Ik had laatst een onprettige ervaring met de NMBS, kreeg een boete en diende bezwaar in. Bij deze een copy/paste van mijn bezwaar:
Beste,
Op 24/10/2012 moest ik voor mijn werk, Belgacom ICT, met de trein naar een meeting met een vertegenwoordiger van de NMBS. Vanuit Belgacom krijgen wij de mogelijkheid om in werkverband ons gratis met trein te verplaatsen. Aangezien de NMBS in de Frankrijkstraat dichtbij het zuid station in Brussel is gevestigd, maak ik met plezier gebruik van deze regeling.
Voor dit soort reizen moeten wij aan het loket een “Vordering Bulk Belgacom voor een NMBS-biljet” ingevuld afgeven. Ik gaf het papiertje, met als traject van Sint-Truiden naar Brussel aangegeven heen en terug, vergezeld van mijn personeelskaart af aan het loket. Ik kreeg een vervoersbewijs en stapte in Sint Truiden op de trein van ongeveer kwart voor acht, die me naar Brussel zou vervoeren. Net voorbij Landen kwam de conducteur langs. Ik toonde hem, me van geen kwaad bewust, mijn vervoersbewijs. Hij merkte op dat dit vervoersbewijs geldig was voor het traject van Sint Truiden naar Hasselt. Ik schrok en legde hem rustig uit dat de loketbediende zich waarschijnlijk vergist had en dat ik geen enkele baat er bij zou hebben om een ticket van Sint Truiden naar Hasselt aan te vragen om dan de trein op te stappen richting Brussel. Hij had hier geen oren naar, en ik werd in een eivolle wagon behandeld als zwartrijder. Ik kreeg een boete van 70,90€, terwijl de ogen van de medepassagiers naar mij gericht waren. Ik hoopte dat hiermee de kosten gedekt waren, maar helaas, op de terugweg bleek dit fout gedacht te zijn… De conducteur kwam langs en ik gaf hem mijn boete die ik tijdens de heenweg had gekregen en kreeg tot mijn grote verbazing te horen dat deze niet geldig was op de terugweg. Wederom kreeg ik met de glimlach een boete van van 70,90€ in het bijzijn van de andere reizigers. 141,8€...
In Sint Truiden terug aangekomen, besloot ik naar het loket te gaan om een copie te krijgen van mijn “Vordering Bulk Belgacom voor een NMBS-biljet”. Deze copie vindt u terug in bijlage met als documentnaam img-X2413125-0001.pdf.pdf. Zoals u kan zien heb ik wel degelijk een ticket richting Brussel vanuit Sint Truiden aangevraagd. In bijlage vindt u ook een copie van de “vaststelling van onregelmatigheid”. De documentstitel is img-X24132146-0001.pdf.pdf. Kunnen jullie mij verderhelpen in deze situatie?
mvg
Bart
Ik had in de bijlage van mijn bezwaar dus zwart op wit staan (nl. het ingevulde bulkbiljet) dat ik een ticket heb gevraagd van Sint Truiden naar Brussel en niet van Sint truiden naar hasselt.
Hun antwoord:
Geachte heer
Wij ontvingen uw opmerkingen over de onregelmatigheid die ons personeel vaststelde naar aanleiding van uw treinreis op 24 oktober 2012.
Onze bediende maakte een vaststelling van een onregelmatigheid (document “C170”) op omdat u bij de controle geen geldig vervoerbewijs kon voorleggen.
Om met de trein te reizen moet u steeds in het bezit zijn van een geldig vervoerbewijs, dat u aankoopt voor u instapt. Kon u zich geen vervoerbewijs aanschaffen, dan geldt één regel: verwittig de treinbegeleider spontaan voor u instapt of zo snel mogelijk na het vertrek. Was de biljettenverkoop in uw vertrekstation verzekerd, dan wordt u in de trein een toeslag van 3 EUR aangerekend. Verwittigde u niet dan betaalt u de prijs van de reis en een toeslag van 12,50 EUR. Zo vermijdt u dat een vaststelling van een onregelmatigheid wordt opgemaakt. Betaalt u dit bedrag niet in de trein, dan stelt de treinbegeleider een «vaststelling van een onregelmatigheid reiziger» (formulier C170) op, waarop hij de prijs van de reis en de toeslag vermeldt die u in het station moet betalen. Die toeslag bedraagt 60,00 EUR voor een volwassene en 30,00 EUR voor een minderjarige. U beschikt over 14 kalenderdagen om uw dossier te regelen. Daarna wordt de toeslag verhoogd tot 200,00 EUR.
We weten dat een vaststelling van een onregelmatigheid in de trein door de reiziger soms wordt ervaren als onvriendelijk of getuigend van machtsmisbruik. Onze controlebedienden moeten uiteraard wel toezien op het naleven van de reglementering. Het is voor hen echt niet mogelijk om rekening te houden met alle (soms oprechte, vaak dubieuze maar vooral niet te controleren) argumenten van de reiziger die niet in orde is.
Wij verwachten van onze controlebedienden dat zij ook in deze omstandigheden steeds een correcte en hoffelijke houding aannemen. Door permanente opvolging en opleiding proberen wij al onze bedienden een uniforme en correcte manier van handelen mee te geven.
Onze bedienden zijn echter ook “maar” mensen. Wij kunnen dan ook niet uitsluiten dat hun gedrag soms niet overeenstemt met wat we verwachten. Indien dit het geval was, willen wij ons hiervoor verontschuldigen.
U haalt aan dat de loketbediende zich vergiste bij de opmaak van het biljet.
Wij willen hierbij toch even aanstippen dat elke reiziger in principe zelf verantwoordelijk is voor het vervoerbewijs dat hij gebruikt. Omdat een misverstand of een vergissing nooit helemaal uit te sluiten is, vragen wij dan ook dat hij bij ontvangst van een biljet steeds nakijkt of het overeenkomstig zijn vraag werd opgesteld. Is dit niet zo, dan kan het biljet onmiddellijk en kosteloos worden omgeruild.
mvg
Klantendienst
Met andere woorden ze draaien het zo dat hun loketbediende fouten kan maken en dat ik daar verantwoordelijk voor ben?
Na nog wat over en weer gebel en gemail, waren ze bereid om vanuit commercieel oogpunt UITZONDERLIJK af te wijken van de WETTELIJKE BEPALINGEN en de boete laten te vervallen, maar me nog wel 7,70€ administratiekosten aan te reken?!
Dus als ik het goed begrijp wil men mij wijsmaken dat ik in fout ben en dat de NMBS hierin wettelijk in zijn recht is? Dus in theorie kunnen zij systematisch foute vervoersbewijzen uitreiken en zo op 7,70€-140€ extra inkomsten per onoplettende reiziger rekenen? Want wie kijkt er nu tijdens de drukke ochtendspits zijn biljet na wanneer de trein op het punt staat te vertrekken nadat hij/zij eerst heeft moeten aanschuiven in een ellelange wachtrij?
Nog eens vermeldend dat ik met de copie van mijn ingevuld bulkbiljet, zwart op wit kan aantonen dat hun loketbediende zich vergist heeft... Kan dit eigenlijk zo maar wat de NMBS doet/zegt?! Ben ik in mijn recht of heeft de NMBS toch gelijk?
Als ik niet binnen de 14 dagen die administratiekosten betaal, dan vervalt de 7,70€, is de 141€ weer van kracht en komen er 200€ extra deurwaarderkosten bij. Prinicipieel kan ik die 7 euro niet betalen. Maar ik wil ook niet 341€ betalen. Kan ik iets doen hiertegen? Bijvoorbeeld de deurwaarder voor de deur laten staan of iets dergelijk en hopen dat ze het opgeven na een tijdje? Aangetekend schrijven en vrederechter? Testaankoop? Of wat zijn mijn opties? We kunnen dat toch niet toelaten dat zulke praktijken gebeuren?