Goeienavond allemaal, dit is mijn eerste topic op dit forum
Samen met mijn moeder ben ik zaakvoerder van een horecazaak in Gistel. Wij hebben in 2002 een espressomachine gekocht van [naam geanonimiseerd door de webmaster op vraag van de betreffende vennootschap], die toen onze koffieleverancier was. Kostprijs iets boven de 3.000 euro. Wij hebben met dat toestel niks anders dan miserie gehad. Jaren aan een stuk, elke maand herstellingen. De herstellingen werden uitgevoerd door de technische dienst van [naam geanonimiseerd door de webmaster op vraag van de betreffende vennootschap].
Een paar maanden terug hebben wij besloten om eens een andere technieker te laten kijken naar de machine. Deze kon absoluut niet geloven dat het toestel dat wij toen gekocht hadden nieuw was op moment van aankoop, hij was formeel: het toestel, of minstens de overgrote meerderheid van de onderdelen, waar v??l ouder. Hij was evenwel niet bereid om dat schriftelijk te bevestigen.
Ik heb contact opgenomen met de fabriek in Spanje. Men was daar zeer vriendelijk en zij maakten mij direct duidelijk dat aan de hand van de elementen die ik aanbracht (oa een foto van een identificatieplaatje die op de boiler bevestigd is) er bijna geen twijfel kan zijn: het toestel is ouder.
Ze hadden me gevraagd wat het serienummer van het toestel is, en daarbij hebben ze heel detaillistisch beschreven waar het zou moeten staan. Er was echter geen serienummer, noch op die plaats, noch op een andere plaats.
Ik heb contact gehouden per email met Spanje, en ik kreeg altijd binnen het uur antwoord. Tot op een dag, toen vroegen ze mij een kopie van mijn aankoopfactuur door te mailen. Toen heb ik een hele tijd niks meer van ze gehoord, tot ik een mailtje kreeg dat die mensen al jaren hun vaste zakenpartner zijn in Belgi?. "Als zij zeggen dat het zo is, dan is er geen reden om daaraan te twijfelen.". Ze gaven toen nog een andere verklaring aan feiten waar ze voordien met grote zekerheid fraude uit afleidden. Later heb ik van de zaakvoerder van [naam geanonimiseerd door de webmaster op vraag van de betreffende vennootschap] vernomen dat hij op de hoogte is van het feit dat ik contact heb gehad met de fabriek in Spanje. Hij heeft gedreigd dat hij mij "een proces zou aandoen" als ik nog ??n stap onderneem. Daarom ben ik er bijna zeker van dat hij contact heeft gehad met de fabriek, en dat de Spanjaarden hun Belgische zakenpartner in bescherming nemen.
Wat kan ik doen?
Ik heb mij laten vertellen dat een vordering instellen niet interessant is, omdat de kosten van deskundigen enz... heel hoog gaan oplopen. Het gaat "maar" over 3000 euro, maar dat is toch veel geld voor kleine zelfstandigen zoals ondergetekende.
Indien het effectief zo is dat [naam geanonimiseerd door de webmaster op vraag van de betreffende vennootschap] ons een oud toestel verkocht heeft, dan kan het toch bijna niet anders dan dat zij hiermee een of andere strafwet hebben overtreden, of kan dit zomaar? Wat met valsheid in geschrifte enz... Kan ik op strafrechterlijk gebied klacht neerleggen?
Alvast bedankt!!!