niet werkend product gekocht

Turaki
Topic Starter

Re: niet werkend product gekocht

#1 , 07 feb 2013 11:12

U had recht op herstelling of vervanging, en indien dit niet mogelijk was terugbetaling (http://economie.fgov.be/nl/consument/Garantie/" onclick="window.open(this.href);return false;).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 07 feb 2013 13:53

u had dit niet te hoeven aanvaarden. Daar u dit nu toch gedaan heeft, is het vrees ik wel een beetje te laat
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

freelance

#3 , 07 feb 2013 15:42

Cadeaubon geven is niet wettelijk ( maar nu te laat ) .
De cadeaubon moet minstens de waarde hebben van het aangekochte toestel.
Daarmee kan TS een identiek toestel kopen , en als dat niet mocht werken , herstelling in garantie of vervanging eisen.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Turaki
Topic Starter

#4 , 07 feb 2013 18:28

Dan heeft u een miskoop gedaan, en mag u blij zijn dat ze het product wilden terugnemen.

Turaki
Topic Starter

#5 , 07 feb 2013 19:54

U moet op voorhand onderzoeken welk toestel doet wat u wil. Kreeg u een foute uitleg in de winkel, is de winkel wel verantwoordelijk en moeten zij dit terugbetalen, maar bewijs dit maar...

Lanox
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 feb 2013 09:24

Hangt ook een beetje van de verpakking af. Als op de verpakking iets staat waaruit u kan opmaken dat het toestel een bepaalde functie heeft, en daarna pas in de handleiding kan lezen dat er beperkingen zijn ...

mava105

#7 , 08 feb 2013 12:16

. En je kan ook geen dingen vragen waar je geen weet van hebt.
..
Bij MM kan je toch info vragen over de toestellen en zaken die je daar aankoopt. Waarom heb je dat niet gedaan?

Gebruiker21

#8 , 08 feb 2013 13:36

Is dit klantvriendelijk en rechtsgeldig?????
Het is klantvriendelijker dan wat MM had moeten doen, maar niet rechtsgeldig. Ik verklaar mij nader: wat MM had moeten doen is A) het product omruilen tegen hetzelfde, werkende product. B) het product (laten) herstellen (waarbij u het een paar weken kan kwijt zijn). In dat geval had u moeten ondergaan wat MM besliste: ofwel een nieuw toestel in ontvangst nemen, maar meer waarschijnlijk: weken wachten op de herstelling.

Nu hebt u echter meer keuze: u kan me de bons ofwel een nieuw (zelfde) toestel kopen, of u kan er iets helemaal anders mee kopen. Het is dus klantvriendelijker dan wat MM volgens de wet had moeten doen. U hebt deze oplossing aanvaard, dus de zaak ik gesloten.

U had op het moment dat de bons u aangeboden werden, het recht te eisen dat MM uw product zou opsturen voor herstelling of een nieuw product (maar met de bons kan u dit laatste nog steeds). U had echter niet het recht uw geld terug te eisen. MM moet immers de kans krijgen het toestel te herstellen.

Kortom: wees blij hiermee. Voor hetzelfde geld zegt MM: "Toestel defect, mijnheer? Geen pobleem, we sturen het op voor herstellen, en binnen een maand kan u het komen afhalen." en dit zonder enige vorm van compensatie. Nu kan u, als u wil, ditzelfde toestel opnieuw kopen, of kiezen voor iets anders...

Edit: veel te snel geantwoord. Had nog niet gelezen dat het geen DEFECT product was, maar een miskoop van de TS. Deze mag idd blij zijn dat het product nog teruggenomen werd.

Wat
En je kan ook geen dingen vragen waar je geen weet van hebt.
Ik wist totaal niet dat er 2 frequenties in omloop zijn bij afstandsbedieningen. Hun product (van 150 €) zou toch met beide moeten om kunnen..
betreft: dat u dit niet wist, is niet de fout van de fabrikant. Uw aanname dat het product met beide moet om kunnen, is ook niet correct. In die optiek zou je ervan uitgaan dat kookpotten op zowel vitroceramische kookfornuizen als inductieplaten kunnen gebruikt worden. Dit is ook niet voor alle potten het geval. Of dat software zowel op Windows als MacOS draait. Ook niet het gval. De consument moet zich ook wat informeren (laten informeren).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Gebrekkige Producten”