Ik vind het oneerlijk dat de herstelling op zich geen nieuwe garantie krijgt van 2 jaar, waardoor men halfslachtig kan herstellen met spuug- en plakwerk om het zo te rekken tot over de termijn van 2 jaar.
Dat een wasmachine uit 1980 een pak langer meegaat dan de microgolf anno 2010 is door meerdere mensen al opgemerkt (al dan niet gegrond). Dat bedrijven hun economisch model al dan niet aanpassen naar de consumentenwetten (ook al is dit in ons nadeel?) kan je hen niet verwijten, klaag liever de wetgevers de oren van het lijf wegens het openzetten van de deuren voor dit opportunisme.
Nu heb ik nog van andere mensen gehoord dat ze met exact hetzelfde type microgolfoven exact hetzelfde herhaaldelijke probleem hebben. Is dit dan geen productiefout bij dit toestel. Een van die mensen is elektricien en zal de defecte modules verzamelen en bekijken.
En hoeveel defecte microgolfovens op hoeveel geproduceerde? Afhankelijk van hun certifiëring/productieparameters etc etc kan het zijn dat ze een uitval van tot 5% of zelfs meer voorzien
binnen de garantieperiode. Dit zal ook betekenen dat hun gemiddeld product misschien maar voorzien is om 3 a 4 jaar te werken. Daarna sta je weer in de winkel en ga je weer langs de kassa (en zij weer langs start). Doe de volgende keer wat extra opzoekwerk voordat je een dergelijk toestel koopt als het je zo stoort? Test Aankoop voert dergelijke tests uit en publiceert ze.
Ze zijn echter al gekomen om het product te herstellen, nu vroeg ik me af of ik kan wachten met betalen tot hierover uitsluitsel is gegeven? Of voorziet de wet daarin geen vaste procedure?
Uitsluitsel over een vermeende productiefout die misschien opgespoord wordt door een elektriciën die misschien enkel gespecialiseerd is in het trekken van draden en het installeren van zekeringkasten? Ik vrees dat het je alleen enkele aanmaningsbrieven en bijkomende "administratiekosten" zal opleveren.
Wat wel binnen het wettelijke valt is eerst betalen (de herstelling is namelijk uitgevoerd, iemand heeft werkuren erin gestopt, het product opgehaald, teruggebracht...) en nadien, indien ontegensprekelijk kan aangetoond worden dat het een productiefout betreft, kan u nog geld gaan terugvorderen.
Let op, ik keur hierbij de mogelijk opportunistische instelling van de firma niet goed. Maar als ik u was zou ik het (on)ding na herstelling gebruiken tot het uiteen valt en de volgende keer eerst eens de test-aankoop website bezoeken en een ander model van een ander merk kiezen. Niets weerhoudt u om wanneer een collega/vriend/familielid er ook aan denkt een microgolfoven te kopen hem/haar te melden dat je "in den tijd ook ééntje gekocht had van merk X en daar toch zoveel miserie mee gehad hebt en niet al te gelukkig was met de dienst naverkoop".