hij heeft wel mijn factuur van aankoop omdat er nog garantie op zat.....Als er geen factuur of verkoops overeenkomst door BEIDE partijen ondertekend is , en u aldus als particulier handelde ,
en de koper heeft het toestel getest in uw bijzijn , en de som betaald ; kan hij u verder niets maken .
Als de verzekering maatschappij u eerst aanmaant om het geld terug te betalen , en nadien veranderen ze dit in "de herstellingskosten betalen " , weten ze het zelf ook niet goed waar ze mee bezig zijn .
Laat ze maar brieven schrijven , dat zullen ze op zeker ogenblik wel moe worden .
Alleen reageren op een aangetekend schrijven , anders niet thuis geven .
Als er al iets bestaat als advocaat van de Engel ( helaas geen smiley ) dan het volgende :Eventjes advocaat van de
Hoe kan u als particulier iets verkopen dat eigendom is van een firma?
Of hebt u dat als particulier bij de firma overgekocht bij het einde van uw bijberoep?
Als dit boekhoudkundig geregeld is bij het stopzetten van uw bijberoep is deze deur ook dicht.
Beste , twee vragen :“Art.1641.De verkoper is gehouden tot vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak, die deze ongeschikt maken tot het gebruik waartoe men ze bestemt, of die dit gebruik zodanig verminderen dat de koper, indien hij de gebreken gekend had, de zaak niet of slechts voor een mindere prijs zou hebben gekocht.Art.1642.De verkoper moet niet instaan voor de gebreken die zichtbaar zijn en die de koper zelf heeft kunnen waarnemen.”(Burgerlijk Wetboek).
Deze bepaling blijft van toepassing op de verkoop buiten het kader van een beroeps- of commerciële activiteit.
De koper moet bewijzen dat het gebrek bestond op het ogenblik van de koop(DEKKERS,R.,Handboek Burgerlijk Recht,II,Gent Standaard 1971,nr.826,p.473).
Aangezien u niets ten laste kan gelegd worden, kan je, indien je dit wenst, een AS opstellen met daarin alle argumenten die hierboven opgenoemd zijn (dat je het toestel als particulier verkocht hebt en dus geen enkele garantieplicht hebt, dat de koper het toestel uitgebreid getest heeft voor de aankoop, dat het toestel dus stuk gegaan is onder het beheer van de koper, en dat de koper de factuur van het toestel meegekregen heeft en zich dus tot de originele verkoper kan wenden voor de garantie), en hen melden dat je voor de rest gerust gelaten wenst te worden, en als DAS verzekeringen of de koper van het toestel nog enig contact probeert te zoeken, je dan klacht zal indienen bij de politie. En dit alles met héél erg vriendelijke groeten, uiteraard...Bedank alvast de mensen die me geholpen hebben en laten weten dat ik niet aansprakelijk ben voor heel deze affaire, ben alleen is benieuwd hoe heel dit gaat aflopen. De laatste brief dateert van 31/11 met de factuur met het stuk dat ik zou moeten betalen. Ik kreeg 14 dagen tijd voor de betaling stond erin.... hij was niet aangetekend dus reageer ik niet zoals jullie schreven.