invoerder weigert garantieperiode 2 jaar te respecteren

Eden
Topic Starter

invoerder weigert garantieperiode 2 jaar te respecteren

#1 , 12 sep 2012 23:14

Ik heb een nieuwe Hyundai Santa Fe gekocht, niet bij een Hyundai dealer. Wel bij een onafhankelijke Belgische prof. autohandelaar (vergelijkbaar met Cardoen).
Bij een Hyundai dealer krijg je 3 jaar garantie op deze wagen. Bij een onafhankelijke verkoper slechts de wettelijke 2 jaar.

Er is een productiefout aan de wagen. Schroefdraad van de behuizing van de transmissie is slecht getrokken en dit leidt tot olieverlies. Vastgesteld en gedocumenteerd door een Hyundai garage.

De invoerder beweert dat de wagen al ingeschreven was in Portugal eind '11 en wil dus enkel 2 jaar garantie geven vanaf die datum ondanks het feit dat er op de aankoopfactuur staat:
-kmstand:10
-wagen niet ingeschreven.
Ik heb ze die factuur bezorgd en gevraagd me de documenten te tonen waaruit zou moeten blijken dat dit geen nieuwe wagen is. Geen reactie dusver.

Ondanks het feit dat ze niet ontkennen dat de wagen actueel onder garantie staat, geven ze niet thuis voor de terugbetaling van de reeds betaalde factuur en de vervanging van de behuizing.

Het lijkt erop dat ze voorlopig elke vorm van communicatie weigeren in de hoop dat ik het opgeef.
Wat kan ik het best doen?

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 13 sep 2012 08:08

Dus ze willen de herstelling niet binnen garantie uitvoeren, omdat de nieuwe wagen die u gekocht heeft niet nieuw zou zijn?

Laat hen weten dat u ofwel verwacht dat de herstelling wordt uitgevoerd binnen de garantie die u heeft, ofwel ze u moeten leveren wat u gekocht heeft, namelijk een nieuwe wagen. Laat ook maar vallen dat u overweegt om klacht in te dienen wegens bedrog indien ze niet ingaan op 1 van uw eisen.

ippa

#3 , 13 sep 2012 08:54

Aangetekend schrijven (met kennisgeving) aan de garagehouder en de invoerder. Zeker niets betalen.

Reclame

Eden
Topic Starter

#4 , 22 jan 2013 10:05

op mijn aangetekend schrijven naar de verkoper krijg ik een brief terug zonder antwoorden.
Mijn 2 duidelijke vragen waren:
-heb ik volgens hun een nieuwe wagen gekocht of niet
-waarom willen ze me niet bijstaan bij de herstelling van een fabricage fout onder garantie (ze hebben me direct doorverwezen naar de invoerder)
Hun antwoord: Wij hebben u bij herhaling alle uitleg hierover en naar believen en tot algemene voldoening meerdermaal telefonisch gegeven.

Telefonisch geven ze geen rechttoe rechtaan antwoorden en ze willen al zeker niets op papier zetten zoals blijkt uit hun antwoord.

Ondertussen heeft de invoerder, na een aangetekende ingebrekestelling, wel de reparatie in gang gezet. Als het er op aan komt, erkennen ze hun verantwoordelijkheid maar ze maken het graag zo moeilijk mogelijk. Het punt van de garantieduur blijft nog steeds een betwisting.
Nu blijkt dat mijn wagen onverwachts meer dan een maand onbeschikbaar zal zijn, heb ik ondanks herhaaldelijk bellen en mailen met de invoerder, geen nieuws over een vervangwagen (andere topic geopend daarover).

Kunnen die mensen zo straffeloos hun pesterijen volhouden?

Terug naar “Gebrekkige Producten”