Pagina 1 van 1

Probleem met online aankoop camera

Geplaatst: 09 mar 2012 14:07
door Samson1984
Beste forumgenoten,

Ik ben zo vrij u volgende aangelegenheid voor te leggen:
Op 14/01/2011 kocht ik online een spiegelreflex camera
van het merk Panasonic. Het toestel kostte meer dan 200 euro.
Ondertussen heb ik nog niets anders dan problemen met het toestel gehad. Ik stuurde
het toestel al een eerste keer terug op 26/01/2012 omdat het toestel steeds een
foutmelding gaf. Toen ik het toestel enkele dagen later terugkreeg was dat probleem weI
opgelost, maar bleken aIle foto's die met het toestel worden genomen van een gebrekkige kwaliteit. Ik
heb het toestel vervolgens een tweede keer teruggestuurd op 03/02/2012, maar nu
krijg ik bericht van de verkoper dat het toestel niet meer te herstellen valt.

Het probleem is nu dat ik evenweI een waardebon kan krijgen voor de aankoop van een nieuw toestel, maar
blijkbaar niet voor de volledige waarde van mijn camera.

Ik kan daar moeilijk met akkoord gaan aangezien het toestel vanaf de aankoop problemen vertoonde. Ook online winkels zijn toch gebonden om tot 2 jaar toe garantie te verschaffen?
Ik veronderstel dat ik mij hier niet hoef bij neer te leggen , alleen weet ik er te weinig van en heb ik weinig vrienden met juridische kennis dus daarom vraag ik het hier eerst eens.

Met vriendelijke groeten
Simon

Re: Probleem met online aankoop camera

Geplaatst: 09 mar 2012 15:48
door mava105
Kontakteer eens rechtstreeks de fabrikant Panasonic. Hebben in ons land ook een kantoor en hersteldienst.

Re: Probleem met online aankoop camera

Geplaatst: 09 mar 2012 16:25
door Lanox
Belgische webwinkel?

Re: Probleem met online aankoop camera

Geplaatst: 09 mar 2012 16:31
door Franciscus
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.oivo.be/NL/doc/dcdc/all/document-1541.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://statbel.fgov.be/nl/modules/regul ... arche2.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.eccbelgie.be/kopen-in-europa-s10911.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Probleem met online aankoop camera

Geplaatst: 11 mar 2012 10:07
door j.demoor
“Art.1649bis...§ 2. Voor de toepassing van deze afdeling wordt verstaan onder :...5° " garantie " : elke door een verkoper of producent tegenover de consument aangegane verbintenis om de betaalde prijs terug te betalen, of om de consumptiegoederen te vervangen of te herstellen, of om er zich op enigerlei wijze om te bekommeren, indien de goederen niet overeenstemmen met de beschrijving in het garantiebewijs of in de desbetreffende reclame...Art.1649septies.§ 1. Elke garantie is bindend voor diegene die haar biedt volgens de in het garantiebewijs en de daarmee samenhangende reclame vastgestelde voorwaarden...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘Garantie’ is een CONTRACTUELE verbintenis en ‘Het beginsel van de vrijheid van handel impliceert dat éénieder naar goeddunken al dan niet overeenkomsten kan sluiten‘(Cass. 13 september 1991,Bull. 1992,33).

Onderzoek zorgvuldig de tekst van uw garantie.

“Art.1649ter.§ 1. Voor de toepassing van artikel 1604, eerste lid, wordt het door de verkoper aan de consument geleverde consumptiegoed geacht slechts in overeenstemming met de overeenkomst te zijn indien :...4° het de kwaliteit en prestaties biedt die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn en die de consument redelijkerwijs mag verwachten, gelet op de aard van het goed en op de eventuele door de verkoper, de producent of diens vertegenwoordiger publiekelijk gedane mededelingen over de bijzondere kenmerken ervan, namelijk bij de reclame en de etikettering...Art.1649quater.§ 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering...Art.1649quinquies § 1. Naast desgevallend schadevergoeding, heeft de consument het recht van de verkoper…te eisen, hetzij de herstelling of de VERVANGING van het goed onder de voorwaarden bedoeld in § 2,hetzij...ONTBINDING van de overeenkomst...”(B.W.).

Deze vrijwaringsplicht is WETTELLIJK en onafhankelijk van contractuele garantie.

Maan uw verkoper aangetekend aan ofwel uw toestel te vervangen door eenzelfde nieuw toestel ofwel de koopovereenkomst ontbonden te achten,met terugbetaling van de koopsom. Geeft hij hieraan geen afdoende en tijdig gevolg daag hem daartoe dan voor de rechter.

Re: Probleem met online aankoop camera

Geplaatst: 22 mei 2012 14:57
door Samson1984
Toestel is vervangen door eenzelfde nieuw toestel na aangetekend schrijven.