Camper van particulier blijkt rot.

Rittenburg
Topic Starter

Camper van particulier blijkt rot.

#1 , 25 mar 2012 21:31

Goedenavond,

Vorige week heb ik in Belgie een camper gekocht van een particulier. De wagen is al wat ouder maar ons beperkte budget laat geen nieuwere toe. Ik heb de wagen zo goed en zo kwaad als dat kon geinspecteerd en specifiek gevraagd naar lekkages. Die waren er niet volgens de verkoper. In de wagen waren renovatiewerkzaamheden te zien in de badkamer en sporen van een "oude" lekkage. Nogmaals gevraagd en nogmaals ontkent "de wagen is dicht". Daags na de koop nog eens gebeld en gevraagd naar lekkages aangezien het wat vochtig leek maar "de wagen is dicht" en "van lekkage weet hij niets". Vandaag zag ik het water binnendruppelen en ging op zoek naar de bron. Achter de nieuwe wand en plafond van de badkamer bleken oorspronkelijke wand en dak compleet verrot. Delen van de wand ontbraken, verpulverden of vielen eruit en ik kon zo door de naad tussen wand en dak naar buiten kijken. Met deze wagen kan ik voorlopig niet op vakantie gaan en reparatie gaat heel veel geld kosten. Geld dat we dus niet in ons budget hebben.

Was ik op de hoogte geweest van de staat waarin de camper verkeert had ik de wagen nooit gekocht.

Ik was overeengekomen de wagen af te nemen met de verkoopkeuring van vorig jaar mei (2011) aangezien deze alleen maar gaat over het onderstel en niet over de camperopbouw. Hierop staan alleen zaken van lichte roestvorming en krassen op koetswerkdelen.
Deze verkoper had de wagen zelf vorig jaar gekocht en vertelde mij "dat zijn vrouw liever met een caravan ging" en dat de camper daarom te koop was. Ik vermoed, maar kan niet bewijzen, dat de verkoper de lekkage ook heeft ontdekt en de wagen zo snel mogelijk weer heeft doorverkocht.

Nu is mijn vraag of ik hier in het Belgische rechtsysteem iets mee kan; verborgen gebreken of iets dergelijks. Googelen leerde mij dat er tot 2003 een artikel (art. 1643) in het burgelijk wetboek was die hier iets in regelde. Is daar iets voor in de plaats gekomen?

In een ander stukje op de site las ik iets over de car-pass; dat een car-pass maximaal 2 maanden oud mag zijn en dat anders de koop kan worden teruggedraaid. De car-pass is geldig tot 16/07/2011. Bovendien zie ik nu op de car-pass ook dat de kilometerstand een keer 678 km achteruit is gegaan.

Is dat een grond om de koop ongedaan te maken?

Ik hoop dat iemand me aan de juiste informatie kan helpen zodat ik richting de verkoper enige actie kan ondernemen. Eerst goedschiks maar als het moet en mogelijk is via het gerecht. Het zou me in de onderhandelingen met de verkoper helpen als ik weet hoe ik er juridisch voor sta. Ons hele spaargeld zit in deze camper die dus een enorme miskoop blijkt te zijn.

Vriendelijke groet,

Rittenburg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 mar 2012 11:08

Bovendien zie ik nu op de car-pass ook dat de kilometerstand een keer 678 km achteruit is gegaan.
Ik denk niet dat dat alleen voldoende is. Het is mij ook al meermaals gebeurd dat bij een gewoon onderhoud, mijn garagist een kilometerstand opgeeft op de faktuur die een paar 100 km fout zit. Mogelijks verkeerd afgelezen, dislektie, verkeerd getypt,...
En die 678 km gaan hoegenaamd geen verschil uitmaken voor de staat van het voertuig.
Moest het nu een verschil zijn van 6780 km dan was dat een andere zaak.
De geldigheidstermijn van de carpass is wel verstreken, mar ik weet niet of dat voldoende is om de verkoop nietig te laten verklaren door een rechtbank.

Franciscus

#3 , 26 mar 2012 12:44

Verkoop tussen particulieren : zowel car-pass als keuring waren verlopen !!!!
Is er een geschreven contract?

Reclame

denlowie

#4 , 26 mar 2012 12:52

Volgens deze website is de verkoop ongeldig !!!

http://www.car-pass.be/nl/particulieren ... rpass.html
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Rittenburg
Topic Starter

#5 , 27 mar 2012 00:53

Verkoop tussen particulieren : zowel car-pass als keuring waren verlopen !!!!
Is er een geschreven contract?
Ja, hier staat in dat er een car-pass is bijgeleverd en verder welke papieren en wat bijzonderheden van de auto. ik heb een voorbeeld van Kapaza gebruikt die ism Touring Belgie oid was gemaakt.

Overigens is de technische keuring geldig tot 16 mei 2012; het verkooprapport was van mei 2011.

Nu sprak ik vanavond mijn garagist ergens op een congres en die vroeg me van de week even langs te komen om samen met hem even onder de wagen door te lopen. Hij had nog wat "onprettige verrassingen" voor mij. :?

Rittenburg
Topic Starter

#6 , 27 mar 2012 00:54

Volgens deze website is de verkoop ongeldig !!!

http://www.car-pass.be/nl/particulieren ... rpass.html
ja, dat heb ik ook gelezen maar hoe "hard' is deze informatie?

Rittenburg
Topic Starter

#7 , 27 mar 2012 00:58

Bovendien zie ik nu op de car-pass ook dat de kilometerstand een keer 678 km achteruit is gegaan.
Ik denk niet dat dat alleen voldoende is. Het is mij ook al meermaals gebeurd dat bij een gewoon onderhoud, mijn garagist een kilometerstand opgeeft op de faktuur die een paar 100 km fout zit. Mogelijks verkeerd afgelezen, dislektie, verkeerd getypt,...
En die 678 km gaan hoegenaamd geen verschil uitmaken voor de staat van het voertuig.
Ja, daar gaat het ook niet om, ik twijfel zelfs of de 1e begingstanden wel klopten. De wagen blijkt 2 jaar geleden uit Duitsland te zijn geimporteerd en toen pas 122000 km te hebben gelopen. Zeer onwaarschijnlijk voor een ex-verhuurcamper (volgens het boekje) uit 1991.

De vraag is of het ontbreken van een geldige car-pass alleen voldoende reden is om de koop te ontbinden.

mava105

#8 , 27 mar 2012 11:06

Overigens is de technische keuring geldig tot 16 mei 2012; het verkooprapport was van mei 2011.

:?
Keuring voor verkoop is maar TWEE MAANDEN GELDIG.Er dient ook een SPECIALE keuring te worden uitgevoerd voor kampeerwagens.
Het keuringsattest dat jij in handen hebt is een gewone jaarlijkse keuring en is niet geldig voor een tweedehandsverkoop. :(
http://www.carguide.be/database/auto_ve ... 1_0_47_0_C" onclick="window.open(this.href);return false;

Franciscus

#9 , 27 mar 2012 12:12

Mava105 ...heb ik niet geschreven maar dat het zaakje niet correct is lijkt mij duidelijk.
Keuring is geen 2de handkeuring vermoed ik gezien inschrijvingsboekje niet zal geperforeerd zijn.
Tevens een verlopen carpass...
Dat zegt genoeg

Rittenburg
Topic Starter

#10 , 28 mar 2012 08:42

Mava105 ...heb ik niet geschreven maar dat het zaakje niet correct is lijkt mij duidelijk.
Keuring is geen 2de handkeuring vermoed ik gezien inschrijvingsboekje niet zal geperforeerd zijn.
Tevens een verlopen carpass...
Dat zegt genoeg
Mava schreef: Keuring voor verkoop is maar TWEE MAANDEN GELDIG.Er dient ook een SPECIALE keuring te worden uitgevoerd voor kampeerwagens.
Het keuringsattest dat jij in handen hebt is een gewone jaarlijkse keuring en is niet geldig voor een tweedehandsverkoop.
http://www.carguide.be/database/auto_ve" onclick="window.open(this.href);return false; ... 1_0_47_0_C

@ beide: Ik ben overeengekomen om de verkoopkeuring over te slaan. Er is een rapport bij van vorig jaar waar bijna niets op staat. In ieder geval niets over het woongedeelte. Het is een rapport van 4 A4-tjes ongeveer met allerlei onderwerpen.
Daarnaast heb ik ook een formulier van de jaarlijkse keuring. Hierop staan ongeveer dezelfde bemerkingen.

De Car-pass is ook van die datum; alles is van ongeveer mei 2011. Ik denk dat de verkoper hem toen zelf (tegoedertrouw zelfs) gekocht heeft met alle benodigde papieren.

9 maanden later staat hij weer te koop en heb ik een kat in de zak.

Kan ik deze koop ongedaan maken? Wie kan me dat met enige zekerheid toezeggen.

@ Franciscus: "het zegt genoeg" Wat zegt het dan? en wat kan ik er mee?

Groet,

Rittenburg

Franciscus

#11 , 28 mar 2012 10:20

Bij een verkoop dient er een RECENTE keuring voor verkoop EN een RECENTE carpass te zijn.
Dat staat in de wet.

Rittenburg
Topic Starter

#12 , 28 mar 2012 13:57

Bij een verkoop dient er een RECENTE keuring voor verkoop EN een RECENTE carpass te zijn.
Dat staat in de wet.
Kun je wijzen waar dat in de wet staat Franciscus?

Groet,

Rit

mava105

#13 , 28 mar 2012 16:54

http://www.elfri.be/car-pass-verkoop-va ... ands-wagen" onclick="window.open(this.href);return false;
Lees vooral de lichrgrijze zone aan de linker kant.

Franciscus

#14 , 28 mar 2012 17:50

... in België ....
Wil dat zeggen dat u niet in België woont?

mava105

#15 , 28 mar 2012 20:30

Had onmiddellijk door dat TS in Nederland woont. Kon je al opmaken uit de eerste post.
Gezien camper in ons land werd gekocht zal er eventueel een procedure moeten gevoerd worden in België, volgens de wetgeving hier.

Terug naar “Gebrekkige Producten”