Pagina 1 van 1

Batterijzuur

Geplaatst: 12 dec 2006 12:28
door BG
Hallo,

Wij hebben een tijdje geleden aan auto batterij gekocht bij Auto5 . Bij het vervoeren is deze omgevallen( in de koffer) en is uitgelopen. Hierdoor heeft onze nieuwe wagen (dd 6maand) voor 1350 Euro schade(Bestek garage).

Wij hebben auto5 gecontacteerd, werden doorverwezen naar de lokale manager. Deze was onvriendelijk en stond niet open voor dialoog.

Dan maar terug de hoofdzetel, welke een expert aansteld.
Vandaag kregen wij een mail waar in staat dat bij auto 5 duidelijk een pictogram staat dat er gevaarlijk zuur aanwezig is en dat deze voorzichtig moet behandeld worden. Ik denk dat men zeer dom moet zijn om te wetend at er geen zuur in zit!
Voor hen is het ook duidelijk dat een batterij NIET kan omvallen in de wagen door zijn gewicht. Voor hun is het dossier gesloten.


Nu is onze vraag: in deze tijd van veilige verpakkingen (koop maar eens een gevaarlijk product en probeer het eens open te krijgen!?!) of wij hier gerechtelijk stappen zouden kunnen ondernemen omdat dit volgens ons niet kan. wat zou bv onze slaagkans zijn? Het gaat hier tenslotte niet om enkele euro's en om een nieuwe wagen!

Dank u op voorhand,

groetjes

Geplaatst: 12 dec 2006 12:35
door koen999
een losse batterij dien je normaal aan het voeteneind van de passagierszetel te plaatsen daar heb je minst kans dat ze omvalt, en kan je ze in de gaten houden.

klassieke batterijen hebben een verluchting,
dus het is normaal dat er zuur lekt als ze omvalt

Eens je de batterij gekocht hebt is de verantwoordelijkheid er correct mee om te gaan de jouwe.

Als je een losse batterij koopt wordt je ergens verondersteld te weten hoe ermee om te gaan, anders laat je ze beter plaatsen

Geplaatst: 12 dec 2006 15:04
door sperwer
Kans op schadevergoeding = 0.00%

Iedereen die een autobatterij los vervoerd is daar zelf verantwoordelijk voor en draaid dus zelf op voor de schade veroorzaakt door fout vervoer.

Zelf indien de verkoper zijn producten niet juist ettiketeerd blijft de vervoerd hiervoor verantwoordelijk, deze moet namelijk voor het vervoer nazien wat hij vervoerd en niet na het vervoeren.

Geplaatst: 12 dec 2006 16:06
door job
Ik zie niet in welke fout Auto5 gemaakt heeft, waarop jij je kan beroepen om vergoed te worden ???
Je hebt ZELF de fout gemaakt. Je zal zelf moeten instaan voor deze kosten.

Ik lees dat het een nieuwe auto betreft. Wel, wend je dan tot je verzekeringstussenpersoon voor regeling in omnium. Tenminste, als je zo verstandig was je nieuwe wagen in omnium te verzekeren.

Geplaatst: 12 dec 2006 16:29
door BG
Jullie hebben allemaal wel een punt. Maar waarvoor dienen de "veilige" verpakkingen dan? en waarvom zijn deze 'verplicht' voor eender welk gevaarlijk product behalve voor autobatterijen ?

het is allemaal wel doorzichtige materie denk ik

Ps: denk dat ge vree zot moet zijn als ge een nieuwe wagen met waarde van +/- 40000 euro niet omnium verzekerd

Geplaatst: 12 dec 2006 16:39
door koen999
een klassieke batterij geeft eens ze gevuld is gasvorming, vandaar dat er een ontluchting op moet zitten, anders kan ze exploderen
batterijen worden normaal in lekvrije en zuurbestendige bakken vervoerd

dus in het vervolg in een stevige plasticbak plaatsen en in het zicht
zeker niet in je koffer want bij de eerste bocht ligt ze omver

ik veronderstel dat alleen je kofferbekleding is aangetast,
op http://www.herbruiklijn.be vind je misschien zo'n bekleding voor een fractei van de nieuwprijs
Bedrijven die het gevraagde onderdeel in voorraad hebben nemen zelf zo snel mogelijk met u contact op per telefoon, sms, fax of email.
Deze dienst is volledig gratis en verplicht u tot niets.

Geplaatst: 12 dec 2006 17:12
door sperwer
Jullie hebben allemaal wel een punt. Maar waarvoor dienen de "veilige" verpakkingen dan? en waarvom zijn deze 'verplicht' voor eender welk gevaarlijk product behalve voor autobatterijen ?

het is allemaal wel doorzichtige materie denk ik

Ps: denk dat ge vree zot moet zijn als ge een nieuwe wagen met waarde van +/- 40000 euro niet omnium verzekerd
Autobatterijen worden normaal door de verkoper geplaatst en deze moet dan ook de oude terug nemen. Daar het niet onder normaal valt dat een particulier autobatterijen vervoerd is er geen speciale transportverpakking voorzien.

Er zijn trouwens nog tal van gevaarlijke producten waar geen speciale transportverpakking voor is als zij door particulieren worden vervoerd.
Benzine, gasflessen, huishoudelijke producten zijn voorzien van opslag verpakkingen, maar het is de vervoerder die verantwoordelijk is voor de transportverpakking.