Aankoop 2dehands wagen

Elke_a
Topic Starter

Aankoop 2dehands wagen

#1 , 22 nov 2012 22:11

Geachte,

Ik heb vandaag een wagen gekocht, en ben tot de conclusie gekomen dat er water binnen in komt,
vloer is nat en de kofferruimte ook en dit was niet het geval toen ik de wagen was gaan bezichtigen. Heb ik het recht om de wagen terug te brengen en mijn geld terug te vragen ?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 22 nov 2012 22:26

Gekocht van particulier of handelaar .
wellicht clausule op papier " in de staat waarin voertuig zich bevindt " .
Heeft wagen een geldig keuringsbewijs . Staan er opmerkingen in over koetswerk .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Elke_a
Topic Starter

#3 , 24 nov 2012 19:50

Ik heb deze wagen van een particulier gekocht,
het is zo een standaard verkoopsovereenkomst van autoscout24.be
Wagen is gekeurd voor verkoop, met car-pass enzo.
op het tweedehandsrapport staat wel de staat van de wagen, zoals krassen/lakschade en koetswerk: algemene lichte schade.
Keuring gaat ook niet kijken of er water binnen komt ofzo ? zoiets testen ze niet en kom je alleen te weten als je door een carwash ofzo gaat.
Heb ik een kans via een advocaat om deze wagen terug brengen en mijn geld terug te eisen, Wij hebben deze wagen ook nog niet ingeschreven.
Mvg

Reclame

freelance

#4 , 24 nov 2012 21:09

De verkoopsovereenkomst op autoscout24 vermeldt de clausule die ik voordien al aangehaald heb :
"VOOR VERKOOP IN DE STAAT WAARIN DIE ZICH BEVINDT EN DIE DOOR DE KOPER IS
GEKEND"
Bij mijn weten heeft de autokeuring geen carwash , en bij een 2e handswagen kan men zich verwachten aan bepaalde gebreken .
De verkoopsclausule betekent dat u als koper met die gebreken akkoord bent gegaan , of u deze kende of niet .
Kansen om verkoop nietig te verklaren zijn nihil.

Als het probleem zich voordoet bij de carwash ( en zeker met hogedrukspuiten ) , of bij regen , dan kan de oorzaak mogelijks liggen in het feit dat rubberen deurdichtingen versleten zijn ( of kofferdeksel ) . .
Dit is normale slijtage bij een 2e hands . Rubbers kunnen vervangen worden . Mogelijks ook rubberdichting voorruit .

Elke_a
Topic Starter

#5 , 25 nov 2012 13:44

waarvoor dient deze art ?

“Art.1641.De verkoper is gehouden tot vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak, die deze ongeschikt maken tot het gebruik waartoe men ze bestemt, of die dit gebruik zodanig verminderen dat de koper, indien hij de gebreken gekend had, de zaak niet of slechts voor een mindere prijs zou hebben gekocht.Art.1643.Hij moet instaan voor de verborgen gebreken, zelfs wanneer hij die niet gekend heeft, tenzij hij in dat geval bedongen heeft dat hij tot geen vrijwaring zal zijn gehouden.”(Burgerlijk Wetboek).

freelance

#6 , 25 nov 2012 15:55

Dat is fijntjes opgemerkt door u .
Toch moet ik u wijzen op de eerder aangehaalde clausule :
"VOOR VERKOOP IN DE STAAT WAARIN DIE ZICH BEVINDT EN DIE DOOR DE KOPER IS
GEKEND"
In Art. 1641 staat :
"Tenzij hij in dat geval bedongen heeft dat hij tot geen vrijwaring zal zijn gehouden.”(Burgerlijk Wetboek).

Dit betekent niet meer of minder dat de verkoper bedongen heeft van niet tot vrijwaring te zullen gehouden zijn ,
m.a.w. De verkoper dekt zich in tegen verborgen gebreken ( door gebruik te maken van de clausule ( in de staat van , en gekend door de koper ) .
Deze clausule is perfect wettelijk , en wordt gebruikt in praktisch alle overeenkomsten voor 2e handswagens , bij PARTICULIERE verkoop .
Bij een verkoop door een handelaar is deze clausule niet van toepassing .

Elke_a
Topic Starter

#7 , 26 nov 2012 20:34

Het klopt wat je zegt over die clausule ""VOOR VERKOOP IN DE STAAT WAARIN DIE ZICH BEVINDT EN DIE DOOR DE KOPER IS
GEKEND" Maar dat zegt meer over de staat van de wagen en het geen je kunt waarnemen met het oog en niet verborgen gebreken! Toch ?

Anders zou er moeten staan ""VOOR VERKOOP IN DE STAAT WAARIN DIE ZICH BEVINDT met zichtbare en niet zichtbare gebreken .

freelance

#8 , 26 nov 2012 21:16

De woorden " zichtbare " en "onzichtbare " gebreken zouden daar eventueel mogen bijstaan , maar zijn niet noodzakelijk .
Een "staat " of "toestand " is een algemene term die ALLES insluit , tenzij uitzonderingen vermeld worden in die clausule .
Een wettekst is ook een "algemene " tekst , die alles insluit . De eventuele uitzonderingen staan ofwel vermeld in aparte paragrafen , hetzij in de algemene tekst zelf .
B.v.b. Art. 1641 ......."de verborgen gebreken, zelfs wanneer hij die niet gekend heeft, tenzij hij in dat geval bedongen heeft dat hij tot geen vrijwaring zal zijn gehouden.”
Het woordje "tenzij " is hier de uitzondering op de algemene regel.
En deze specifieke regel is hier dan van toepassing .

Er zou dus perfect kunnen staan :
"Voor verkoop in de staat waarin die zich bevindt , met zichtbare en niet zichtbare gebreken en die door de koper is gekend "
Maar de gevolgen zijn precies dezelfde :
Door uw handtekening , ( of uw betaling ) aanvaardt u expliciet deze clausule , waarin staat dat de gebreken ( alle ) door u gekend zijn .
Door het feit van dit te aanvaarden , aanvaardt u dat "de verkoper bedongen heeft dat hij tot geen vrijwaring zal zijn gehouden " .
M.a.w. dat verkoper zich indekt tegen alle gebreken , en alle betwistingen daarover definitief uitsluit .

Terug naar “Gebrekkige Producten”