de vork onder de pook niet afgebroken zijn?
synchromesh ring zou mi.enkel problemen geven in een bepaalde versnelling
elke versnelling heeft een tandwiel en een synchrmesh ring

freelance

#6 , 02 mar 2013 21:03

1/ Onderhoud heeft niets te maken met versnellingen. ( hooguit het nazien van oliepijl ) .
2/ Mechanieker voelt normaal geen verschil , aangezien hij de wagen niet dagelijks in handen heeft .
3/ Gebrek is toevallig ontstaan op deze moment ( kan mogelijks te maken hebben met schakelgedrag van mechanieker - of om het even welke andere persoon -- doch dan is het gebrek reeds een tijdje latent aanwezig ) .
4/U kunt helemaal geen fout van de garage in kwestie bewijzen , zelfs niet met een expert .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Gebrekkige Producten”