Distributie riem kappot op 60000 KM. Auto 6,5 jaar oud

Lord_Garfield
Topic Starter

Distributie riem kappot op 60000 KM. Auto 6,5 jaar oud

#1 , 12 apr 2012 14:23

Beste,

De distributie riem van mijn Peugeot 206 X-Line 1.1 - 3D is gesprongen tijdens het rijden.
De garage heeft ons uitgelegd dat dit normaal niet kan en dit deze eigenlijk maar vervangen moet worden op 120 000KM of 10 jaar oud.
De auto is heel veel op controle geweest. Altijd mooi op tijd.

Zelf ken ik niets van Auto's dus deden we hem gewoon binnen. En betaalden altijd mooi de factuur.
Nu de factuur voor deze (volgens mij 18 karaat gouden) distributie riem is 980,84 euro.

Ik begrijp dat hij uit garantie is en dat dit niet kosteloos kan verholpen worden. Maar had wel een tussenkomst verwacht. Tenslotte is de levensduur van die riem alles behalve voorbij. Dit is dus ofwel een fabricage fout van de auto, ofwel een fout van onze garage dat ze tijdens de verschillende nazichten dit niet tijdig hebben opgespoord.
In geval van dit laatste hebben we dus facturen betaald voor een nazicht dat niet correct is gebeurd.

Onze Garage en ook de klantendienst weigeren tussenkomst.
Ik ben bereid om ongeveer de helft te betalen maar de rest hebben ze naar mijn mening geen recht op.

Wat als ik slechts de helft betaal + een brief met de vraag voor een credit nota voor de helft van de factuur?
Sta ik dan sterk als ze eventueel juridische stappen zouden ondernemen?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 12 apr 2012 14:59

Een aandrijfriem heeft een verwachte levensduur van 100.000 km, een gloeilamp gaat ongeveer 1.000 uur mee. Maar toch kunnen ze vroeger falen. Tenzij jij een of andere vorm van nalatigheid kan aantonen, ga je de volle prijs moeten betalen. En 980 euro is ongeveer de normale prijs omdat waarschijnlijk niet alleen de riem werd vervangen, maar ook spanbouten, meelooprollen, waterpomp misschien... Dus betaal je maar de helft van de factuur, dan krijg je ongetwijfeld later de rekening wel gepresenteerd. Maar je kan altijd proberen.

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 12 apr 2012 15:47

Beroep doen op een waarborg voor auto van 6,5 jaar oud lijkt me onhaalbaar.
Kosten na breuk van distributieriem zijn meestal veel hoger dan bij vervanging voor hij stuk gaat.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

fendtje

#4 , 12 apr 2012 23:36

ik zou om te beginnen eens opzoeken of die 10 jaar en of 120000 km wel kloppen.
die 120000 kan ik inkomen maar die 10 jaar heb ik mijn twijfels over.
gewoonlijk 6 of 8 jaar.
of heeft die wagen een jaar of 3 in een showroom gestaan ?
dus op zoek naar fabricatie datum.
en ja is nen Peugeot he , de Fransen en hun termijnen.

VDG2

#5 , 13 apr 2012 08:27

Bij aankoop van mijn Franse wagen werd mij verteld dat de riem goed was voor 100000km of ten hoogste vijf jaar.
Ik vrees dus dat fendtje gelijk heeft dat de vooropgestelde termijn van 10 jaar niet klopt. Probleem is dat u vermoedelijk geen bewijs zal kunnen voorleggen waaruit blijkt dat men de levensduur op 10 jaar heeft geschat? Heb je al in het obderhoudsboekje/handleiding van de wagen gekeken? Bij mijn wagen staat dit er in.

daboytommy

#6 , 05 mei 2012 17:06

onderdelen slijten niet alleen door kilometers maar ook door ouderdom. Denk aan banden, ruitenwissers enz... die kunnen zelfs bij een paar duizend km al aan vervanging toe zijn als die paar duizend km over mee dan 5 jaar zijn gegaan.

Edris

#7 , 10 mei 2012 23:12

Er even van uitgaande dat het een diesel is, dan is het om de 67.500 kilometer (staat zo in't boekje van een peugeot 306 van 2001)
maar op internet vind ik dingen terug van 160000km hangt echt af van model en bouwjaar.
gewoon in je eigen handleiding kijken is het beste.

Terug naar “Gebrekkige Producten”