Tweedehands auto - problemen na 4maand

woutervr
Topic Starter

Tweedehands auto - problemen na 4maand

#1 , 11 okt 2012 00:01

Beste,

De situatie :
Het betreft een auto van ongeveer 10jaar oud die 4-tal maand geleden gekocht is.
Hij heeft in de garage van aankoop ondertussen een groot onderhoud gekregen.

Vorige week kreeg ik problemen met de auto: raar motorlawaai, en maximumsnelheid van 40km/u.

Naar de garage van aankoop gebracht. Na de uitleg van het probleem start hij de auto.
Het oliepeil duidt twee streepjes aan. De mechanieker zegt direct: uw oliepeil is te laag!
Dat is niet onder garantie en zou betekenen dat ik moet opdraaien voor de herstelkosten.

Ik ben verbouwereerd vertrokken. Ik heb dus geen fysieke oliecontrole gezien.

Als ik nadenk :
1) twee streepjes is toch geen laag oliepeil ?
2) mogelijks werkt de melding niet meer (in realteit vb lege olietank). Dit zou mogelijks te wijten kunnen zijn aan een defect van de melding.
3) mogelijks lekt de olietank
4) mogelijks verbruikt hij heel veel olie
5) mogelijks is de olie niet bijgevuld door de garage tijdens het groot onderhoud

UIteraard is ook een combinatie van bovenstaande mogelijk.

Mijn probleem :
Een tweedehands auto mag na 4maand niet zonder olie vallen. Niet zonder signaal. Zeker niet met tussentijdse controle.

Mijn vraag :
Wat kan ik best doen ?
Welke stappen onderneem ik best ?

Terzijde, ik spreek in de "ik vorm", maar ik stel de vraag voor iemand anders

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron

#2 , 11 okt 2012 10:14

Technisch: gebrek aan olie verklaart de snelheidsbeperking niet. VAB heeft een autodiagnosecentrum in Antwerpen, bij twijfel kan u de volledige wagen laten nakijken (op voorwaarde dat u hem tot daar krijgt en op voorhand natuurlijk goed meldt wat het probleem is). Let wel: zij gaan hem niet herstellen, enkel vaststellen.

Juridisch: Kijk eens in de gebruiksaanwijzingen over bijvullen van olie tussen onderhoudsbeurten in. Bij sommige modellen is dit nodig indien de bestuurder er een "sportieve" rijstijl op nahoudt. Indien nergens vermeld en de wagen "op tijd" aangeboden is voor onderhoud, dan is het mogelijk uw fout niet en zou het onder de garantie moeten vallen. Laat mij wel snel relativeren: in zo goed als elk bijhorende gebruiksaanwijzing van auto's die ik al vastgehad heb, staat in dat u het oliepijl dient te controleren telkens u gaat tanken (en de bandenspanning controleren).
Oorzakelijk verband "laag oliepijl" en "defect" dient wel aangetoond worden indien men op grond hiervan de garantie wijgert. Vraag hem dit op papier en kijk eens hoe snel hij al dan niet van gedacht verandert...

ovi

#3 , 11 okt 2012 10:46

Dan zou hij op 4 maand ongeveer 3 liter olie verbruikt hebben??? Dat is wel heel veel of je moet ondertussen al 10 duizende km's gereden hebben?
Over welke auto gaat het want het kan ook zijn dat er in uw motor 4 liter of meer zit wat het helemaal belachelijk maakt wat die mechanieker u probeert wijs te maken!
Volg de goede raad van Xastheron op en laat de wagen nakijken door een erkend autodiagnosecentrum of expert.

Reclame

woutervr
Topic Starter

#4 , 11 okt 2012 12:24

Bedankt voor jullie antwoorden

Het is een Peugeot Partner HDI
In die vier maand is er ongeveer 8000km mee gereden

ovi

#5 , 11 nov 2012 10:28

B
Naar de garage van aankoop gebracht. Na de uitleg van het probleem start hij de auto.
Het oliepeil duidt twee streepjes aan. De mechanieker zegt direct: uw oliepeil is te laag!
Dat is niet onder garantie en zou betekenen dat ik moet opdraaien voor de herstelkosten.

Ik ben verbouwereerd vertrokken. Ik heb dus geen fysieke oliecontrole gezien.

Als ik nadenk :
1) twee streepjes is toch geen laag oliepeil ?
2) mogelijks werkt de melding niet meer (in realteit vb lege olietank). Dit zou mogelijks te wijten kunnen zijn aan een defect van de melding.
Heb uw vraag nog even deftig gelezen en toch een nog een paar opmerkingen en vragen.

Dus die kerel heeft de oliepeilstok er niet uit gehad om het even na te kijken wat dat metertke aangeeft??
Het is toch niet moeilijk om even de oliepeilstok er zelf uit te trekken en te kijken wat er nu echt nog in zit?
Heeft hij er dan olie bijgedaan en ook weer niet gekeken op de peilstok?
Wat heb je ondertussen gedaan?
Was het een merkgarage of weer de zoveelste 2° hand autoverkoper die enkel maar kan verkopen maar voor de rest zelf niks van techniek kent?

Terug naar “Gebrekkige Producten”