Tweedehands auto: (verborgen) gebreken
Geplaatst: 07 mar 2012 13:34
Beste,
Ik heb een tweetal weken geleden een tweedehands Honda gekocht in Duitsland (Dresden) bij een officiele honda garage voor een bedrag van 3300 euro. De reden van de aankoop in Duitsland is dat dit model redelijk zeldzaam is in Belgie en vanuit Duitsland relatief makkelijk in te voeren is zonder problemen op de keuring achteraf.
Volgens de verkoper was de auto in prima staat en op het eerste zicht leek dit ook te kloppen op een paar kleine blutsen in het dak na. Deze week heb ik echter de wagen binnengebracht bij mijn honda garage om ermee naar de keuring te gaan en heb hen gevraagd om de wagen nog eens volledig na te kijken en nu blijkt dat er vanalles mis is:
- remleidingen volledig geoxideerd
- aandrijfas rechts voor is stuk
- uitlaat op verschillende plaatsen doorgeroest
- radio was stuk
- koplampen moeten mogelijk ook vervangen worden
- er zat geen druppel olie meer in de wagen
totale kostenplaatje: grof geschat iets meer dan 2000 euro
Mij lijkt het volledig onverantwoord om hier iemand 750 km mee naar huis te doen rijden. Volgens onze honda garage hebben we veel geluk gehad dat we onderweg geen noodstop hebben moeten maken, want dan hadden de remleidingen het begeven.
Het kan toch niet dat een officiele honda garage een wagen in die staat kan verkopen. Moest dit in Belgie gebeuren, de wagen zou nooit de keuring voor verkoop kunnen passeren. Ik heb reeds vernomen dat er geen garantie is op exportwagens, maar dit kan toch niet.
Is er iemand op de hoogte van de Duitse wetgeving hieromtrent of weet er iemand wat ik hieraan kan doen? Ik heb reeds een email gestuurd naar de hondagarage in Duitsland, maar rarara nog geen antwoord natuurlijk.
Alvast bedankt voor de reacties
Ik heb een tweetal weken geleden een tweedehands Honda gekocht in Duitsland (Dresden) bij een officiele honda garage voor een bedrag van 3300 euro. De reden van de aankoop in Duitsland is dat dit model redelijk zeldzaam is in Belgie en vanuit Duitsland relatief makkelijk in te voeren is zonder problemen op de keuring achteraf.
Volgens de verkoper was de auto in prima staat en op het eerste zicht leek dit ook te kloppen op een paar kleine blutsen in het dak na. Deze week heb ik echter de wagen binnengebracht bij mijn honda garage om ermee naar de keuring te gaan en heb hen gevraagd om de wagen nog eens volledig na te kijken en nu blijkt dat er vanalles mis is:
- remleidingen volledig geoxideerd
- aandrijfas rechts voor is stuk
- uitlaat op verschillende plaatsen doorgeroest
- radio was stuk
- koplampen moeten mogelijk ook vervangen worden
- er zat geen druppel olie meer in de wagen
totale kostenplaatje: grof geschat iets meer dan 2000 euro
Mij lijkt het volledig onverantwoord om hier iemand 750 km mee naar huis te doen rijden. Volgens onze honda garage hebben we veel geluk gehad dat we onderweg geen noodstop hebben moeten maken, want dan hadden de remleidingen het begeven.
Het kan toch niet dat een officiele honda garage een wagen in die staat kan verkopen. Moest dit in Belgie gebeuren, de wagen zou nooit de keuring voor verkoop kunnen passeren. Ik heb reeds vernomen dat er geen garantie is op exportwagens, maar dit kan toch niet.
Is er iemand op de hoogte van de Duitse wetgeving hieromtrent of weet er iemand wat ik hieraan kan doen? Ik heb reeds een email gestuurd naar de hondagarage in Duitsland, maar rarara nog geen antwoord natuurlijk.
Alvast bedankt voor de reacties