Dag allen,
Gisteren (vrijdag 1 maart) was mijn Toyota Corolla (2007) binnen voor een groot onderhoud in de Toyotagarage waar zowel ik als mijn gezinsleden al sinds jaar en dag gaan. Bij het afleveren van de auto in de garage 's ochtends, voelde de schakelpook nog heel normaal aan. Bij het ophalen 's avonds, merkte ik bij het wegrijden dat de versnellingen opvallend anders lagen. Het is een auto die normaal gezien vrij "kort" schakelt, slechts kleine schakelbewegingen nodig. Na het onderhoud echter, lagen alle versnellingen opmerkelijk "dieper". Onder het motto "er is onderhoud geweest, ze zullen wel een en ander afgesteld hebben", gaf ik daar slechts weinig aandacht aan.
Vandaag, de dag na onderhoud dus, wil ik vertrekken en merk ik dat schakelen zéér moeizaam gaat. Twee straten verder kan ik helemaal niet meer schakelen. Garage dus opgebeld en laten takelen.
Blijkbaar is er een metalen onderdeel doorgebroken, vervanging zal zo'n € 600 kosten, exlc. btw en werkuren.
Nu vind ik het persoonlijk vrij verdacht dat dit nét een dag na een groot onderhoud gebeurt. De garage beweert bij hoog en laag dat het onderhoud geen invloed kan hebben gehad op het schakelmechanisme.
Nu zal het voor mij quasi onmogelijk zijn om objectief te kunnen aantonen dat het onderhoud er voor iets tussenzit. Bovendien kan ik eigenlijk enkel steunen op mijn eigen subjectieve bewering dat mijn schakeling volledig anders aanvoelde voor en na onderhoud. Wat dus zou willen zeggen dat de schade is toegebracht bij het binnen- en buitenrijden van de werkplaats of tijdens het onderhoud zelf. De technieker moet dit verschil ontegensprekelijk ook gevoeld hebben, maar heeft blijkbaar gezwegen... De auto valt net twee maand buiten garantie.
Nu vroeg ik me af welke stappen ik kan ondernemen? En kan ik de bijkomende kosten op de garage verhalen als dit de enige "bewijzen" zijn die ik heb? Kan het inroepen van een opinie van een andere garage hierbij helpen? Of het mogelijk verzuim van de technieker om de problemen te melden?
Alvast bedankt voor de info en suggesties!
Kristof