Probleem televisietoestel Philips

ThomasGabriel
Topic Starter

Probleem televisietoestel Philips

#1 , 03 apr 2012 16:50

Ik heb op 19 november 2011 de Philips 58PFL9955H/12 gekocht bij Vanden Borre. Een 3D LED TV. Al van in het begin vertoond deze een groot probleem. Wanneer ik een donkere scène bekijk en er verschijnt ondertiteling op het beeld, past het beeld zich hierop aan. Ik heb een Youtube-filmpje gemaakt waarop het probleem goed te zien valt.
http://www.youtube.com/watch?v=QR_Fv10A4OQ
Je moet letten op de omgeving wanneer de ondertiteling verschijnt. Dit is goed te zien vanaf 0:04, 0:18, 0:30, 1:27, 2:05,... Je kan dit probleem echter uitschakelen door de functie 'dynamisch contrast' eveneens uit te schakelen. Maar dit is nu net waarom ik het televisietoestel gekocht heb. De inktzwarte zwartlevels verdwijnen dan en het zwart wordt grijs. Dit probleem is ook aanwezig op andere Philipsmodellen. Dit is bevestigd op het supportforum van Philips. Philips reageert hier niet op.

Allereerst heb ik een mail gestuurd naar Philips. Zij hebben via Servilux (Philips' reparatiedienst) een technieker gestuurd. Hij zag het probleem direct. Hij had net hetzelfde toestel bij (vervangtoestel voor een eventuele reparatie) en dat toestel had net hetzelfde probleem. Omdat beide toestellen dit probleem vertonen, valt mijn televisie 'binnen de specificaties'. Hij kon verder niets doen.

Mijn volgende stap was een mail sturen naar Vanden Borre zelf. Ik eiste een omruiling en vertelde dat ik aanspraak maak op de garantiewet. Ik zag dit als een gebrek. Ze geloofden me natuurlijk niet en 2 dagen later werd men toestel opgehaald. Het onderging een test in het atelier van Vanden Borre. Ik heb persoonlijk contact gehad met de technieker die daar aanwezig was. Ik heb het probleem laten zien via het filmpje. Ook hij zag het probleem. Omdat het probleem niet te repareren is en er eigenlijk een oplossing is (het dynamisch contrast uitschakelen) heeft ook hij het toestel goedgekeurd en valt het 'binnen de specificaties'.

Ondertussen heb ik mijn toestel al terug maar bruis ik van woede. Ik heb eergisteren nog één keer gebeld om mijn standpunt duidelijk te maken. De mail die ik vandaag ontving van Vanden Borre was klaar en duidelijk:

"Beste,

Zoals telefonisch beloofd hebben wij uw dossier intern nogmaals besproken.

Het spijt ons uiteraard dat u niet tevreden bent over uw aankoop en de werking van uw TV, maar uw toestel vertoont geen gebreken en kunnen hierdoor helaas niet ingaan op uw verzoek.
Het toestel kan iet geruild worden.

Het spijt ons echter dat wij u niet verder kunnen helpen.

Hopende op een goede ontvangst van ons schrijven, verblijven wij, steeds tot uw dienst,

Consumentendienst"

Zijn er bepaalde wetten waar ik aanspraak op kan maken? Als ik op voorhand wist dat dit 'doodnormaal' was had ik het toestel uiteraard niet gekocht.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 03 apr 2012 22:38

zoiets is niet normaal nee, zwart = zwart en niet grijs.

als men een functie moet uitschakelen om het 'probleem' te kunnen omzeilen, dan scheelt er toch iets.

aangezien het een gekend "probleem" lijkt te zijn en van den borre wederom niet echt de garantie regeling naleeft, kan u de aankoop normaal gezien laten ontbinden daar het 'probleem' het kijk comfort aantast en mogelijks schadelijk is voor uw tv ( constant omschakelen kan niet gezond zijn ).

gewoon in de winkel nog eens op uw strepen staan en de winkel manager bij laten halen, ofwel vervangt men uw toestel door 1 dat aan de normale vereisten voldoet, ofwel moet men u terug betalen in cash geld ( dus geen waardebonnen ).

als daar geen gevolg van komt, de economische inspectie inlichten.

u heeft immers het 'probleem' in de eerste 6 maand na aankoop vastgesteld en de verkoper hiervan op de hoogte gesteld, wat philips doet is een geste, doch zij zijn niet de verkopers.

WP002

#3 , 04 apr 2012 00:46

Dag Thomas, it's me!
Ik weet niet wat het bedrag van de tv was, maar je kan het wellicht eens voor de vrederechter proberen.
Zie ook deze thread:
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 12&t=26742" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

bartvdv

#4 , 04 apr 2012 09:24

Het verschil tussen beide zaken is dat de CD-speler wel degelijk stuk was. Het TV-toestel valt binnen de norm; vervangen heeft geen zin. Beroepen op een verborgen gebrek? Had je het geweten, had je het niet gekocht? Uiteindelijk zal het gaan om persoonlijke smaak; is het storend of niet.

ThomasGabriel
Topic Starter

#5 , 04 apr 2012 09:33

zoiets is niet normaal nee, zwart = zwart en niet grijs.

als men een functie moet uitschakelen om het 'probleem' te kunnen omzeilen, dan scheelt er toch iets.

aangezien het een gekend "probleem" lijkt te zijn en van den borre wederom niet echt de garantie regeling naleeft, kan u de aankoop normaal gezien laten ontbinden daar het 'probleem' het kijk comfort aantast en mogelijks schadelijk is voor uw tv ( constant omschakelen kan niet gezond zijn ).

gewoon in de winkel nog eens op uw strepen staan en de winkel manager bij laten halen, ofwel vervangt men uw toestel door 1 dat aan de normale vereisten voldoet, ofwel moet men u terug betalen in cash geld ( dus geen waardebonnen ).

als daar geen gevolg van komt, de economische inspectie inlichten.

u heeft immers het 'probleem' in de eerste 6 maand na aankoop vastgesteld en de verkoper hiervan op de hoogte gesteld, wat philips doet is een geste, doch zij zijn niet de verkopers.
Bedankt voor het snelle en uitbundige antwoord! Je noemt daar heel wat op. Staan die wetten ergens officieel? Het probleem met Vanden Borre is dat hun dienst na verkoop volledig handelt via de telefoon. Ze sturen je daar direct naar de consumentendienst.

ThomasGabriel
Topic Starter

#6 , 04 apr 2012 09:36

Dag Thomas, it's me!
Ik weet niet wat het bedrag van de tv was, maar je kan het wellicht eens voor de vrederechter proberen.
Zie ook deze thread:
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 12&t=26742" onclick="window.open(this.href);return false;
Dag Werner, dat is toevallig!

Ik heb €2500 betaald voor het toestel inc. fikse kortingen. Ik heb je topic even doorgenomen. Zoals bartvdv al aanhaalde is het verschil tussen jou stereo en mijn tv iets te groot. Ik weet niet 100% of ik een zaak bij de vrederechter zou winnen... Ik ben dan ook een complete leek in het juridische wereldje.

ThomasGabriel
Topic Starter

#7 , 04 apr 2012 09:40

Het verschil tussen beide zaken is dat de CD-speler wel degelijk stuk was. Het TV-toestel valt binnen de norm; vervangen heeft geen zin. Beroepen op een verborgen gebrek? Had je het geweten, had je het niet gekocht? Uiteindelijk zal het gaan om persoonlijke smaak; is het storend of niet.
Bedankt voor het antwoord. Inderdaad, vervangen heeft geen zin. Ik zou al blij zijn met een eventuele waardebon, dan mag ik al niet klagen. De verkoper van het toestel heeft me niet geïnformeerd over dit 'probleem' anders zou ik hem zeker niet gekocht hebben. Het is té duidelijk en ik erger me er dood aan. Net zoals ettelijke andere Philips eigenaars (lees: forum). Ik denk dat Philips het probleem maar al te goed onder ogen ziet maar dat ze duidelijk aan hun verkopers en reparatiedienst meedelen dat dit binnen de specificaties valt...

Drone

#8 , 04 apr 2012 11:11

in gewone "mensentaal" is dit het beste:

http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... _garantie/" onclick="window.open(this.href);return false;

de wettekst:

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1&numero=1" onclick="window.open(this.href);return false;

§ 2. In eerste instantie heeft de consument het recht om van de verkoper het kosteloze herstel of de kosteloze vervanging van het goed te verlangen behalve als dat onmogelijk of buiten verhouding zou zijn. Elke herstelling of vervanging moet, rekening houdend met de aard van het goed en het door de consument beoogd gebruik, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de consument verricht worden.
De kosten bedoeld in het vorige lid zijn de kosten die moeten worden gemaakt om de goederen in overeenstemming te brengen, namelijk de verzendingskosten en de kosten die verband houden met loon en materiaal.

§ 3. De consument heeft het recht van de verkoper een passende prijsvermindering of de ontbinding van de koopovereenkomst te eisen :
- indien hij geen aanspraak kan maken op herstelling of vervanging, of
- indien de verkoper niet binnen een redelijke termijn of zonder ernstige overlast voor de consument de herstelling of de vervanging heeft verricht.

de dienst na verkoop etc . . . handelt net zoals helpdesks, ze vertellen u wat er hun word opgedragen, als er in heel de serie van tv's een gekende "fout" zou zitten, dan spreekt men inderdaad al rap van "specificaties" om vervangingen en terugbetalingen af te wimpelen.

Milo72

#9 , 04 apr 2012 11:38

Ik heb enige ervaring in de audio-visuele & grafische sector, en naar mijn bescheiden mening is hetgeen TS hier als "probleem" naar voor brengt, een logisch gevolg van "dynamisch contrast".

Dynamisch contrast houdt in dat de intensiteit, licht & donker, helderheid, ... (kortweg het "contrast") automatisch aangepast wordt naar wat op dat moment in beeld komt ("dynamisch"). Bij een "statisch" contrast wordt dit zodanig ingesteld dat alle beelden, gaande van heel licht tot heel donker, met voldoende contrast getoond worden. De instelling wordt dus gemaakt voor het volledige spectrum, en is daardoor uiteraard "vlakker". Bij "dynamisch" contrast kan de instelling mee veranderen met het beeld (andere instellingen voor een donkere scene als voor een heldere lichte scene). En dat is ook exact wat hier gebeurt: de televisie detecteert een verandering in de helderheid van het beeld, en past de instellingen daarop aan. In donkere scenes is de invloed van de knal-witte letters op de algemene helderheid van het beeld natuurlijk niet gering, en is deze verandering dus zichtbaar.

Naar mijn gevoel heeft Vdborre hier gelijk: er is niks mis met het toestel.

De klagers op fora hebben ook ergens gelijk: Het doet afbreuk aan de voordelen van "dynamisch contrast". Philips zou het "dynamisch contrast" dusdanig moeten ontwikkelen dat dit geen rekening houdt met ondertitels. Maar dat is (volgens mij) momenteel niet mogelijk, en trouwens ook maar voor een beperkte markt noodzakelijk.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

roharro
Juridisch actief: Ja

#10 , 04 apr 2012 12:36

Dynamisch contrast werkt enkel normaal indien er geen ondertitels zijn.
Technisch kan het niet anders. Dus bij ondertitels best uitschakelen.
Het gaat hier zeker niet om een gebrek van het toestel, het is nu eenmaal een gekend kenmerk van de dynamische regeling.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#11 , 10 apr 2012 16:08

Ik kan me hier enkel bij aansluiten: het zijn de ondertitels die voor het probleem zorgen, niet de TV! Schakel de ondertitels uit en je zal het probleem niet meer hebben. Op zich is het zelfs geen "probleem". De TV doet exact wat verwacht wordt: als er plots een hoop extra wit in beeld verschijnt, het contrast aanpassen. De TV "weet" niet dat het ondertitels zijn, het zijn gewoon witte vlakken, zoals dit gelijk waar in beeld kan voorkomen (en op die andere momenten en plaatsen verwacht je net WEL dat het contrast aangepast wordt).

Het enige stukje "hardware" dat "weet" dat het ondertitels zijn, is je DVD / BluRay speler. Technisch gezien zou dit toestel aan je TV kunnen meegeven dat de "layer" van de ondertitels niet in rekening moet genomen worden om het contrast aan te passen (meer nog: de onderliggende layer zou moeten meegestuurd worden: dus de beeldinformatie die bedekt wordt door de ondertiteling, om mee in rekening te nemen). Maar dit is een "theorethische benadering" van het probleem, dat technisch waarschijnlijk niet zo simpel op te lossen is.

Commercieel gezien zou Philips of VdB wel een geste mogen doen, zou ik zo zeggen, maar puur juridisch gezien, denk ik idd dat er niets mis is met het toestel.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Gebrekkige Producten”