2e hands wagen aankoop

jorick
Topic Starter
Berichten: 23

2e hands wagen aankoop

#1 , 02 dec 2012 10:35

Aankoop 2e handswagen bij een garage ->

Kort na de ingebruikname van de wagen ondervinden we een ganse reeks problemen : stotterende motor, stilvallen van de wagen, weinig trekkracht,… De wagen, grotendeels gebruikt als gezinswagen, wordt op korte tijd 3 keer hersteld door de garage. Bij de eerste herstelling worden er geen kosten aangerekend; bij de tweede en derde herstelling is dit wel het geval. Na deze laatste herstelling valt de wagen stil op de autosnelweg waarbij een takelfirma diende ingeschakeld te worden, met alle takelkosten vandien. We hebben er genoeg van en willen de wagen terug geven aan de garage en ons geld terugeisen, dit gebeurt niet, de garage herstelt de wagen op eigen initiatief, wel pas een paar maanden erna.
wat zijn onze rechten of heeft iemand tips voor ons hoe we hier mee kunnen/moeten omgaan ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22588
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 02 dec 2012 10:58

Hoelang geleden heb je de wagen gekocht?
Is er een waarborgperiode voorzien in uw aankoopkontrakt? Enkle op werkuren of ook op wisselstukken?
Was het een merkgarage og een autohandelaar?

freelance
Berichten: 2615

#3 , 02 dec 2012 18:48

Indien aangekocht minder dan 1 jaar geleden , dient verkoper een garantie van 1 jaar ( wettelijk ) te geven , voor wat betreft zowel werkuren als wisselstukken , indien de gebreken niet gekend waren door koper bij ondertekening overeenkomst.
Garage wacht een paar maanden met de herstelling om uit de garantie periode te geraken , maar zelfs dat is niet wettelijk .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

jorick
Topic Starter
Berichten: 23

#4 , 03 dec 2012 13:07

en op welke rechten kan ik mij dan beroepen ?

freelance
Berichten: 2615

#5 , 03 dec 2012 14:16

1 SEPTEMBER 2004. - Wet betreffende de bescherming van de consumenten bij verkoop van consumptiegoederen. ( Burgerlijk Wetboek ) .

Art. 1641. De verkoper is gehouden tot vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak, die deze ongeschikt maken tot het gebruik waartoe men ze bestemt, of die dit gebruik zodanig verminderen dat de koper, indien hij de gebreken gekend had, de zaak niet of slechts voor een mindere prijs zou hebben gekocht.
Art. 1649ter. § 1. Voor de toepassing van artikel 1604, eerste lid, wordt het door de verkoper aan de consument geleverde consumptiegoed geacht slechts in overeenstemming met de overeenkomst te zijn indien :
1° het in overeenstemming is met de door de verkoper gegeven beschrijving ervan en de eigenschappen bezit van de goederen die de verkoper aan de consument als monster of als model heeft getoond;
2° het geschikt is voor elk bijzonder door de consument gewenst gebruik dat deze aan de verkoper bij het sluiten van de overeenkomst heeft medegedeeld en dat de verkoper heeft aanvaard;
3° het geschikt is voor het gebruik waartoe goederen van dezelfde soort gewoonlijk dienen;
4° het de kwaliteit en prestaties biedt die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn en die de consument redelijkerwijs mag verwachten, gelet op de aard van het goed en op de eventuele door de verkoper, de producent of diens vertegenwoordiger publiekelijk gedane mededelingen over de bijzondere kenmerken ervan, namelijk bij de reclame en de etikettering.

Art. 1649quater. <Ingevoegd bij W 2004-09-01/38, art. 3, Inwerkingtreding : 01-01-2005> � 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering.
De termijn van twee jaar bedoeld in het eerste lid wordt opgeschort tijdens de periode vereist voor de herstelling of de vervanging van het goed of in geval van onderhandelingen tussen de verkoper en de consument met het oog op een minnelijke schikking.
In afwijking van het eerste lid kunnen voor de tweedehandsgoederen de verkoper en de consument een kortere termijn dan twee jaar overeenkomen zonder dat die termijn korter dan één jaar mag zijn.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

jorick
Topic Starter
Berichten: 23

#6 , 04 dec 2012 00:30

wat raadt u mij dan aan om te doen

freelance
Berichten: 2615

#7 , 04 dec 2012 00:54

Hangt er van af . Is de wagen nog in de garage . Of rijdt hij nu goed .
Moet er nog iets betaald worden aan garage .
Als de wagen nu goed is , valt er weinig te doen aan reeds betaalde bedragen .
Als hij geen probleem meer heeft , en u brengt hem terug , zal garagist zeggen : "wat is het probleem , hij rijdt toch ? "
Bijkomende tip : een pech-op-de-weg verzekering . Takelkosten gratis .
Als het nog eens voorvalt : print bovenstaande wetteksten af en duw hem dat onder zijn neus .Uiteraard NIET betalen , en een factuur vragen die hij moet opsturen.
Let wel op uw garantietermijn van één jaar .
Wat stond er verder zoal in de verkoopfactuur ? Alle gegevens van de wagen hoop ik , alsook KM stand , chassisnummer enz...
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

j.demoor
Berichten: 10360

#8 , 04 dec 2012 08:11

“Art.1649bis.§ 1. Deze afdeling is van toepassing op de verkopen van consumptiegoederen door een verkoper aan een consument...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘Aankoop 2e handswagen bij een garage’

‘Deze afdeling’ is dus in dit geval van toepassing.

“Art.1649ter.§ 1. Voor de toepassing van artikel 1604, eerste lid, wordt het door de verkoper aan de consument geleverde consumptiegoed geacht slechts in overeenstemming met de overeenkomst te zijn indien :...4° het de kwaliteit en prestaties biedt die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn en die de consument redelijkerwijs mag verwachten, gelet op de aard van het goed en...§ 3. Gebrek aan overeenstemming wordt geacht niet te bestaan in de zin van dit artikel als, op het tijdstip van het sluiten van de overeenkomst, de consument het gebrek kende of redelijkerwijs daarvan op de hoogte moest zijn...”(B.W.).

‘De wagen...wordt op korte tijd 3 keer hersteld door de garage...Na deze laatste herstelling valt de wagen stil op de autosnelweg’

Hieruit ZOU kunnen afgeleid worden dat de wagen niet de kwaliteit en prestaties biedt die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn en die de consument redelijkerwijs mag verwachten.

“Art.1649quater.§ 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering. De termijn van twee jaar bedoeld in het eerste lid wordt opgeschort tijdens de periode vereist voor de herstelling of de vervanging van het goed of in geval van onderhandelingen tussen de verkoper en de consument met het oog op een minnelijke schikking. In afwijking van het eerste lid kunnen voor de tweedehandsgoederen de verkoper en de consument een kortere termijn dan twee jaar overeenkomen zonder dat die termijn korter dan één jaar mag zijn...”(B.W.).

“Art.1649quinquies.§ 1. Naast desgevallend schadevergoeding, heeft de consument het recht van de verkoper die met toepassing van artikel 1649quater aansprakelijk is voor een gebrek aan overeenstemming te eisen, hetzij de herstelling of de vervanging van het goed onder de voorwaarden bedoeld in § 2, hetzij een passende vermindering van de prijs of de ontbinding van de overeenkomst, overeenkomstig de VOORWAARDEN bepaald in § 3...”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Gebrekkige Producten”