Garantie op herstelling.

sylvain12
Topic Starter
Berichten: 39

Garantie op herstelling.

#1 , 06 feb 2013 13:23

Ik heb in oktober 2010 een nieuwe keuken gezet met bijhorende apparaten.

In december 2011 functioneerde de microgolf niet meer. AEG/Electrolux gebeld en ze zijn dit binnen de week in garantie komen herstellen. Helemaal correct gebeurd.
De hersteller beweerde dat de module stuk was gegaan door pieken op het net, wat de oorzaak zou zijn van wisselvallige energiebronnen zoals zonne-energie en windenergie. (Achteraf bij enkele vakmensen geïnformeerd en dit zou een apekool verhaal zijn.)

Nu is deze microgolf opnieuw stuk gegaan met exact hetzelfde probleem. Heb opnieuw gebeld en dit zou mij volgens hen maximaal 155 euro kosten. Ze geven een jaar garantie op de herstelling. Dus dit valt er ook net buiten. Nu vroeg ik me af of dit zomaar kan? Men kan dan bijvoorbeeld - om het een beetje absurd te stellen - elke 4 maanden iets komen herstellen met wat spuug- en plakwerk tot de garantieperiode voorbij is en dan stellen dat de garantieperiode voorbij is.

Kan ik iets ondernemen, of werkt alles spijtig genoeg wettelijk zo?


Alvast bedankt voor advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jef 007
Berichten: 737

#2 , 06 feb 2013 14:20

met andere woorden : begint na de herstelling terug de wettelijke garantietermijn van 2 jaar??

freelance
Berichten: 2615

#3 , 06 feb 2013 14:56

Kan de garantietermijn worden verlengd?

Tijdens de reparatie- of vervangingsperiode wordt de garantietermijn van 2 jaar opgeschort. Aan het einde hiervan geniet de consument niet van een nieuwe garantietermijn van 2 jaar, maar de reeds begonnen periode begint opnieuw te lopen vanaf het moment van de vervanging of de beëindiging van de reparatie.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

sylvain12
Topic Starter
Berichten: 39

#4 , 06 feb 2013 16:36

Ik vraag me niet zozeer af of de garantietermijn volledig herbegint, maar of dit specifieke onderdeel niet 2 jaar of zo hoort mee te gaan.

Jef 007
Berichten: 737

#5 , 06 feb 2013 17:11

beste freelance, kan u dat duidelijk maken met een fictief voorbeeld?
dank u

Jef 007
Berichten: 737

#6 , 06 feb 2013 17:13

iets hoort misschien wel 2 jaar mee te gaan, maar alles kan vroegtijdig kapotgaan, daarom de garantie van 2 jaar

Fore
Berichten: 1298

#7 , 06 feb 2013 17:13

Ik vraag me niet zozeer af of de garantietermijn volledig herbegint, maar of dit specifieke onderdeel niet 2 jaar of zo hoort mee te gaan.
Neen, garantie blijft gewoon doorlopen.

Stel ik koop een GSM op 1 jan 2013.
het scherm doet raar en ik breng hem binnen op 1 mei 2013.
Ik krijg hem terug op 1 juni 2013.
Dan zal de garantie verlopen op 1 feb 2015
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Jef 007
Berichten: 737

#8 , 06 feb 2013 17:20

oke, dus de wettelijke 2 jaar plus 1 maand ( in uw voorbeeld) dat gsm binnen was voor herstelling

Fore
Berichten: 1298

#9 , 06 feb 2013 17:40

correct

Wetgeving:
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1&numero=1" onclick="window.open(this.href);return false;
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

sylvain12
Topic Starter
Berichten: 39

#10 , 06 feb 2013 18:13

Een beetje oneerlijk vind ik, maar toch bedankt voor de uitleg.

Jef 007
Berichten: 737

#11 , 06 feb 2013 18:19

wat is oneerlijk????
wil je meer dan 2 jaar garantie?

freelance
Berichten: 2615

#12 , 07 feb 2013 00:46

beste freelance, kan u dat duidelijk maken met een fictief voorbeeld?
dank u
Ik heb niet altijd de tijd om een halve bladzijde tekst en uitleg te geven . Mijn reactie kwam dus uit de wetgeving .
Maar Fore heeft dit perfect opgelost...
Verder nog de bedenking :
Als hier de WETGEVING geciteerd wordt , en men vind dit oneerlijk , dan moet men gaan klagen bij de wetgever , ofwel zichzelf kandidaat stellen om wetten te kunnen (her) schrijven.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

sylvain12
Topic Starter
Berichten: 39

#13 , 15 feb 2013 10:50

Ik vind het oneerlijk dat de herstelling op zich geen nieuwe garantie krijgt van 2 jaar, waardoor men halfslachtig kan herstellen met spuug- en plakwerk om het zo te rekken tot over de termijn van 2 jaar.

Nu heb ik nog van andere mensen gehoord dat ze met exact hetzelfde type microgolfoven exact hetzelfde herhaaldelijke probleem hebben. Is dit dan geen productiefout bij dit toestel. Een van die mensen is elektricien en zal de defecte modules verzamelen en bekijken.

Ze zijn echter al gekomen om het product te herstellen, nu vroeg ik me af of ik kan wachten met betalen tot hierover uitsluitsel is gegeven? Of voorziet de wet daarin geen vaste procedure?

Xastheron
Berichten: 719

#14 , 15 feb 2013 12:39

Ik vind het oneerlijk dat de herstelling op zich geen nieuwe garantie krijgt van 2 jaar, waardoor men halfslachtig kan herstellen met spuug- en plakwerk om het zo te rekken tot over de termijn van 2 jaar.
Dat een wasmachine uit 1980 een pak langer meegaat dan de microgolf anno 2010 is door meerdere mensen al opgemerkt (al dan niet gegrond). Dat bedrijven hun economisch model al dan niet aanpassen naar de consumentenwetten (ook al is dit in ons nadeel?) kan je hen niet verwijten, klaag liever de wetgevers de oren van het lijf wegens het openzetten van de deuren voor dit opportunisme.
Nu heb ik nog van andere mensen gehoord dat ze met exact hetzelfde type microgolfoven exact hetzelfde herhaaldelijke probleem hebben. Is dit dan geen productiefout bij dit toestel. Een van die mensen is elektricien en zal de defecte modules verzamelen en bekijken.
En hoeveel defecte microgolfovens op hoeveel geproduceerde? Afhankelijk van hun certifiëring/productieparameters etc etc kan het zijn dat ze een uitval van tot 5% of zelfs meer voorzien binnen de garantieperiode. Dit zal ook betekenen dat hun gemiddeld product misschien maar voorzien is om 3 a 4 jaar te werken. Daarna sta je weer in de winkel en ga je weer langs de kassa (en zij weer langs start). Doe de volgende keer wat extra opzoekwerk voordat je een dergelijk toestel koopt als het je zo stoort? Test Aankoop voert dergelijke tests uit en publiceert ze.
Ze zijn echter al gekomen om het product te herstellen, nu vroeg ik me af of ik kan wachten met betalen tot hierover uitsluitsel is gegeven? Of voorziet de wet daarin geen vaste procedure?
Uitsluitsel over een vermeende productiefout die misschien opgespoord wordt door een elektriciën die misschien enkel gespecialiseerd is in het trekken van draden en het installeren van zekeringkasten? Ik vrees dat het je alleen enkele aanmaningsbrieven en bijkomende "administratiekosten" zal opleveren.
Wat wel binnen het wettelijke valt is eerst betalen (de herstelling is namelijk uitgevoerd, iemand heeft werkuren erin gestopt, het product opgehaald, teruggebracht...) en nadien, indien ontegensprekelijk kan aangetoond worden dat het een productiefout betreft, kan u nog geld gaan terugvorderen.

Let op, ik keur hierbij de mogelijk opportunistische instelling van de firma niet goed. Maar als ik u was zou ik het (on)ding na herstelling gebruiken tot het uiteen valt en de volgende keer eerst eens de test-aankoop website bezoeken en een ander model van een ander merk kiezen. Niets weerhoudt u om wanneer een collega/vriend/familielid er ook aan denkt een microgolfoven te kopen hem/haar te melden dat je "in den tijd ook ééntje gekocht had van merk X en daar toch zoveel miserie mee gehad hebt en niet al te gelukkig was met de dienst naverkoop".

Terug naar “Gebrekkige Producten”